Spring til hovedindhold
Udgivet: 29/07/2026
Hej Mindhelper
Jeg skulle sove hos en veninde her i ferien. Det var en af de dage hvor det var sygt varmt og da vi skulle i seng foreslog min veninde at vi bare sov helt uden noget. Jeg tænkte ikke vider over det og tænkte bare det var rart for det var bare megavarmt i værlset. Men da vi lå der kunne jeg pludslig bare mærke det påvirked mig helt vildt at jeg lå der uden noget og hun også gjorde det og jeg kunne også mærke at det påvirked hende. Okay det gik rigtig godt og jeg lærte meget om min krop og hvordan den fungere ja og om pigekroppen sådan i al almindlighed og jeg syns jo også det har gjort os tætter. Jeg fortryder ikke men det fylder meget for mig og jeg tænker om det var forkert? Det var jo ikke aftalt men skete bare lige pludslig fordi det var så varmt. Jeg har ikke fortalt det til nogen men har jo snakket om det med den veninde jeg lå med. Ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme videre og få det bearbejdet. Hvad tænker i ?

(Pige, 14 år)
Hej du,
Det lyder som om, du har haft en oplevelse, som egentlig har været god, men som også fylder noget i dit hoved her efterfølgende.
Det er sejt, at du er opmærksom på at bearbejde dine oplevelser på en god måde. Det er nemlig sådan vi lærer mere om os selv, hvem vi er, og hvad vi gerne vil have i vores liv.
Ungdomsårene er til for at udforske sig selv og andre
I vores ungdoms- og teenageår er det totalt normalt, at vi afprøver forskellige ting.
Det er faktisk vigtigt, at vi tillader os selv at være nysgerrige og finde ud af, hvad vi kan – og ikke kan – lide.
Det er en vigtig og betydningsfuld del af at blive ældre.
Det, vi bare skal huske godt på er at være opmærksomme på os selv og andre.
At eksperimentere og afprøve forskellige ting skal nødigt sætte os selv eller andre i ubehagelige situationer.
Det lyder det jo heller ikke til har været tilfældet med jer, i den situation du beskriver.
Hold fast i dine (og andres) grænser
Men netop det at være opmærksomme på egne og andres grænser er vigtigt i de år, hvor vi udforsker forskellige dele af os selv og verden.
Hvis man kan finde et øjeblik, når man begiver sig ud i noget ukendt, til at mærke efter om det rent faktisk er noget man har lyst til og er klar til, så er man godt på vej til respektere sine egne grænser.
Det samme gælder selvfølgelig, hvis der er andre, som er med.
Man kan tænke over, om deres kropssprog og energi udtrykker lyst til at forsætte, eller om de er mere tilbageholdende.
Måske kan man faktisk stoppe op og spørge: “føler du dig godt tilpas, og har du det OK?”.
Det er altid godt at tale om det
For præcis det her med at sætte ord på tingene, er næsten altid en mega-god ting at få gjort.
Sådan kan vi undgå at overskride nogle grænser, som måske kan være svære at aflæse alene på kropssprog.
Ofte kan det, uanset hvad, gøre en situation mere behagelig og tryg, hvis vi taler om, hvordan vi har det i øjeblikket.
Det kan ligesom give en følelse af, at alle er enige om, hvad der foregår!
Var det forkert? (nej)
Det var sådan det mere generelle, når det kommer til at afprøve ting – især ting af en mere kropslig og seksuel natur… det er nogle gode tommelfingerregler at have med sig, når vi udforsker os selv og andre.
Men! Du skriver, at du tænker om det I har gjort er ‘forkert’. Og det er det ikke.
Der er ikke noget forkert i, i fællesskab at eksperimentere med nogle nye ting.
Dét som netop kan være et problem er, hvis I ikke er enige om at have lyst til at afprøve ting, eller hvis I ikke får talt om det.
Men det lyder det nu til, at I har fået gjort. Hvilket er megasejt.
Men der er intet forkert i at udforske sin seksualitet med lige dem, man har lyst til at gøre det med. Så længe alle involverede er enige!
Få talt om de ting, som sidder i dig, hvis du har brug for det
Derfor kan du også – hvis du har lyst – tale med andre om din oplevelse.
Sex og seksualitet er jo noget, som for mange er en privat sag og derfor er det måske heller ikke alle rum, hvor den snak er lige passende.
Men da det virker til, at du tænker over oplevelsen kan det være fedt at tale med en forælder eller en rigtig god ven om dine tanker og følelser.
Det vigtigste er, at du taler om det, med en som du stoler på og er tryg ved.
Det hjælper nemlig – som jeg også var inde på først – til bedre at lære sig selv at kende, blive klogere på hvad man har oplevet og – som du siger – bearbejde de oplevelser man har.
Mange tak for dit brev og for din åbenhed! Jeg ønsker dig mange gode og lærerige oplevelser i fremtiden!
De bedste hilsner fra Aske 🙂
Var svaret nyttigt for dig?