Hej,
min ven har nogle svære perioder lige for tiden og jeg vil gerne hjælpe ham med det. I perioderne der har han en trang til at kvæle mig, og KUN mig. Ingen andre. Men så snart han er ude af dette så bliver han ked af det. Han ønsker ikke at kvæle, men kan ikke stoppe sig selv når det sker. Jeg er ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe. Jeg er ligeglad med om han tager kvælertag på mig, jeg ønsker kun at hjælpe ham, men ved ikke hvordan. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Hvor er du dog en omsorgsfuld veninde, der bare rigtigt gerne vil hjælpe sin ven lige nu. Og det lyder godt nok, som om han er i en rigtigt svær periode lige nu. Så det kan være svært at finde ud af, hvordan man bedst kan hjælpe. Derfor er jeg også så glad for, at du har valgt at skrive herind og spørge.
Du skal ikke klare det alene
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du ikke helt ved, hvordan du skal hjælpe din ven. For det lyder godt nok, som om han har det rigtigt svært lige nu. Og at det faktisk kan blive ret voldsomt, når han har det svært. Derfor vil jeg også gerne være lidt klar i mælet og sige, at det her skal du simpelthen ikke stå alene med. For det første fordi, det kan blive farligt for både dig og din ven, hvis din ven ikke har nogen kontrol over sig selv, når han får det her ønske om at kvæle dig. Og for det andet fordi, at det han oplever, kan være tegn på nogle mere alvorlige psykiske problemer. Og det er vigtigt, at det bliver opdaget så tidligt som muligt, hvis det er et tegn på, at der er noget mere alvorligt galt. Så det bedste råd jeg kan give dig er, at du og din ven skal have snakket med en voksen.
Hvem kan I så snakke med?
Som jeg lige har skrevet, er det super vigtigt, at I får fat i en voksen. Så i første omgang skal du have snakket med din ven om, at du er bekymret for ham. Og at du rigtigt gerne vil hjælpe ham. Men, at det her simpelthen er for voldsomt til, at det er noget, som du eller han skal klare alene. Så kan du bagefter snakke med ham om, hvem han ville være tryggest ved at starte med at snakke med. Du kan eventuelt tilbyde ham at tage med, så han har dig til at støtte sig op af, når han skal tage snakken. Du kan se mine forslag til, hvem I kan snakke med nedenunder:
- Hans forældre: det allerbedste ville være, hvis din ven kunne få snakket med sine forældre om de her svære perioder. Det er nemlig dem, der er allertættest på ham. Og lige nu er det også dem, der har ansvaret for ham. Så det er dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe din ven lige nu. Så det er helt klart det allerbedste sted at starte, hvis din ven er tryg ved det.
- Dine forældre: hvis ikke din ven er tryg ved at starte med at snakke med at snakke med sine egne forældre, kan I også prøve at snakke med dine forældre, hvis du er tryg ved det. Så kan dine forældre nemlig hjælpe med at få snakket med din vens egne forældre.
- En lærer på skolen: hvis du og din ven er mere trygge ved det, kan I også starte med at tage fat i en af lærerne på i jeres skole. Lærere vil nemlig også rigtigt gerne hjælpe, hvis en af deres elever har det svært. Så det er også en mulighed at starte med at snakke med en lærer, hvis din ven hellere vil det.
Hvad, hvis han ikke vil snakke med en voksen?
Det sker nogle gange, at den, der har det svært ikke har lyst til at skulle snakke med en voksen. Og hvad gør du så, hvis din ven har det sådan? Og her vil jeg gerne gøre det klart, at det er vigtigt, at du får det sagt til en voksen alligevel. Så hvis han har det sådan, skal du fortælle ham, at du godt kan forstå, at han har det sådan. Men at du simpelthen er nødt til at sige det her videre til en voksen, fordi det er for stort et ansvar for dig at stå med helt alene.
Det kan være mega grænseoverskridende, det ved jeg godt. Men tænk på, at du gør det for at hjælpe din ven. Du har nemlig meget bedre mulighed for at hjælpe ham, hvis du får hjælp fra en voksen, der kan finde ud af, hvor din ven kan få hjælp henne. Du kan læse mere om, hvad man kan gøre, hvis man er bekymret for en ven i den artikel, jeg har linket til.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Og så vil jeg virkeligt gerne understrege en sidste gang, at det er vigtigt, at du og din ven får snakket med en voksen. For selvom det er mega omsorgsfuldt af dig, at du gerne vil hjælpe din ven, så er det her er simpelthen for svært til, at du kan tage ansvaret for det helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper