Hej
Jeg har røget hash i denne her uge. Hvor jeg blev ramt ret hårdt. Derfor valgte jeg ikke at gøre det mere. Men 2 dage efter jeg røg hash før jeg følelsen af svimmelhed og at jeg ikke er i min egen krop. Jeg før også nogle gange følelsen af at mit hjerter banker ekstremt hurtig, som om jeg er ved at få et panikangreb.
Jeg er meget bekymret om det bliver en langtids ting/en ting som jeg har hele livet. Eller om det snart gør væk igen.

(16 år)
Hej du på 16 år
Det lyder godt nok til, at du har haft en ubehagelig oplevelse med hash i denne uge. Derfor er jeg også glad for, at du skriver og spørger ind til det, for det skal du ikke gå rundt med helt alene.
Kroppen reagerer
Vi mennesker er forskellige, og derfor reagerer vi også forskelligt på stoffer. Nogle bliver ramt af ubehagelige kropslige fornemmelser, og andre gør måske slet ikke. Jeg synes, at det lyder meget klogt, at du har valgt at lade hashen ligge, for det lyder til, du ikke reagerer så godt på det.
Der kan være flere forklaringer på, at din krop stadigvæk føles mærkelig flere dage efter, at du har røget hash. Og jeg må sige, at jeg ikke kan komme med et klart svar til dig. Der skal du snakke med en læge om dine oplevelser.
En forklaring kan være, at din krop måske sidder lidt fast i alarmberedskab.
Det er sådan med kroppen, at den er bygget til at kunne reagere rigtigt hurtigt, hvis der er fare på færde. Det var supervigtigt, da vi var urmennesker og skulle passe på løver og andet farligt på savannen. Så gør kroppen sig lynhurtigt klar til enten at kæmpe eller flygte. Men nogle gange går det der alarmberedskab i gang på nogle tidspunkter, hvor det ikke er hjælpsomt. Eksempelvis hvis man er blevet bange for, at der måske er noget galt med kroppen.
Hvis det sker, så er det normalt, at man får hjertebanken, føler sig svimmel eller i panik. Det er det som mennesker med angst blandt andet oplever.
Jeg tænker, at det måske er det du oplever med kroppen lige nu. At du er så fokuseret på, om kroppen er okay, at alarmberedskabet går i gang, og du får de her svimmelhedsfornemmelser. Du kan prøve at bruge den her vejrtrækningsøvelse, hvis du mærker kroppen gå i gang. Det lyder måske mærkeligt, men får man ro på vejrtrækningen kan det være med til at få alarmberedskabet til at falde til ro igen.
Skriv til netstof
Vi er ikke læger eller rusmiddeleksperter her hos Mindhelper, så vi ved ikke så meget om stoffer. Men det gør de til gengæld hos netstof.dk. Der kan du skrive ind og få svar på dine spørgsmål om kroppens reaktioner på hash. De har blandt andet en læge, som besvarer spørgsmål om rusmidler i deres brevkasse.
Tag til lægen
Hvis du oplever, at du bliver ved med at have det mærkeligt i kroppen, så skal du tage en tur til lægen. Så kan lægen tjekke om alt ser fint ud med din krop. Du må altid tage afsted til lægen, og nogle gange kan det også være rart at tage afsted bare for at få af vide, at alt er okay. Lægen har tavshedspligt, så lægen fortæller ikke til nogen, at du har røget hash.
Jeg håber mit svar var hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper