Hej
Jeg er en pige på 14 år og jeg har det sidste år haft det ret svært.
Vi fik blandet nye klasser i starten af året og jeg kom ikke i klasse men nogen af dem jeg ønskede. Jeg havde fra starten det meget svært ved at passe ind, det har jeg stadig. Hver gang jeg får af vide vi skal lave gruppe-arbejde bliver jeg bange for ikke at finde nogen at arbejde med. Jeg arbejder derfor mest alene.
Jeg bruger pauserne med et par venner fra andre klasser på årgangen, men føler mig stadig meget ensom.
Jeg begyndte hos psykolog for cirka 6 måneder siden, og er fornyelig stoppet, jeg føler ikke hun var det rigtige match og jeg sagde aldrig hvor dårligt jeg havde/har det. Min mor tror at jeg har det meget bedre, men jeg har det værre lige nu. Hun har altid været meget sort hvid i forhold til det hele, jeg har ikke nogen diagnose så hun tror alt er fint.
Min lillebror går også igennem noget lige nu som stresser mine forældre meget, så de ikke tænker ikke meget på mig.
Jeg føler det hele er håbløst og føler mig konstant træt, så jeg spiste næsten ikke i skolen, fordi jeg er for træt til det. Jeg er også begyndt på et par selvskadene ting og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Bh. pige på 14

(14 år)
Kære Pige 14 år
Det lyder til, at du har haft et ret hårdt år. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det. For det skal du ikke gå med alene
Klassesammenlægning
Du skriver, at du ikke kom i klasse med nogen af dem, du havde ønsket, da i fik nye klasser sidste år. Det lyder mega træls. For måske ville man ønske, at man lige havde haft et par venner, som man kunne støtte sig til i starten. Det kan nemlig godt være lidt af en mundfuld, at skulle i en ny klasse. Derfor er det også helt normalt, at det kan tage tid, før man falder til. Og jeg er næsten sikker på, at der også er nogle af de andre, som har syntes, at skiftet har været lidt svært. Og nogen som har følt, at de ikke lige vidste, hvem de skulle være sammen med.
Selvskade
Når man selvskader er det tit et tegn på, at der er noget indeni, som er svært – f.eks. at man er ked af det, føler sig ensom, eller noget helt tredje. Så kan selvskade være en måde, at prøve at håndtere de svære følelser på. Men på den lange bane, kan man risikere at ende med to problemer i stedet for et – at man har det svært, og at man selvskader. Men det kan være mega svært at se sig ud i, lige når man står i det. Derfor er det også vigtigt at fortælle en voksen om det, når man er begyndt at selvskade.
Tal om det
Det kan være svært at skulle fortælle andre om, hvordan man har det. Og jeg tror at mange som har gået til psykolog kender til, at det kan være svært at åbne op. Men det er mega vigtigt, at gøre det alligevel. For hvis man går og holder tingene inde, så kan andre ikke hjælpe en. Og vi har alle brug for hjælp og støtte en gang imellem.
Du skriver også, at din lillebror har det svært, og at du ikke vil stresse dine forældre. Det er helt normalt, at komme til at tænke sådan. Men det er vigtigt for mig at sige, at det er helt okay at bekymre sine forældre. Ens forældre er der nemlig for at hjælpe en. Og for det meste vil de også gerne vide, hvis man går og tumler med nogle ting.
Derfor er mit bedste råd til dig, at fortælle dine forældre om, hvordan du har det – både med den nye klasse, og om selvskaden. Du kan læse gode råd til at tage snakken i artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting. Du kan også vise dine forældre det brev, du har skrevet herind, hvis du synes det er svært at sige højt.
Få hjælp til at få det bedre i klassen
Det kunne måske også være en ide, at tale med din lærer om, hvordan du har det i klassen. Lærerne er der nemlig for at hjælpe eleverne, både med faglige og sociale ting. Så læreren vil måske kunne hjælpe dig med, at finde dig bedre til rette i den nye klasse.
Jeg tænker også, at det måske kan hjælpe, at lære nogle af dem i din nye klasse lidt bedre at kende? For selvom jeg godt kan forstå, at du gerne vil hænge ud med dem fra de andre klasser, som du kender. Så kan det være svært at komme ind på livet af dem fra din klasse, hvis du ikke er der så meget i frikvartererne. Så måske kunne du prøve at hænge lidt mere ud med dem fra din nye klasse i et frikvarter. Eller måske kan du prøve at spørge nogen af dem, om du må være med til gruppearbejde. jeg ved godt at det kan være svært, og kræve mod. Men det kan også være, at du opdager, at der er nogen af dem, som egentlig er ret fede og hyggelige at være sammen med.
Du kan også kigge på artiklen Sådan lærer du nye mennesker at kende. Her står der lidt råd til, hvordan man kan lære nye mennesker bedre at kende. For selvom du selvfølgelig nok kender dem fra din klasse lidt, så kan det være, at der er nogle af rådene, du kan bruge.
LMS
LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Hos LMS arbejder der nogle super dygtige rådgiver. Nogle af dem har selv kæmpet med selvskade. Derfor er de også gode at snakke med, om det. Man kan både ringe og chatte med rådgiverne fra LMS. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Headspace
Et andet super godt sted at komme, når man har det svært, er Headspace. Hos Headspace arbejder der nemlig nogle rigtig søde frivillige, som sidder klar til at lytte. Intet problem er for stort eller småt. Og det kan være rart at have et rum, hvor man kan tale, om det som fylder.
Det er smadder hårdt at føle, at man ikke passer ind i sin klasse. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper