Min veninde slås med dårlig selvtillid. Jeg prøver at give hende komplimenter, men hun tror ikke rigtigt på det. Hvordan kan jeg hjælpe hende?
Hej
Jeg har en veninde, som lider af virkelig dårlig selvtillid. Det er noget, som vi snakker om i ny og næ, men jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe hende? Hun tager de ting til sig, som jeg siger, men hvordan hjælper jeg hende med at øge hendes selvtillid? Jeg komplimenterer hende nogle dage, men som hun også selv siger, så tager hun det ikke til sig, da hun ikke tror på det. Forhåbenligt kan I guide mig lidt af vejen.

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Hvor er du dog en mega omsorgsfuld veninde, at du gerne vil hjælpe din veninde til at få det bedre med sig selv.
Spørg hende, hvad hun har brug for
Først vil jeg bare lige starte med at sige, at din veninde er virkeligt heldig at have dig som veninde. For det er bare mega omsorgsfuldt af dig, at du rigtigt gerne vil hjælpe hende. Og jeg synes faktisk, at du gør det rigtige ved at snakke med din veninde en gang imellem. Det bedste man kan gøre for en person, der har nogle ting at slås med, er nemlig at lytte til dem, hvis de har brug for at snakke. Jeg tænker, at du kan prøve at spørge hende, næste gang I snakker sammen, om der er noget, du kan hjælpe hende med.
Det er nemlig meget forskelligt, hvad der er hjælpsomt for folk, der slås med dårlig selvtillid. Og som du også selv har opdaget, kan det være svært at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre. Så den bedste måde du kan finde ud af det på, er ved at spørge din veninde, om der er noget, du kan gøre for at hjælpe hende. Du skal bare huske at passe på dig selv også. Og så skal du huske, at det aldrig er dit ansvar alene at hjælpe din veninde.
Jeg linker dig også lige til vores artikel om gode råd mod dårlig selvtillid. Den er godt nok rettet mod den person, der slås med dårlig selvtillid. Men det kan være, du kan finde lidt inspiration til, hvordan du kan hjælpe din veninde i den. Og endnu bedre ville det faktisk være, hvis du kunne læse den sammen med din veninde og spørge, om hun kunne have lyst til at prøve nogle af tingene af med din hjælp.
Få hjælp fra en voksen
Som jeg skrev i det andet afsnit, er det aldrig nogensinde dit ansvar alene at hjælpe din veninde. Selvfølgeligt kan du lytte til hende og prøve at hjælpe hende så godt, du kan. Men du skal ikke bære ansvaret for at hjælpe din veninde helt alene. Det er det nemlig for stort til. Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at du skal fortælle din veninde, at du rigtigt gerne vil hjælpe hende. Men at du synes, at hun også skal snakke med en voksen om, at hun slås med dårlig selvtillid. Fordi det her faktisk er noget, hun skal bruge en voksens hjælp til.
Du kan for eksempel foreslå hende at snakke med sine forældre. Det er nemlig dem, der er allertættest på hende. Og det er også stadigvæk dem, der har det største ansvar for hende. Så det er dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe hende lige nu. Hvis hun ikke er tryg ved at starte med at snakke med sine forældre, kan I også prøve at snakke med en af lærerne på jeres skole. Lærere vil nemlig også rigtigt gerne hjælpe, hvis en af deres elever har noget svært at slås med. Og læreren vil kunne hjælpe din veninde med at snakke med sine forældre, hvis de synes, det er nødvendigt.
Hvis det er svært for hende at tage fat i en voksen selv, kan du jo tilbyde hende at være der, når hun skal tage snakken med de voksne. Det hjælper nemlig rigtigt tit at have nogen tæt på en, som man er tryg ved, når man skal til at snakke om noget, som faktisk er lidt svært.
Jeg håber, at mit svar har peget dig lidt i den rigtige retning. Og så håber jeg, at du får hjulpet din veninde til at snakke med en voksen. Så hun kan få hjælp til at kæmpe mod sin dårlige selvtillid. Og husk selv på, at det er helt i orden, at du passer på dig selv og sætte grænser, hvis det på et tidspunkt bliver for meget for dig at hjælpe din veninde.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper