Jeg synes, at hele situationen er ret svær at forstå. Og det fylder rigtig meget for mig. Jeg savner min bedste ven og vil gerne vide, hvordan han har det.
Hej Mindhelper
Min bedste ven kom ud for en ulykke i august, og har sidenhen ligget i kunstig koma. Han er stille og rolig begyndt at komme mere til bevidsthed, men han er stadig ikke mentalt ved bevidsthed endnu. Det vides endnu ikke om hvordan hans hjerne kommer til at fungere når han vågner. Jeg har besøgt ham en gang, og det var virkelig hårdt, men også rart at blive lidt afklaret ift hans tilstand. Jeg har talt en del om det med familie og venner, men jeg har stadig svært ved at forstå hele processen, og forstå hvad der sker med ham. Jeg vil derfor høre jer om hvor ofte i synes jeg kan skrive til hans forældre og spørge om opdateringer? Jeg føler en massiv sorg, og kan slet ikke forestille mig hvad forældrene går igennem, og derfor vil jeg ikke presse på. Samtidig så elsker jeg og savner min ven, så jeg vil gerne hører om hvad der sker med ham hver dag, men jeg vil også gerne tage hensyn til dem. Jeg håber i kan hjælpe mig!

(Pige, 19 år)
Kære du
Den er godt nok hård, den der. Så jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil vide, hvordan din bedste ven har det. Men også at det kan være svært, når man ikke vil presse på.
Dejligt, at han er i bedring
Som du også skriver, må det have været rart for dig at blive afklaret med, hvordan hans tilstand var. Men jeg kan dælme også godt følge dig i, at det må have været hårdt at se ham sådan. Jeg er glad for at høre, at han begynder at komme mere til bevidsthed. Det tænker jeg også giver lidt lys og håb i den hårde tid.
Fortsæt med at dele tanker og følelser
Jeg er glad for, at du har snakket med familie og venner omkring dig. Det er nemlig rigtig svært, når sådan en ulykke rammer – og man kan blive helt rund på gulvet. Derfor er det bare hammervigtigt, at vi deler vores tanker og følelser med dem omkring os. Det letter ofte, når man får sagt det højt til andre. Og dem omkring én kan også bedre være der, når man har brug for det, hvis de ved, hvad man bokser med. Så blev endelig ved med at sige de ting højt, der fylder for dig.
Måske en gang om ugen?
Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil modtage opdateringer på din vens tilstand. Selvfølgelig vil man det, når en, man holder meget af, ligger i koma. Du er jo bekymret og vil gerne vide, hvordan det går med ham. Og du har ret i, at det også må være vanvittig hårdt for hans forældre. Derfor kan jeg godt se, at det er svært for dig at vide, hvor meget du kan spørge om opdateringer.
Jeg kommer til at tænke på, om du ville være okay med, at du fik en opdatering en gang om ugen? Eller måske, når der er sket noget nyt med ham? På den måde kan du få lidt at vide en gang imellem om, hvordan han har det. Men uden at forældrene behøver at skrive meget tit. Jeg tænker også sagtens, at du kan forklare dem, at du endelig ikke vil presse på. Men du savner din ven og er bekymret for ham. Derfor vil du gerne kunne følge med på sidelinjen. Det tænker jeg godt, at de vil kunne forstå.
Jeg håber, at din ven får en god bedring. Og at du bliver ved med at snakke med folk omkring dig. Men også at du får de opdateringer, du har brug for.
De bedste og varmeste hilsner fra Mindhelper