Hej Mindhelper
Jeg elsker min kæreste rigtig højt og han betyder alt for mig … vi dyrker sex flere gange om ugen og har det rigtig rart med hinanden…. Jeg sover tit med ham og nøgen også og vi går tit i bad sammen. Jeg elsker ham men jeg er rigtig ked af det og græder meget for tiden fordi mine forældre slår mig…. Min kæreste har set mine blå mærker og spørger hvad der er sket men jeg siger det ingenting, han spørger tit sådan…. Skat hvorfor er du så ked af det hele tiden og smukke … hvad sker der eller igår da jeg direkte kommer hjem til min kæreste og er trædt ind af døren begynder jeg at græde rigtig meget og sætter mig simpelhen ned på hug for begynder bare at krympe mig helt sammen og græde vildt meget og min kæreste var så sød og sagde hey søde …. Kom her…. og krammede og holdte om mig…. Kiggede mig dybt ind i øjnene og sagde skat kig på mig…. Jeg er lige her …. og vi begyndte at kysse lidt og det var virkeligt rart han var hos mig …. Han sagde også træk vejret smukke vi klarer det her sammen…. han er god til at nusse mig og holde om mig og kysse mig og sige de der ting der når jeg er rigtig ked af det…. Da jeg havde været ked af det fortalte han mig at han synes jeg var den smukkeste del 1

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går igennem nogle rigtig svære ting lige nu. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind, og delt det. For svære ting er aldrig noget, man skal klare sig igennem alene.
Når forældre slår
Du skriver, at dine forældre slår dig, og at du har blå mærker efter det. Det lyder hammer-ubehageligt. Når man er ung, har man tit stadig meget brug for sine forældre. Og forældre skal helst være sådan nogle voksne, som man kan komme til hvis man har det svært, og som man kan føle sig tryg ved. Derfor kan det også være rigtig hårdt, hvis ens forældre slår. Det kan både føles skræmmende, og det kan måske også sætte en masse svære tanker igang hos en. Derfor må forældre heller aldrig slå deres børn. Og jeg tænker, at det giver god mening når du skriver, at du er ked af det og græder meget for tiden.
Kæresten
Du beskriver også, at du har det rigtig godt med din kæreste, og at han hjælper dig meget. Det lyder virkelig dejligt, og det er godt, at han er sød og god ved dig. Når man har det svært, er det nemlig super vigtigt, at have nogen omkring sig, som kan støtte en. Derfor er det også vigtigt, at række ud efter hjælp, når ens forældre for eksempel slår en. Den bedste måde at række ud efter hjælp på, er ved at fortælle en om, det man oplever.
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil fortælle din kæreste, om det du oplever. For så kan han måske bedre forstå, hvorfor du har det som du har det. Men jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at du også får fortalt en voksen om, at dine forældre slår dig. Når der er vold derhjemme, er det nemlig et alt for stort ansvar, for både dig og din kæreste, at skulle klare selv. Og derfor er det også en rigtig god ide, at få nogle voksne ind over, som kan hjælpe.
Tal med en voksen
Derfor er mit bedste råd til dig at fortælle en voksen om, at dine forældre slår dig. Mange unge som har prøvet at blive slået af deres forældre synes, at det kan være ret svært at tale om. Det kan for eksempel føles ret sårbart at åbne op omkring. Nogen kan også være bange for, hvordan den man taler ved vil reagere. Og andre kan måske også bekymre sig om, hvad den anden vil tænke om deres forældre.
Det er altså helt naturligt, hvis du føler at det kan være svært at fortælle om dine oplevelser. Men de fleste unge oplever heldigvis også, at det kan være en ret stor lettelse at få sagt, at deres forældre slår dem. For når man får sagt tingene højt, så skal man ikke gå med dem alene længere. Og bagefter bliver det som kan føles mega tungt, ofte lidt lettere at bære.
Derfor tænker jeg også på, om du har en voksen i dit liv, du kan tale med? En venindes mor, en lærer på skolen, eller en helt tredje? De voksne som kender en, vil nemlig for det meste rigtig gerne hjælpe, hvis man går igennem nogle svære ting. Derfor vil de også som regel gerne lytte og hjælpe, hvis man har det svært derhjemme.
Tips til at tage snakken
Du kan læse lidt tips til, hvordan man kan åbne op for snakken, i denne her artikel. Den handler om at tale med forældre, men rådene kan også sagtens bruges til andre voksne. Hvis du stadig synes det kan være udfordrende, så kan du måske prøve at skrive de ting ned, du gerne vil sige, i et brev. Så kan den voksne læse det, og på den måde kan samtalen blive åbnet. For det er ikke så vigtigt, præcis hvordan man siger det, så længe man får sagt det højt.
Du kan også tage et kig på artiklen Guide: Få hjælp på din skole eller uddannelsessted. Der er en guide til, hvordan man kan få hjælp på sin skole, når man har det svært derhjemme. Så måske er der noget du kan bruge der.
Åben anonym rådgivning
Et sted du også kan tage fat i, er Åben anonym rådgivning. Åben anonym rådgivning er et tilbud, som alle kommuner har. Her arbejder der nogle rigtig dygtige og flinke fagfolk, som hver dag hjælper unge og deres familier. Derfor er de også gode at snakke med, hvis ens forældre slår en. Du kan finde Åben anonym rådgivning, ved at skrive den kommune du bor i ind i Vejviseren.
Andre steder du kan få hjælp
Hos Bryd tavsheden ved de en masse om vold, og hvad det kan gøre ved en, hvis ens forældre slår. De frivillige hos Bryd tavsheden er vant til at tale med unge, som har været udsat for vold. Så de ved også godt, at det er noget, som kan være svært at tale om. Derfor gør de også deres bedste for, at det skal være en god oplevelse at tale med dem. Du kan både ringe og chatte med de frivillige.
Du må også altid tage kontakt til Børnetelefonen. Børnetelefonen hjælper både børn og unge, som har det svært. Her er intet emne for stort eller småt, og man kan tale om alt for kæresteproblemer til selvmordstanker. Og sommetider kan det være ret rart, at have nogen udefra, som man kan tale med, om det som fylder. Så jeg kan varmt anbefale Børnetelefonen.
Det er rigtig hårdt, når ens forældre slår. Og det er vigtigt, at få fortalt en voksen om det, så man kan få hjælp, og at volden kan blive stoppet. Derfor håber jeg også meget på, at du har fået mod på, at fortælle en voksen i dit liv om, det du oplever. Jeg sender en masse gode tanker din vej og håber at du snart, kan få noget hjælp, så ikke du skal blive ved med at gå og være ked af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper