Jeg bliver slået og truet derhjemme. Min mor slår ikke så meget mere, fordi jeg svarer tilbage. Men min storebror slår stadig, hvis jeg ikke gør, som han siger. Og jeg er træt af at blive ved med at gøre, som han siger.
Hej.
Jeg en pige på 14 år der har det virkelig dårligt derhjemme. Jeg bliver slået, truet og nedgjort af min mor og storebror. Hvis jeg ikke gøre som de siger bliver jeg slået. Jeg bliver tvunget til ting jeg ikke har lyst til.. Jeg ved ikke hva jeg ska gøre. Min mor har slået mig meget alvorligt da jeg var yngre, hun rev i mit hår, skubbede mig ind i væggen, gav mig blod næse, knytnæve og slog mig også med en pind agtig. Jeg bliver ikke slået så meget mere af min mor, da jeg bliver agressiv og svare tilbage og slår tilbage. Men min bror slår mig meget tit når han bliver sur, hvis jeg ikke gøre noget som han siger. Jeg er træt af at blive ved med at gøre som han siger! Jeg får heller aldrig lommepenge eller noget af min mor, kun af min far. Mine veninder får altid nyt tøj og tager ud og shopper osv, men jeg gøre aldrig sådan noget med min mor. Vi sidder hele tiden hjemme. Gider ikke snakke med kommunen om det, for gider ikke at have familie problemer.

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det er nogle ret voldsomme ting, du beskriver. Og det er nogle ting, der på ingen måder er okay, at du bliver udsat for. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det her er ikke noget, du skal gå alene med.
Det er ikke okay
Du bliver udsat for nogle rigtigt voldsomme ting derhjemme. Så det giver så god mening, at du ikke synes, at det er rart at være derhjemme. Og jeg kan forestille mig, at det må være super utrygt at bo hjemme hos dig? Fordi du aldrig helt kan vide, hvornår du får gjort noget, der kan gøre din mor eller din bror sur. Jeg kan kun forestile mig, hvor svært det må være at vokse op i. For som barn og ung har man brug for et hjem og en voksen, man kan bruge som sin trygge base. Altså et sted man altid kan vende tilbage til, hvis der er noget, der er svært. Og man har brug for tryghed. Og det lyder ikke som om, du har haft det.
Jeg vil rigtigt gerne understrege, at det på ingen måder er okay det, din mor og din bror gør. Lige meget hvor sur din mor eller din bror bliver, så er det ikke okay, at de slår dig. Og det er aldrig nogensinde noget, der kan blive din skyld. For det er de voksnes opgave at passe på børn og unge. Og sørge for, at man ikke bliver slået. Det er forbudt i den danske lovgivning at slå sine børn. Så det din mor og bror gør, er faktisk også noget, de kan blive straffet for.
Snak med en voksen
Du skriver, at du ikke har lyst til at tage fat i kommunen, fordi du ikke har lyst til at få familieproblemer. Sådan er der mange, der har været i en situation, der minder om din, der har det. Nogle gange fordi, man stadig holder af sine forældre, selvom de også gør nogle ting, der gør rigtigt ondt på en. Andre gange måske fordi, man frygter, hvad ens forældre vil gøre, hvis de opdager, at man har fortalt nogen andre, at de slår. Men uanset hvad er det fuldstændigt normalt, at det er skræmmende at skulle fortælle nogen, at man bliver slået derhjemme. Fordi man ikke rigtigt ved, hvad der kommer til at ske bagefter.
Men mit bedste råd til dig er alligevel, at du skal snakke med en voksen om, at du bliver slået derhjemme. Også selvom du ikke har lyst. For der er nogen, der skal vide, hvad der foregår hjemme hos dig, så de kan hjælpe dig med at få sat en stopper for det. Så du kan komme til at blive tryg ved at være i dit eget hjem. Der er nogen, der frygter, at de bliver fjernet hjemmefra, hvis de fortæller, at de bliver slået. Jeg ved ikke, om du også har det sådan? Men du skal vide, at det ikke er altid, at man bliver fjernet hjemmefra, hvis der er noget galt derhjemme. Nogle gange kan kommunen hjælpe de personer i hjemmet, der slår, så de holder op. Og så man kan blive boende derhjemme.
Du behøver ikke at starte med at snakke med nogen fra kommunen, hvis det er for skræmmende. Men du kan jo prøve at tænke over, om der er en voksen i nærheden, som du ville være tryg ved at snakke med. Det kunne for eksempel være en lærer på din skole. Men det kan også være en helt anden, hvis der er en anden, du tænker på. Hvis det er for svært for dig at fortælle det til personen, kan du prøve at skrive det i et brev. Eller måske vise dem det brev, du har skrevet her. Så kan personen nemlig læse brevet og spørge dig ind til det bagefter. På den måde behøver du ikke styre samtalen lige så meget selv. Det kan nogle gange gøre det nemmere for nogen.
Tag fat i Bryd Tavsheden
Hvis der ikke er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med, kan du tage fat i Bryd Tavsheden. Bryd Tavsheden er en forening, der blandt andet arbejder for at hjælpe børn og unge, der er udsat for vold i hjemmet. Hos Bryd Tavsheden kan du komme til at snakke med nogle professionelle rådgivere, der ved rigtigt meget om, hvordan det er, når man bliver slået af en af sine forældre. Og som vil gøre sit allerbedste for at hjælpe dig. Der er flere forskellige muligheder for at komme til at snakke med dem, så du kan vælge den mulighed, der passer dig bedst. Du kan være helt anonym hos Bryd Tavsheden, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Du kan også få hjælp hos Børnetelefonen
Børnetelefonen er et andet sted, du kan få hjælp, hvis der ikke er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med. Hos Børnetelefonen kan du komme til at snakke med nogle frivillige rådgivere, som kan snakke med dig om, hvad du har lyst til at gøre. Og som vil gøre sit allerbedste for at forsøge at hjælpe dig.
Hvis du på et tidspunkt kommer frem til, at du faktisk gerne vil snakke med kommunen, så kan Børnetelefonen også hjælpe dig med at få en bisidder. En bisidder er en voksen, som kan tage med dig ind til kommunen, hvis du gerne vil snakke med dem. Den voksne person er en voksen, der er på din side. Og som kan hjælpe dig med at sørge for, at du bliver hørt, når du snakker med kommunen. Hvis du for eksempel går i stå på et tidspunkt, så kan den voksne hjælpe dig med at få sagt de ting, som du gerne vil have sagt. Og de kan sørge for, at du ikke bliver overhørt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg virkeligt, at du vil tænke over at snakke med nogen om det. For du har rakt ud efter hjælp ved at skrive herind. Det fortæller mig, at du rigtigt gerne vil have noget hjælp til at gøre det nemmere for dig at være derhjemme. Den hjælp kan du kun få, hvis du rækker ud til en voksen omkring dig. Og du fortjener lige så meget som alle andre børn at kunne føle dig tryg og sikker i dit eget hjem.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper