kære brevkasse
jeg har gået i min klasse i næsten et år, det tog mig lidt tid at finde nogle rigtige venner men så blev jeg næsten bedsteveninder med to piger som har været bedste veninder tidligere. Men nu føler jeg at de holder mig lidt ude og går over til andre og jeg føler mig lidt ensom og ked af det fordi at de er nogle rigtige gode veninder og når jeg prøver at snakke med dem forstår de mig ikke. Det er heller ikke så rart at jeg føler ingen vil være sammen efter skole. og jeg tænker tit over det
kh c

(Pige, 13 år)
Kære C
Øv altså, det lyder rigtigt hårdt, at du føler dig udenfor i dine venskaber lige nu. Det gør nemlig rigtigt ondt og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Ensomhed
Det gør bare så super ondt, hvis man føler sig ensom i sin klasse. Og hvis man er den nye, så kan det godt tage lang tid før man finder sin plads i fællesskabet og får nogle tætte venner. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis det gør dig ked af det, at du føler dig udenfor og alene. Det er der nemlig ingen mennesker, som synes er rart. Og jeg tror der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkendende til den der oplevelse med, at selvom man prøver at sige det, så forstår ens veninder det måske ikke rigtigt. For det er ikke sikkert, at de helt kan sætte sig ind i, hvordan det er at være den, som føler sig lidt alene. Men jeg synes det er så mega sejt, at du har prøvet at snakke med dine veninder om det, for det er en rigtig god måde, at prøve at få gjort noget ved det.
Jeg tænker at det måske kunne være rart for dig, at læse vores artikel om ensomhed. Der står nemlig en masse gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man oplever ensomhed. Og måske er der nogle af rådene, som vil give god mening for dig?
Snak med pigerne igen
Jeg tænker, at du gjorde det helt rigtige, da du prøvede at snakke med dine veninder. For det er en super god idé, at prøve at snakke med nogen, hvis man oplever ensomhed. Men dine veninder forstod ikke helt, hvordan du har det. Og det er rigtigt ærgerligt, men jeg kommer til at tænke på, om i måske kunne prøve at snakke om, om i kunne lave nogle flere ting sammen?
Måske kan i lave nogle aftaler sammen, så du ikke behøver gå alene så meget. Det kan være du kan invitere dem hjem til dig efter skole og noget sammen. Det kunne være for at bage, se film, gå ture eller noget helt andet, som i ville synes er hyggeligt. Måske har i nogle fælles interesser, som i kunne lave sammen. Nogle gange kan det nemlig være en rigtig god idé, at prøve at tage initiativet og invitere, hvis man føler sig lidt alene. For det er ikke altid, ens veninder helt forstår, at man godt kunne tænke sig at lave flere ting sammen. Det kan godt gøre en lidt nervøs at invitere nogen til noget, men det er en rigtig god måde at vise de andre, at man godt kunne tænke sig at være sammen med dem.
Snak med nogen omkring dig
Hvis man føler sig ensom og ked af det, så er det en rigtig god idé, at få snakket med nogen om, hvordan man har det. Det kunne eksempelvis være dine forældre eller en anden voksen, som du er tryg ved at snakke med. Så kan du tage fat i dem og høre dem ad, om de måske gider hjælpe dig med, hvad du kan gøre for at bryde med ensomheden. Du kan også tage fat i din klasselærer og fortælle, at du oplever at føle dig udenfor i klassen. Så kan læreren nemlig støtte dig, snakke med dig og måske prøve at snakke med hele klassen om, hvordan man kan undgå, at nogen ender med at føle sig udenfor. Hvis du synes det er rarest, så kan du også få dine forældre til at snakke med læreren for dig.
Du kan læse mere om, hvordan man får hjælp på sin skole og hvordan man kan få fortalt svære ting i de artikler, jeg lige linker til her. For der står nemlig nogle gode tips til, hvordan man kan få snakket om ensomheden, så der kan blive gjort noget ved den.
Tag fat i Headspace
Hvis du har mest lyst til at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder for dem. Der sidder en masse super søde og dygtige frivillige klar til at hjælpe og rådgive i ens problemer. Og det kan være en rigtig rar måde, at få snakket om ensomheden på. Det er helt anonymt og gratis. Der ligger Headspace i de fleste større byer og du er altid velkommen der.
Det er rigtigt hårdt at føle sig udenfor i sin klasse, men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det kommer til at gå rigtigt godt med klassen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper