Jeg er lige flyttet skole. Og min nye klasse er virkelig god. Men jeg har svært ved at få nye venner, og jeg føler, at det er akavet med dem i klassen.
Hej Mindhelper
Jeg er lige flyttet skole, og min nye klasse er bare mega god. I min gamle klasse følte jeg mig tit udenfor. I den nye er alting jo egentlig godt, og alt er jo egentlig som det skal være. Men alligevel føler jeg bare at jeg er dårlig til at lave få nogle venner, og jeg føler mig bare som den akavede person som ingen sådan rigtig har noget imod, men som de heller ikke har lyst at være venner med. Jeg har kun 2 andre venner, og de går ikke i min skole. Jeg havde også en anden ven, men vi er gledet fra hinanden, det er som om vi er for forskellige. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kender på en måde en hel masse folk, men alligevel er jeg ensom. Det er bare akavet, og overfladisk med dem fra min klasse.
Hilsen mig.

(Pige, 13 år)
Kære du
Det er svært, når man synes, at man ikke rigtig kan få nye venner, og når man føler sig ensom. Derfor er det også helt forståeligt, at du har det, som du har det. Og det er også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er rigtig vigtigt at gøre.
Al begyndelse er svær
Jeg er glad for, at du er flyttet skole og er kommet ind i en rigtig god klasse. Det er så vigtigt for, om man har det godt. Men jeg kan også høre, at du faktisk har det lidt svært i den nye klasse. Og det er altså helt normalt, hvis det er for nylig, at du er flyttet klasse. For så går der lige et stykke tid, før man sådan rigtigt er inde i klassen og kender dem, man går med. Og de skal også lige lære dig at kende. Så giv det tid. Og hvis det stadig er svært efter et stykke tid, så tag fat i din lærer og fortæl, hvordan du har det.
Du skriver også, at du kommer fra en klasse, hvor du har følt dig udenfor. Derfor er det heller ikke ualmindeligt, at den følelse godt kan poppe op igen, når du lige er startet i en ny klasse. Og så giver det mening, at det kan starte nogle tanker om, at folk ikke vil være venner med dig, og at det er overfladisk og akavet. Men jeg tror på, at det nok skal blive bedre, nu hvor du skriver, at du er kommet ind i en god klasse.
Hold fast i dine venner
Du skriver i dit brev, at du har to andre venner. Og det er virkelig godt, at du har det. Dem skal du endelig holde fast i. Der er nogle mennesker, der har mega mange venner og som får en masse energi af at være sammen med mennesker. Og så er der andre, der hellere holder sig til få, men tætte venner. For nogle i den situation er det faktisk rigtig fint, fordi det tager energi fra dem at være sammen med andre. Og begge dele er helt okay. Det vigtigste er, at vi passer på de gode venskaber, vi har.
Fortæl det til nogen
Du spørger til, hvad du skal gøre i din situation. Det første råd, jeg vil give dig, er at snakke med nogen om det her – også om din ensomhed. Og her vil jeg anbefale, at du snakker med dine forældre, hvis du ikke allerede har gjort det. De kender dig og kan hjælpe dig og give dig gode råd til, hvad du kan gøre. Hvis det er nødvendigt, kan de tage fat i din lærer, så I sammen kan finde ud af, hvordan det bliver nemmere for dig at være en del af klassen og få nye venner.
Du kan også hjælpe dig selv
Nu har jeg anbefalet dig at fortælle til nogen, hvordan du har det. Og det er et rigtig vigtigt råd. Men et andet godt råd er at forsøge at opsøge venskaber og gøre en del selv. Hermed ikke sagt, at du ikke prøver på det allerede. Men nogle gange kan det være svært at finde ud af, hvor man kan starte henne. Og her er vores artikel med tips til at få nye venner rigtig god. Så prøv at give den et kig.
Du nævner også, at selvom du kender mange, føler du dig stadig ensom. Og det er jeg rigtig ked af at høre. For det er bestemt en rigtig ubehagelig følelse, som vi er mange, der ikke vil føle. Derfor håber jeg også, at du vil gøre dig selv den tjeneste at se på vores tips mod ensomhed. På den måde kan du hjælpe dig selv til at bryde lidt med den ensomhed, du oplever for tiden.
Jeg håber, at du synes, du har fået svar på dit spørgsmål. Og at du er blevet lidt klogere på, hvad du kan gøre. Det vigtigste er bare, at du får fortalt, hvordan du har det til nogen. Og så kan du prøve at bruge tipsene til at få skabt nogle venskaber og føle dig lidt mindre ensom. Men husk at give det tid. Jeg tror på, at det kommer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper