Hej
Jeg har en vennegruppe, som jeg ikke har det godt i. I gruppen er der to piger der er bedste veninder, og to andre piger der er bedste veninder, men jeg har ikke nogen. Når vi skal lave makker opgaver, føler jeg mig altid meget ensom, fordi jeg ikke har nogen at være sammen med. Før var jeg sammen med to andre piger. De var altid søde mod mig. Jeg ved ikke hvorfor vi ikke er venner mere, men jeg vil gerne være venner med dem igen. Hvis de gerne vil være venner igen, hvordan skal jeg så fortælle det til min nuværende vennegruppe? Og hvad skal jeg gøre hvis de ikke vil være venner igen?
Hilsen mig

(Pige, 13 år)
Kære Du
Det lyder super træls, at du er havnet i en vennegruppe, hvor de andre er bedste venner med hinanden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vi har brug for at høre til
Det lyder som om, du er i en vennegruppe, hvor du føler dig udenfor, fordi de andre piger er meget tætte venner. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg sagtens forstå, ikke er særligt sjovt. For det er hårdt at føle sig udenfor. Vi mennesker er nemlig flokdyr, så vi er lavet til at have brug for at høre til i en gruppe. Ellers kommer vi nemt til at føle os ensomme. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du gerne vil være venner med de to andre piger igen. For det lyder som om, du havde det meget bedre sammen med dem.
Tag kontakt til de andre piger
Det bedste råd jeg kan give dig, er at prøve at tage kontakt til de to piger, som du var venner med før. For det lyder som om, I havde det godt sammen. Så måske vil de også gerne være venner igen? Men den eneste måde du kan finde ud af det på, er ved at begynde at snakke med dem igen.
Det kan måske være, at I på et tidspunkt skal lave noget gruppearbejde, hvor I skal være tre i en gruppe. Så kan du jo prøve at høre dem, om de har lyst til at være i gruppe med dig. Eller du kan prøve at sende dem en besked og høre, om de kunne have lyst til at være sammen igen, hvis det er nemmere for dig.
Du behøver ikke at sige det
Jeg tænker ikke, at du behøver at fortælle dine andre veninder, at du godt kunne tænke dig at blive venner med de to andre piger igen. For det er helt okay at finde nogle nye venner, hvis man ikke har det godt i den vennegruppe, man er i. Og det behøver jo ikke være sådan, at fordi du bliver venner med de andre piger igen, så kan du ikke snakke med den vennegruppe, du er i nu igen. Det er helt okay at flere venner og vennegrupper, som man skifter mellem at snakke med. Og som det også er forskelligt, hvor tætte man er med.
Er der nogle andre i klassen, der er søde?
Du spørger, hvad du skal gøre, hvis de andre piger ikke har lyst til at være venner med dig igen? Jeg tænker på, om der mon så er nogle andre i din klasse, som du kunne have lyst til at være venner med? Det behøver ikke, at være nogen, du har snakket med før. Det kan måske bare være nogen, som virker søde. Hvis der er, så kan du jo prøve at tage kontakt til dem og høre, om de kunne have lyst til at lave noget sammen.
Jeg kan godt forstå, hvis det lyder lidt grænseoverskridende at skulle tage fat i nogen, som du ikke rigtigt har snakket med. Men det er den bedste måde at lære nogle nye mennesker at kende. For når man tager kontakt til dem, så viser man dem, at man er interesseret i at lære dem at kende. Og de fleste mennesker vil gerne lære en at kende, hvis man også er interesseret i at lære dem at kende. Du kan også kigge i vores artikel om at lære nye mennesker at kende, hvis du har lyst. Der er nemlig nogle flere gode tips til, hvordan man kan finde nye venner.
Snak med en lærer
Du kan også prøve at snakke med en lærer om, at du føler dig lidt udenfor i den vennegruppe, du er i nu. For selvom det nogle gange kan føles som om, ens lærere mest underviser en i dansk eller matematik. Så er det også en del af deres arbejde at hjælpe, hvis man for eksempel føler sig lidt udenfor i klassen. De fleste lærere vil også rigtigt gerne hjælpe, fordi de også holder af deres elever og gerne vil have, at de har det godt.
Tag fat i dine forældre
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. For selvom det måske ikke direkte hjælper dig til at finde nogle andre venner. Så er det rigtigt rart at have nogen at snakke med, når man er i en situation, som er lidt svær, og hvor man føler sig lidt udenfor. Samtidigt så kan det jo også være, at dine forældre har nogle gode idéer til, hvad du kan gøre.
De vil altid snakke hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, hvis du er ung og har noget, som du har brug for at snakke med. De frivillige rådgivere hos Headspace har snakket med mange unge, der har haft det lidt ligesom dig. Derfor er jeg også næsten sikker på, at de har nogle råd til dig, du kan bruge. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at de andre piger gerne vil være venner med dig igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper