Hej Mindhelper
jeg føler at mine venner ikke kan lide mig, eller jeg er i hvert flad den de mindst vil være sammen med. det kan godt være det bare i dag, men de kikker underligt på mig, og gider kun snakke med mig hvis jeg siger noget til dem. hvad skal jeg gøre?

(13 år)
Hej med dig
Det lyder rigtig ubehageligt, at du føler din venner ikke kan lide dig. Derfor er det også godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er ikke noget, som man skal gå med alene.
Når folk ikke kan lide os
Du har måske hørt nogle sige det før, men vi mennesker er sociale dyr. Det vil sige, at vi har det bedst, når vi er sammen med andre.
Derfor kan det også gøre rigtig ondt i maven og være ubehageligt, hvis man føler sig udenfor. Især hvis det er nogle, som man føler er ens venner.
For hvis ens venner ikke er dem, man hygger sig med og har det sjovt med, hvem er det så?
Hvad er en god ven?
Hvis man stiller sig selv spørgsmålet: Hvad er en god ven? Så dukker der måske nogle forskellige svar op:
“Det er en som man har det sjovt med”, “Det er en som man kan stole på” eller “Det er en, som man har de samme interesser som”.
Alle disse ting, er noget som oftest kan bruges til at beskrive en god ven eller vennegruppe.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det er nogle ting, som du kan genkende i de venner du beskriver i dit spørgsmål.
En godt venskab skal helst være rart for begge parter. Og lige nu, lyder det som om, at det ikke er særligt rart for dig. Derfor kan det være en god ide at overveje, hvad en rigtig god ven er for dig. Og om det er noget, som dine venner er lige nu.
Hvad skal du gøre? Mulighed 1: Mærk godt efter
Jeg var lidt inde på det før, men når man er i tvivl om noget, kan det være en rigtig god ide at mærke godt efter.
En af de bedste måder at gøre det på, er ved at lave en for-og-imod-liste. Du kan enten skrive det ned på et stykke papir eller på din telefon.
Det er nemlig en rigtig måde, at mærke efter, hvad der taler for og imod, at man gør det ene eller det andet. Så hvis du fx står i en situation, hvor du ikke ved om du skal være venner med dem eller ej, så kan dette råd være noget for dig.
Hvis du har lyst til at læse mere om, hvordan du tager en svær beslutning, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide.
Råd nummer 2: Snak med dem
Et måske lidt svært, men ofte rigtig effektivt råd er, at prøve at snakke med dine venner.
Fortæl dem, hvordan du har det og at du føler, at de en gang imellem kigger underligt på dig. Og hvad det får dig til at føle.
Det er helt normalt at synes, at det kan være rigtig svært at snakke med sine venner om svære ting. Derfor har vi prøvet at samle nogle super gode råd i vores guide: Sådan snakker du med dine ven om svære ting.
Her finder du noget inspiration til hvordan du kan gribe den svære samtale an og måske endda noget mod til det.
Råd nummer 3: Søg nye venskaber
Hvis du føler, at det ikke hjælper at snakke med dem og de bliver ved med at give dig en ubehagelig følelse, kan det måske være tid til at søge nye venskaber.
Det kan godt føles svært at få nye venner. Især hvis man har haft de samme venner i lang tid. For hvordan starter man en samtale med folk man ikke kender og hvad skal man dog snakke om?
Alt dette og meget mere, har vi prøvet at samle i vores guide: Sådan lærer du nye mennesker at kende. Her finder du gode tips og tricks til at falde i snak med andre og få nye mennesker ind i dit liv.
Snak med dine forældre
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du snakker med nogen om, hvordan du har det?
For når der er noget, som er svært, er det rigtig vigtigt at man deler det med nogen. Det kan fx være ens forældre.
De fleste forældre kender deres børn rigtig godt og vil gøre alt for, at de har det godt. Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dine forældre om hvordan du har det.
Det kan nemlig være rigtig rart at få sat ord på ens følelser, og dele dem med nogle som man stoler på og er trygge ved.
Det kan være rigtig hårdt, hvis man går med en følelse af, at ens venner ikke kan lide en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper