Hej Mindhelper
Der er en masse problemer med drengene i min klasse. Os piger har fundet ud af de snakker grimt om os på en gruppe på snapchat. De har sagt at hvis nogen finder ud af hvad der står, bliver de nok politianmeldt. Jeg er bange for at de vil begynde at gøre ting mod is piger som kommer til at være voldeligt eller noget i den stil. Vi har fortalt det til vores lære. Jeg ved ikke hvad vi skal gøre fordi jeg tror der er mange der måske er utrygge omkring drengene

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at du går rundt med en masse tanker, om problemerne med drengene i din klasse for tiden. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det. For bekymringer skal man aldrig gå alene med.
Gruppechatten
Du skriver, at nogle af drengene har skrevet grimme ting om jer piger, på en gruppechat. Det lyder ikke rart. Og jeg kan godt forstå, hvis det kan være smadder ubehageligt, at folk skriver grimme ting om en. Derfor er det heller aldrig okay, at der er nogen, som gør det. Det kan nemlig både gøre en ked af det, og måske også lidt utryg. For hvad er der blevet skrevet inde i chatten? og står der også noget om mig?
Du skriver også, at du kan blive bange for, om drengene vil blive voldelige overfor jer piger. Det kan være en tung tanke at gå med. For de fleste af os synes at vold og den slags, er ret skræmmende, og noget vi gerne vil undgå.
Samtidig kan jeg måske berolige dig lidt med at der for meste, er rigtig langt fra at skrive noget på chat, til at gøre voldelige ting i virkeligheden. Tit er folk nemlig en del mere kæphøje eller ekstreme, når det foregår over skrift på en skærm. Måske har du også lagt mærke til det på Instagram eller Facebook. Der kan nogle godt finde på, at skrive nogle ret grimme ting, selvom de måske slet ikke ville sige det, hvis de stod overfor personen i virkeligheden.
Tal med lærerne igen
Noget af det bedste man kan gøre, hvis man er utryg, eller når nogen skriver grimme ting om en, er at fortælle det til en voksen. Derfor vil jeg også give dig et klap på skulderen – for i har allerede haft fat i en lærer, og fortalt om det, som sker i jeres klasse. Det er det helt rigtige i har gjort. Men derfor kommer jeg også til at tænke på, om i måske kan hive fat i læreren igen? For hvis der stadig er utrygt i klassen, er det en god ide, at få gjort noget ved det. Skolen skal nemlig helst være et sted, som er godt at være – for man er der jo en hel del.
Så måske kan du hive den samme lærer, eller en anden lærer til side, og fortælle, om det du har skrevet herind? Du kan måske også få en af de andre piger med på den. Det kan nogle gange være rart, at have en makker med, til den slags.
Tal med dine forældre
Mit andet råd vil være, at tale med dine forældre. Måske har du allerede gjort det? Ens forældre er nemlig tit nogle af de voksne, som er tættest på en. Derfor kan det også være rart at de ved, hvis man går og bøvler med nogle ting. For så kan de støtte og hjælpe en. Jeg tænker også, at dine forældre måske har nogle råd til, hvad der kan gøres for, at der bliver mere trygt i klassen. Og de kan måske også tage en snak med en af lærerne om, problemerne med gruppechatten.
Børnetelefonen
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med en voksen, som ikke lige kender dig, så kan jeg også anbefale Børnetelefonen. Børnetelefonen er både for børn og unge. Her kan man ringe ind eller skrive ind, og tale om det, som fylder. Rådgiverne hos Børnetelefonen er vant til at tale med unge om alle mulige forskellige slags ting. Derfor gør de også altid deres bedste for, at det skal være en god oplevelse, at ringe ind til dem. Så det er du altid velkommen til at gøre.
Det kan være ret drænende, hvis man ikke føler sig tryg i sin klasse. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at der snart kommer lidt mere ro i klassen, så du ikke skal gå og være bekymret.
De bedste hilsner fra en Mindhelper