Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 20, som har en ven med (stærk) autisme, (også 20). Problemet opstår bl.a. når vi er ude blandt andre, ofte når en bil kører forbi råber han mærkelige ord efter den, hvilket for mig godt kunne lyde som om han ville starte en samtale, men han siger at han ikke råber efter den og at det er tilladt at tænke selv hvilket får mig til at tænke ’hvad mener du’?
Han er også nedladende overfor bl.a. mig, og uanset hvad jeg har gang i af projekter, siger han at han er bedre til at drive virksomhed og at det jeg laver er uprofessionelt.
Han siger at han har en ’virksomhed’ med flere hunderede ansatte, der arbejder frivilligt, men det ved med 100 procent sikkerhed at han ikke har, da han går på STU.
Når jeg prøver at konfrontere ham med det, lukker han ned og vil ikke tage det som jeg siger til ham seriøst, hvad kan jeg gøre her?..
Et andet eksempel er at vi forleden gik hjem fra en kammerart ved 23 tiden, og at han råbte højt ’farvel’ til vores kammerat, da vores fælles kammerat bor i et boligkvarter med mange lejligheder, er det relativt nemt at høre. Da en beboer konfrontere ham med det ved at tale til ham, råber han højt igen. Jeg prøver at sige til ham at han ikke skal råbe højt kl. 23 om aftenen, men han svarer at det ikke er hans problem, og at folk bare kan lade vær med at gå ’tideligt’ i seng.
Jeg ved at man ikke må tale bag om andre, (eks med deres forældre) men føler jeg er nød til at gøre noget.
Men hvad er rigtigt at gøre i denne situation?? Håber i vil hjælpe
Med venlig hilsen
Drenge der har brug for at hjælpe en ven

(Dreng, 20 år)
Hej Drengen der har brug for at hjælpe en ven
Det lyder godt nok svært med din ven, som opfører sig på en uheldig måde i mange situationer. Jeg kan sagtens forstå, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre og derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind.
Det er okay, at du er frustreret
Det lyder til, at din ven har nogle udfordringer, som måske kommer pga. hans autismediagnose. Nogle mennesker med autisme oplever, at det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal snakke og opføre sig sammen med andre. Og så kommer man måske til at gøre nogle ting, som virker mærkelige eller upassende. Eksempelvis som din ven, der råbte højt på nogle tidspunkter, hvor det ville være bedre at snakke lavt eller tie stille. Det ikke nødvendigvis fordi, at han har tænkt over det eller havde nogen intentioner om at vække de folk. Men måske bare fordi, at han ikke lige havde tænkt over, at det kunne være et problem.
Når jeg læser dit brev, så virker du til at være en rigtigt god og omsorgsfuld ven. Og jeg kan sagtens forstå, at du synes det er super frustrerende, når han så ikke lytter til, hvad du siger til ham. Det giver rigtig god mening, hvis du ikke vil finde dig i, at han lyver eller er nedladende overfor dig. For det behøver du selvfølgelig ikke acceptere. Du kan prøve at læse vores artikel om, at sætte grænser og hvorfor det kan være en god idé her. Der står lidt råd, som kan være rare at have med på vejen.
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med ham igen, uden at tage fat i hans forældre. For måske vil han opfatte det som grænseoverskridende, hvis du tog fat i hans forældre bag hans ryg. Og det kan måske godt komme til at gå ud over jeres venskab.
Snak med ham
Når man skal snakke sammen om noget, som er lidt et ømt emne, så kan det være en god idé, at gøre det på et tidspunkt, hvor der er ro på. Altså at sætte tid af på et bestemt tidspunkt til at sætte sig ned og snakke om de her ting. For hvis man tager snakken, når der lige er en mærkelig situation, så kan det godt flyve ind af det ene øre og ud af det andet. Simpelthen fordi man ikke lige havde overskuddet til at tænke over tingene. Du kan eventuelt læse vores artikel om at håndtere konflikter. Der står nogle rigtigt gode råd i. Især rådet om at blive på sin egen banehalvdel er super godt (råd 5). Så tager man udgangspunkt i sin egen oplevelse og fortæller på den måde, hvordan ens ven påvirker en.
Grunden til, at de kan give god mening er, at man ikke får smidt en masse beskyldninger over på den anden, som de måske ikke er enige i. Et eksempel kunne være “Jeg bliver rigtig ked af det, at når du fortæller mig, at det jeg laver er uprofessionelt. For jeg er selv stolt af mit arbejde. Det får mig til at have mindre lyst til at være venner med dig.” Måske vil det give mening for ham, hvorfor du gerne vil have, at han lader være. Men det er selvfølgelig vigtigt, at du mærker godt efter i maven, hvad du har lyst til. Hvis du ikke kan trænge igennem til ham og du føler, at han bliver ved med at overskride dine grænser, så er det også helt okay, at sige stop og trække sig fra venskabet for at passe godt på sig selv.
Tag fat i SIND
Det kan være rigtigt rart, at have nogle at snakke tingene igennem med, inden man skal tage svær samtale. Derfor vil jeg også anbefale dig, at prøve at tage fat i SIND. SIND er landsforeningen for psykisk sundhed og de tilbyder blandt andet rådgivning til folk, som er pårørende til nogen med en psykiske udfordringer. Der vil du kunne ringe ind og snakke med en af deres frivillige om, hvordan man kan håndtere problemstillinger, som dem du har beskrevet i dit brev. Det kan være rigtigt rart at få nogle andres øjne på ens situation. Det er helt anonymt og du er meget velkommen til at kontakte dem.
Det er en rigtig svær situation, du står i med din ven. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper