Jeg føler tit, jeg har brug for alkohol til at komme væk fra mit hovede. Jeg har også ofte lyst til at ryge både cigaretter og hash.
Hej Mindhelper
Jeg føler tit, jeg har brug for alkohol til at komme væk fra mit hovede og min hjerne. Jeg har ofte lyst til at ryge både cigaretter og hash.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Det lyder mega hårdt, at du tit har det sådan, at du har brug for alkohol for at komme væk fra dit hoved. Jeg forestiller mig, at der må være fordi, der sker en masse svære ting inde i dit hoved, så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen mod at få det bedre.
Det er en copingstrategi
Du skriver, at du føler, at du har brug for alkohol for at komme væk fra dit hoved. Når jeg læser det, så tænker jeg, at der må foregå en hel masse svære ting i dit hoved for tiden. Og at det må være helt vildt svært at være dig. For når man bruger alkohol, cigaretter eller hash som en måde at komme væk fra sit hoved på, så bruger man det som en copingstrategi – altså en strategi son man bruger for at kunne klare nogle mega svære tanker eller følelser, som man kæmper med.
Problemet er bare, at selvom det virker på den korte bane at drikke, fordi man glemmer alle de svære ting, der er oppe i ens hoved. Så virker det ikke på den lange bane, for de svære følelser går ikke væk af, at man drikker. De bliver bare skubbet lidt væk, mens man er fuld. Men når man så bliver ædru igen, så kommer alle de svære følelser tilbage. Og så får man lyst til at drikke igen for at få dem til at gå væk. Og på den måde kan man nemt ende i en mega ond cirkel, hvor det kan blive rigtigt svært at holde op med at drikke igen.
Er der noget andet, der kan flytte tankerne?
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er noget andet end alkohol, cigaretter eller hash, som kan flytte dit fokus lidt fra alt det svære, der er oppe i dit hoved? Det kunne for eksempel være sådan noget som at tegne, gå en tur eller måske spille et computerspil. Hvis du kan komme i tanke om noget, som du ved virker. For eksempel fordi det er noget, der har virket før til at flytte dine tanker lidt og gøre dig i lidt bedre humør. Så skriv det ned på en liste. Du kan også skrive ting ned, som du tror kan virke, men som du ikke har prøvet endnu.
Når der så er noget i dit hoved, der er mega svært, så kan du prøve at gøre nogle af de ting først, inden du drikker alkohol eller ryger cigaretter eller hash. Selvom man har lyst til noget, så kan man nemlig godt lade være med at reagere på det. Og hvis man gør noget andet, som man godt kan lide og som kan flytte ens tanker lidt. Så sker der ofte det, at det ikke kun flytter tankerne fra det, der er svært. Men at det faktisk også gør, at man lidt glemmer, at man havde lyst til for eksempel at drikke alkohol. Prøv dog at lade være med at være for hård ved dig selv, hvis det ikke altid lykkedes. For det er mega svært at bryde en vane.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For det lyder som om, du bokser med nogle mega svære følelser. Og det er så vigtigt ikke at gå med de svære følelser alene. Så kan de nemlig komme til at bygge sig op og blive sværere og sværere. Hvis du kan snakke med dine forældre, vil det klart være det bedste. Jeg gætter nemlig på, at det er dine forældre, der er tættest på dig. Så det er også dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig, når det er svært. Og det er jeg også næsten sikker på, de gerne vil. Fordi de holder mega meget af dig og vil dig det bedste. Men hvis der er en anden voksen i nærheden af dig, du er mere tryg ved at snakke med, kan du også snakke med ham eller hende. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Det vigtige er, at du får snakket med nogen, så du kan få noget hjælp.
Tag fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen i nærheden af dig, som du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med, for der sidder altid nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der fylder for dig. Der er nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det rigtigt svært. Og du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Du kan også snakke med din læge
Jeg synes også, det ville være en god idé at tage fat i din læge. Læger er nemlig også uddannede til at hjælpe, når det er noget psykisk, der gør ondt. Og din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp til at så det bedre, sådan så du ikke behøver at bruge alkohol til at flygte fra dit hoved. Det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper