Hej Mindhelper.
Jeg skriver her for at høre hvad der er galt med mig. Om jeg er normal eller om der er andre ligesom mig i denne verden. Sagen er den, at jeg ikke gider have venner/familie. Jeg har ikke brug for dem. Nogle gange er det rart med et andet menneske lige at connecte med hurtigt men fx min efterakole venner bliver ved med at kontakte mig men har ligesom ikke “brug” for at være venner dem. Hader ogs generelt mennesker så måske er det derfor. Men de har ikke gjprdr noget galt og de er søde mennesker. Føler bare at jeg helst vil være alene. Eller har ihvertifald ik lyst til venner som holder i flere år. Men ved ik hvordan jeg siger det til mine efterskole venner. Går ligenu k gymansie og har nogle søde cenner som det er rrat at snakke med men har ikke brug for dem efter gymansie… please hjælp mig hvad er der galt med mig og hvad gør jeg med mine efterskole venner….

(Pige, 17 år)
Kære du,
Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. For er det unormalt, hvis man ikke føler et behov for at forblive venner med alle? Og hvad gør man, hvis det ikke er noget man har lyst til?
Vi har alle forskellige behov
For det første, så tænker jeg, at det er vigtigt at huske, at vi alle er forskellige, og har forskellige behov.
Nogle mennesker har brug for at have rigtig mange venner, som de taler med ofte. Og andre har det helt modsat. Begge dele er helt okay, og der er intet galt med nogen af dem.
Og derfor skal du også vide, at der ikke er noget galt med dig! Det du føler, er helt okay.
Men jeg kan godt forstå, at det er noget du tænker over, når dine venner virker til gerne at ville ses, men du ikke rigtig har det samme behov.
Du er ikke den eneste
Men du skal vide, at du ikke er alene. Selvom der findes mange mennesker, som er meget sociale, så findes der også mange mennesker, som trives bedst i at være mere alene. Så det er bestemt ikke unormalt.
Og selvom du kan opleve, at andre har det på en anden måde end dig, så skal du ikke lave om på dig selv. Det du mærker, er det rigtige for dig, er helt okay.
Man kan stoppe venskaber på flere måder
Det virker til, at du lige føler dig tynget af, at dine efterskole venner ofte skriver, men at du ikke har et behov for at være venner mere. Og så kan jeg godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du får fortalt dem det.
Men der er flere måder man kan stoppe et venskab, eller måske sætte det på pause for en tid.
Skriv det direkte
Én måde at gøre det på, er ved at sige det direkte. Altså fortælle dine venner, at du ikke ønsker venskabet mere. Det kan fx være ved at sige:
“Lige nu bruger jeg min energi og tid på at være venner med dem på mit gymnasie. Det gør, at jeg desværre ikke kan prioritere vores venskab mere. Jeg ønsker jer alt det bedste.”
På den måde får du afsluttet venskabet. Men her er det også værd at være opmærksom på, at det kan være svært at genoptage venskabet, hvis du skulle få lyst til det på et senere tidspunkt.
Derfor kunne en anden mulighed også være at sætte venskabet på pause.
Sæt venskabet på pause
Når man sætter venskabet på pause, så er det ikke helt ligeså endeligt, og så kan det være lettere at genoptage det igen, hvis man skulle få lyst til det.
Det kan du gøre ved fx at skrive:
“For tiden har jeg desværre ikke tid til at ses, men hvis det ændrer sig, så skal jeg nok sige til.”.
På den måde er det ikke helt ligeså definitivt, men det viser stadig, at du ikke vil prioritere venskabet lige nu.
Gode mennesker kan godt komme senere i livet
Indtil videre virker det til, at du egentlig godt kan have fine venskaber dér, hvor du er. Men at du ikke føler et behov for at bevare venskaberne, når du så rykker videre til et andet sted.
Det er også helt okay. Ikke alle venskaber er nogen, man holder fast i.
Det kan jo sagtens være, at du senere i livet møder nogen, som du gerne vil holde fast i, og så kan du altid gøre det. Det kan også være, det ikke sker, og det er også helt okay.
Skriv til GirlTalk
Hvis du har brug for at tale mere om det med nogen, så kan du også altid skrive til GirlTalk.
De har nemlig en chat, hvor du kan skrive med en rådgiver. Nogle gange kan det være rart, fordi man i en chat kan få et lidt mere uddybende svar, end vi kan give her i brevkassen.
Og hvis du har brug for at skrive til os igen, så må du altid det 🙂
Relationer og venskaber er nemlig ikke altid helt nemt at finde rundt i, men jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt mere på vej.
Jeg sender dig de bedste tanker og god energi.
De kærligste hilsner Stephanie