Jeg er endt i et sort hul, hvor alt føles trist og gråt, og jeg har trukket mig fra det sociale. Mine forældre ved det ikke endnu, men det skal de.
Hej Mindhelper
Jeg har fået et forholdvis stort problem. Jeg har lige siden årets start haft det rigtig svært, jeg trækker mig fra alt der har med socialisering at gøre, og jeg siger mindre end jeg plejer og meget andet. Jeg har indtil videre fået det ad vide af et par stykker at de har lagt mærke til dette. Jeg er bare endt i et sort hul, hvor alting føles trist og gråt. Jeg føler jeg problemer med at få ‘grædt ud’ og på samme måde føler jeg at jeg går og græder indeni mig selv hele tiden.
Jeg er nået til et punkt, hvor det er alt for meget for mig, nu kan jeg ikke styre det mere, det har så udviklet sig til at hele mine højre underarm er fyldt med cutting ar og jeg har også lavet en stick n’ poke tatovering, hvilket jeg også har hørt kan være forholdvis farligt. Jeg er meget ked af at jeg har gjort disse ting, men jeg kan simpelthen ikke stoppe..
Jeg kan selv mærke jeg virkelig har brug for hjælp, da jeg ændret mig sindssygt meget, og vil derfor gerne tale med mine forældre om det så vi evt. kunne komme i kontakt med en psykolog, men problemet er jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal fortælle dem det. Har i evt. en ide eller kan give en hjælpende hånd?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Puh, det lyder til, at det er rigtig hårdt at være dig for tiden. Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind og deler dine tanker. Det er første skridt på vejen til at få det bedre. Så ros endelig dig selv for det.
Flot, at du søger hjælpFørst vil jeg bare lige sige, at det er mega godt, at du søger hjælp. Det er helt tydeligt, at du gerne vil have det bedre. Og at du har lyst til at gøre alt, hvad du kan for at få den hjælp, du skal have. Det er rigtig rigtig godt!
Har du fortalt noget?
Du skriver, at der er nogle stykker, der har lagt mærke til, at du har trukket dig. Jeg kommer til at tænke på, om du har sagt noget til dem, der har lagt mærke til det? Og om det er nogen, der kender dig godt?
Guide til at snakke med dine forældre
Det er rigtig godt, at du gerne vil fortælle det til dine forældre. Og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal sige det. Det kan nemlig være ret svært at tage sådan en snak med sine forældre. Vi har heldigvis en guide til, hvordan du snakker om svære ting med dine forældre. Den synes jeg, du skal kigge i.
Hvis det er for svært at sige, kan du altid skrive dem et brev, som du kan give dem. Måske kan du endda vise dem det brev, du har skrevet til mig her? Du skal gøre det, der passer bedst til dig. Om det er så er at sige det eller skrive det.
Tag kontakt til hjælpetilbud
Husk på, at du altid kan tage fat i hjælpetilbud omkring i landet. Her vil jeg især henvise til Børnetelefonen eller Headspace. Nogle gange kan det være rart at snakke med nogen, der ikke kender en personligt. Du kan faktisk være helt anonym, hvis du har brug for det. Ved de her hjælpetilbud sidder der rådgivere klar til at snakke med dig og give dig råd til, hvad du kan gøre i din situation. Så hvis du får brug for det, så tøv endelig ikke med at tage kontakt til dem.
Godt, at du vil snakke med en psykolog
Du skriver, at du gerne vil snakke med en psykolog. Og det er bestemt også et godt valg, når man har det svært. Det kan dog være lidt forvirrende at finde ud af, hvordan man kommer til at tale med sådan en. Derfor har vi lavet en guide til at komme til at tale med en psykolog. Den kan du kigge igennem. Men jeg tænker, at det er en rigtig god idé, at du gerne vil have din forældre med i alt det her. Det er nemlig vigtigt, at du ikke står alene, når du har det svært.
Få tips til, hvad du selv kan gøre
Indtil du får hjælp, er der heldigvis lidt, du kan gøre på egen hånd. Vi har lavet forskellige tips til, hvad man kan gøre, hvis man er trist. Dem kan du læse igennem. Og hvis du gerne vil have flere råd, kan du kigge i vores tema om tristhed og depression. Der har vi en masse artikler, som du kan kigge på.
Jeg håber, at du får snakket med dine forældre. Og at du får den hjælp, du har brug for, så du kan få det bedre.
De bedste hilsner fra Mindhelper