Den ene dag var alting fint mellem mine veninder og jeg. Men næste dag var det anderledes. Og jeg har ingen idé om, hvorfor de begyndte at fryse mig ude.
Hej,
mine veninder er begyndt at fryse mig udenfor og jeg har ingen ide hvorfor… Den ene dag var alt fint, men næste dag var alt anderledes. Det har stået på i et stykke tid nu. Jeg har endda sagt til dem at hvis jeg har gjort noget/trådt nogen over tæerne så var det ikke meningen og sagt undskyld til dem, men de siger bare at der ikke er noget, men fortsætter med at lukke mig udenfor. Havde ikke regnet med at det ville have så stor en effekt på mig, så vil virkelig gerne ændre på det.
Er der noget jeg kan gøre ved det?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det lyder super ubehageligt, at dine veninder er begyndt at fryse dig udenfor. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at det faktisk påvirker dig en hel del. Og jeg er virkeligt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Snak med dine veninder igen
Det lyder, som om du allerede har prøvet at snakke med dine veninder lidt om det her. Og det skal du have ros for. For det er nemlig den bedste måde at løse sine konflikter på. Derfor er det bedste råd, jeg kan give dig også at forsøge at snakke med dem igen. For jeg kan godt forstå, du ikke synes, det er særligt rart, at de fryser dig ude uden, du ved hvorfor. Så jeg synes, du skal prøve at tage fat i dine veninder og fortælle dem, at du oplever, at de fryser dig ude. Og at du ikke helt forstår, hvorfor. Så du kunne rigtigt godt kunne tænke dig at vide, om du kan gøre noget for at komme ind i varmen igen. Hvis du har brug for lidt inspiration til, hvordan du kan tage snakken på en ordentlig måde, kan du læse vores artikel om at lære at håndtere sine konflikter.
Er I ved at glide fra hinanden?
Nogle gange kan man opleve, at man glider fra sine veninder, efterhånden som man bliver ældre. Også selvom man faktisk har været veninder i rigtigt lang tid. Det kan være fordi, man ikke længere har de samme interesser, som man havde, da man var yngre. Det er drønhårdt, når det sker. For man har jo haft vildt mange gode minder med hinanden. Og tit er man jo også vildt glade for hinanden stadigvæk. Jeg siger ikke, det er det, der er ved at ske for dig og dine veninder. Men nu skriver jeg det alligevel. Så kan du selv tænke lidt videre over det.
Snak med nogen om det
Det er super ubehageligt, når man føler, at man bliver frosset ude af sine veninder. Og nogle gange kan det være svært at løse det selv. Derfor synes, jeg du skal prøve at snakke med en voksen om, at dine veninder er begyndt at fryse dig ude. Både fordi det hjælper at dele sine problemer med nogen andre. Men også fordi, det tit kan hjælpe at få hjælp af en voksen, hvis man står med et problem, som man ikke helt føler, man kan løse selv. Du kan for eksempel snakke med dine forældre. Men ud kan også tage fat på en lærer på din skole, hvis det er nemmere for dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af det med dine veninder. Så du ikke længere føler, at de fryser dig ude.
De bedste hilsner fra en Mindhelper