Jeg bliver set som en stille pige, men jeg i virkeligheden er en festlig pige! Men derhjemme bliver mine forældre meget nemt sure, og hvis jeg gør noget forkert, så bliver jeg slået.
Hej,
Jeg er en pige på 13 år. jeg har det svært i skolen, og jeg føler ikke rigtigt at der er nogle der kender mig. Jeg har en bedste veninde, som jeg rider med, og det skal lige siges at jeg rider på rigtig høj plan!
I skolen er det aller værst. Ingen ved i virkeligheden hvem jeg er, og jeg prøver at være mig selv. Men det er bare så svært når, jeg er blevet set som en stille pige. men jeg i virkeligheden er en festlig pige!
Det er svært for mig at forklare hvordan jeg har det. men derhjemme bliver mine forældre meget nemt sure, og hvis jeg gør noget forkert bliver jeg slået. ikke så slemt at blive slået men nogle gange kan det altså godt gøre ondt
mit navn er L.

(Pige, 13 år)
Kære L.
Det lyder da som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Både fordi du har det svært i klassen, men også fordi dine forældre slår dig. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind til os, og delt dine tanker med os på Mindhelper.
Først og fremmest, så har jeg lige fjernet dit navn. Det er bare så der ikke er nogen, der kan komme til at genkende dig, hvis de læser brevkassen. Derfor kalder jeg dig bare L. Det håber jeg er okay.
Når folk ikke forstår en
Du skriver og fortæller, at du oplever, at dine klassekammerater ikke kender dig. De forstår ikke, at du er en festlig pige. De tror at du er en meget stille pige. Det er jo mega nedern! Og jeg kan sagtens forstå, at du synes det er helt vildt svært. For alle mennesker har brug for, at blive forstået og hørt. Det er fuldstændigt normalt. Derfor er det også mega svært, når folk så ikke forstår det. Det kan godt gøre en super ked af det. Og rigtigt frustreret. For det kan være enormt svært at bryde ud af den forestilling, som folk har af en.
Jeg er glad for at høre, at du har en god veninde. Og det lyder mega sejt, at du rider på så højt et plan. Det kræver, at man er helt vildt dygtig jo. Jeg tænker også, at det kræver man er ret sej, hvis man skal håndtere en stor hest. Det tror jeg, der er rigtigt mange, der ikke ville turde. Det lyder super sjovt, og slet ikke “stille”. Så jeg er helt sikker på, at du er en rigtig festlig og vild pige. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes det er træls, at de andre misforstår dig.
Hvorfor tror de du er stille?
Jeg kommer til at tænke på, hvorfor de andre tror du er stille? Du lyder til, at du måske har lidt svært ved at vise dem, hvem du i virkeligheden er. Og så kommer du måske til at virke stille, selvom du slet ikke er det.
Jeg tænker, at du måske er meget stille i klassen, fordi du bliver slået derhjemme? Hvis man bliver slået derhjemme, så er det ret normalt, at man kan blive meget stille sådan generelt. Det lærer man, fordi man er vant til at skulle opføre sig meget pænt, så man ikke bliver slået. Det kan man så også godt tage med sig i skole. Fordi man har vænnet sig til at være stille derhjemme, og så bliver man det også i skolen. Og det måske er derfor det er svært, at vise den glade festlige del af dig frem?
Det kan være, at du er vant til IKKE at vise den festlige del frem så meget. Fordi dine forældre så hurtigt bliver sure. Det vil i hvert fald give rigtig god mening, hvis det er det du oplever. Jeg tror de fleste ville blive ret stille, hvis de oplevede at deres forældre blev super hurtigt sure, og så slog. For der er jo ingen, der har lyst til at blive slået. Det gør ondt både på kroppen og i hjertet. Så jeg tænker, at hvis det er grunden til, at du har svært ved at vise den festlige del frem – jamen så reagerer du fuldstændigt normalt. Sådan ville de fleste have reageret, hvis de oplevede de samme ting, som du gør.
Når man oplever vold i familien
Det er sådan i Danmark, at det er ulovligt at slå sine børn. Og det er ALTID ulovligt! Det gør rigtigt ondt at blive slået, og man kan risikere at gå rundt og være bange hele tiden. Derfor er det også vigtigt, at du forstår, at det slet ikke er okay, at dine forældre slår dig. Det må de ikke. Derfor er det også vigtig, at du søger hjælp, så det kan blive stoppet. For du skal kunne være derhjemme, uden at være bange for, at dine forældre slår.
Det er faktisk din ret som barn, og det står der i det der hedder børnekonventionen. Børnekonventionen er loven over børn rettigheder. Det betyder også, at du har ret til at få hjælp. Så du ikke behøver blive slået derhjemme. Det er ikke din skyld, at du bliver slået. Selv hvis dine forældre bliver rigtigt sure på dig, så må de ALDRIG slå dig. Så må man prøve at snakke sammen om problemerne, i stedet for at blive voldelig.
Det er dine forældres ansvar, at sørge for at løse konflikter på en ordentlig måde. Det er ikke dit ansvar, og det er ikke din skyld. Du kan prøve at læse mere om vold i hjemmet her. Nogle forældre skal have hjælp til, at lade være med at slå deres børn. Det kan man få nogle forskellige steder. Det er ikke dit ansvar, at dine forældre lærer at lade være med at slå. Det er deres eget ansvar. Derfor kan det være en rigtig god idé, hvis du søger noget hjælp. Så der er nogle andre der kan tage over, og hjælpe dine forældre med at lade være med at slå. Når man oplever vold i hjemmet, så er der nogle forskellige steder man kan få hjælp. Det vil skrive lidt mere om her nedenunder.
Snak med en lærer
Hvis du har en lærer eller anden voksen på din skole, som du er tryg ved. Jamen så kan du fortælle dem, at du bliver slået derhjemme. Det er sådan, at hvis man fortæller nogle voksne på ens skole, at man har det svært derhjemme – jamen så SKAL de hjælpe en. Det er en regel. Og det er helt okay at spørge dem om hjælp. Jeg er næsten helt sikker på, at de nok skal lytte rigtigt godt efter, hvad du siger. Og så skal de nok tage over, og sørge for, at dine forældre får den hjælp, som de har brug for.
Så det eneste du skal gøre er, at fortælle dem hvad der sker. Så skal de nok sørge for resten. Men det kan godt være svært, at skulle fortælle en lærer, hvad der sker derhjemme. Hvis du synes det er svært, at finde på, hvad du skal sige – jamen så kan jeg måske hjælpe. Du kan sige: “Hej lærer. Jeg har brug for, at du hjælper mig. Der sker nogle ting derhjemme, som ikke er så gode. Jeg har brug for, at du snakker med mig, og hjælper mig hurtigt. Kan vi snakke sammen alene et sted?”. Hvis du siger det, så er jeg næsten helt sikker på, at dine lærere nok skal reagere. Og ellers så skal du bare prøve at spørge den næste lærer.
Hvis du synes det er helt vildt svært, at skulle fortælle dem om det. Så kan du måske skrive det i stedet? Du kan jo skrive sætningen jeg foreslog på en seddel, og så give den til den lærer, du helst vil snakke med. Så er jeg næsten sikker på, at de nok skal hjælpe dig.
Snak med en anden voksen, som du er tryg ved.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine lærere. Så kan du overveje at snakke med en anden voksen. Måske er der nogle du kender, som du synes er rare at snakke med. Det kunne være et andet familiemedlem, din ridelærer, din venindes forældre eller nogle helt andre. Det er ikke så vigtigt, hvem du fortæller det til. Men det er vigtigt, at du fortæller det til nogle, som så kan hjælpe dig. Måske tænker du på en bestemt voksen lige nu?
Kontakt Bryd Tavsheden
Du kan også kontakte Bryd Tavsheden. Bryd Tavsheden er en forening, som hjælper folk, der oplever vold. Eksempelvis børn som oplever at blive slået derhjemme. De er rigtigt gode at snakke med. Og de ved en hel masse om, hvordan det er at opleve vold. Og de er vant til at rådgive børn og unge i, hvordan man kan få hjælp. Man kan både kontakte Bryd tavsheden via brevkasse, chat, telefon eller man kan få en personlig samtale. Og det er anonymt. Det betyder, at du ikke behøver fortælle dem, hvem du er. Ligesom her på Mindhelper. De er rigtigt søde, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Kontakt børnetelefonen
Du kan også få hjælp ved at kontakte Børnetelefonen. Børnetelefonen rådgiver børn og unge i alle slags problemer. Og de er vant til at snakke om alting, så de er rigtigt gode til at lytte. Hos børnetelefonen kan du få hjælp på telefon, sms, chat eller brevkasse. De er også super super søde, og du kan være helt anonym. Jeg kan varmt anbefale børnetelefonen.
Hjælp fra kommunen
Det er sådan, at når man har problemer derhjemme. F.eks fordi ens forældre er voldelige. Jamen så kan man få hjælp fra sin kommune. Kommunen kan så komme og hjælpe med eksempelvis rådgivning til dine forældre. Så de kan lære at lade være med at slå. Du kan finde hjælp fra din kommune, hvis du læser nederst ved punkt 4 i denne her artikel. Der kan du trykke dit postnummer ind, og så viser siden dig, hvordan du kan kontakte kommunen.
Hvis du synes det lyder svært, så kan dem fra børnetelefonen også hjælpe dig med at kontakte kommunen. Og børnetelefonen tilbyder også hjælp til det der hedder en bisidder. En bisidder er noget man har ret til som barn, hvis man skal snakke med kommunen. En bisidder er en voksen, som kan hjælpe dig og gå med dig til kommunen, så du ikke behøver gøre det alene. Du kan læse mere om bisiddere her. Det kan være rigtigt rart at få støtte fra en voksen, hvis man synes det er svært, at skulle snakke med kommunen. Jeg er næsten helt sikker på, at de nok skal være super søde, og lytte rigtigt godt efter, hvad du siger.
Det er ikke særligt sjovt, at blive slået derhjemme. Men som barn har man ret til ikke at blive slået. Det står i loven. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at søge noget hjælp hos en voksen. For det er for meget, at skulle klare helt alene. Jeg tænker, at hvis der kommer mere ro på derhjemme. Jamen så bliver det måske også nemmere for dig, at vise hvilken sød og festlig pige du er, når du er i skole.
Jeg krydser fingrer for, at du kontakter en voksen, så dine forældre kan få noget hjælp til, at opfører sig pænt overfor dig.
Du skal være velkommen til at skrive herind igen, hvis du har flere spørgsmål, eller har brug for at fortælle mere.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper