Min veninde blev sur, fordi hun ikke synes, jeg hjalp hende nok. Jeg har ikke lyst til at blive venner med hende igen. Men jeg har skyldfølelse over, at hun er helt alene nu.
Hej!
Jeg havde en bedste veninde som virkelig har haft det skidt, hun kan ikke snakke med hendes forældre og hun har ikke andre end mig fordi folk ikke gider hende i klasse. Jeg har været uvenner med hende mange gange hvor det foregik over beskeder, hun er rigtig god til at skrive hvad hun føler og sviner mig oftest til så jeg får skyldfølelse. Jeg er til gengæld vildt dårlig til at skrive tilbage og det bliver oftest mistforstået.
Denne gang følte hun at jeg ikke var der for hende hvor hun har haft allermest brug for det men det var fordi jeg selv havde en svær periode. Jeg fortalte hende det og hun følte at det var en undskyldning jeg har brugt før. Derfor har hun skrevet at det er bedst hvis vi ikke var venner mere fordi jeg ikke kæmpede for vores venskab. Jeg har egentlig ikke lyst til at blive venner med hende igen for det er gang på gang at jeg bliver ked af det og det går ud over mig! Jeg er bange for at komme i skole fordi jeg ikke aner hvad hun kan finde på at skrive igen. Jeg føler en lille skyldfølelse over at jeg ikke har været der for hende og at hun nu er alene, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg går også i samme klasse som hende og at skulle være i samme rum som hende og samtidig skulle ignorere at hun har det skidt, er virkelig svært. håber i kan hjælpe til hvad jeg skal gøre..

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Hvor lyder det som om, du er en virkeligt omsorgsfuld pige, der har gjort alt, hvad du kan for at hjælpe din veninde. Men det er også så vigtigt, at man passer på sig selv, når man forsøger at hjælpe andre. Og det lyder faktisk ikke som om, at din veninde behandlede dig særligt pænt, selvom du prøvede at hjælpe hende. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind. For jeg kan godt forstå, at du synes, det er en virkeligt svær situation.
Hun er ikke dit ansvar
Jeg kan godt forstå, at det er dødsvært at være i det samme rum som din veninde uden at kunne gøre noget, når hun har det så svært. Men det lyder virkeligt som om, du har gjort alt, hvad du kunne for at hjælpe hende. Og når alt kommer til alt, så er det heller ikke dit ansvar at hjælpe din veninde. Jeg ved godt, at det kan være sygt svært at acceptere. Men det er faktisk ikke dig, der skal hjælpe din veninde. Ud fra dit brev lyder det nemlig som om, din veninde har det rigtigt svært. Og så er det et voksenansvar at hjælpe hende. Det er hverken noget, som du kan eller skal klare alene. Så det er ikke din skyld, at du ikke har kunne hjælpe hende. Det håber jeg, at du vil prøve at tro på.
Du skal passe på dig selv
Når man har en veninde, der har det vildt svært, er det helt naturligt, at man gerne vil hjælpe. For det er hårdt at se på, at nogen man holder af, har det så svært. Men uanset hvor svært din veninde har det, er det ikke i orden, at hun sviner dig til og giver dig skyldfølelse for, at du ikke kan hjælpe hende hele tiden. Selvom man har det svært, skal man nemlig opføre sig ordentligt. Og det er også helt vildt vigtigt, at du passer på dig selv. Så det er helt i orden, at du sætter grænser overfor din veninde og siger, at du ikke har overskud til at hjælpe hende super meget lige nu, fordi du selv har det svært. Sådan som du faktisk har gjort. Det skal din veninde kunne respektere. Og hvis hun ikke kan det, så er det ikke dig, der har gjort noget galt. Så er det faktisk hende, der ikke respekterer dig.
Snak med hende ansigt til ansigt
Jeg tænker på, om I nogensinde har snakket om de her ting ansigt til ansigt? Hvis I ikke har det, så synes jeg, at du skal prøve at foreslå, at I gør det, hvis hun skriver til dig igen. Når man sidder bag skærmen og taster, er det nemlig meget nemmere at skrive en hel masse grimme ting, fordi man ikke skal se den anden person i øjnene. Men det skal man, når man snakker ansigt til ansigt, og så er meget sværere for de fleste at sige alle de grimme ting, de skriver på tekst.
Så hvis din veninde skriver igen, kan du for eksempel prøve at skrive: “det lyder som om, du er rigtigt sur lige nu. Men kan vi ikke prøve at snakke om det over et glas vand i stedet for?” Og hvis hun stadig sviner dig til, når I sidder overfor hinanden, er det helt i orden at sige: “det gør mig ked af det, når du snakker sådan der til mig, så nu går jeg. Så kan vi snakke sammen igen, når du er faldet lidt ned.” Det kan være dødssvært, hvis man ikke er vant til at gøre det, det ved jeg godt. Og hvis du har brug for lidt mere hjælp til, hvordan du kan tage snakken med din veninde, kan du læse vores artikel om at håndtere sine konflikter og vores artikel om at lære at sætte grænser. Jeg tror der er nogle råd i dem begge to, der kan hjælpe dig.
Snak med en lærer
Jeg kommer til at tænke på, om lærerne på jeres skole ved, at din veninde har det super svært? Hvis de ikke ved det, synes jeg faktisk, at du skal prøve at fortælle dine lærere det. Så kan dine lærere nemlig hjælpe din veninde, så hun kan få nogen at snakke med. Men jeg synes også, at du skal fortælle din lærere om den konflikt, der er mellem dig og din veninde lige nu. For lærerne på din skole er der for at hjælpe dig. Og jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig med at finde en løsning, så du ikke skal være bange for at komme i skole, fordi du er bange for, hvad din veninde skriver. Sådan skal det nemlig ikke være, og dine lærere har også et ansvar for, at eleverne i deres klasse har det godt.
Snak med dine forældre
Jeg synes også, at du skal snakke med dine forældre om den her konflikt med din veninde. For det lyder som om, den fylder rigtigt meget for dig. Og det kan jeg bare godt forstå. Men det er så vigtigt, at du ikke går med de ting, der fylder meget alene. Så kan de nemlig komme til at bygge sig op og fylde mere og mere. Og det kan gøre det endnu sværere at skulle klare konflikten med din veninde. Men hvis du snakker med nogen, får du tankerne ud af hovedet, og så kommer de tit til at fylde mindre. Så selvom det ikke direkte hjælper med at løse konflikten med din veninde, så kan det måske gøre det lidt nemmere at holde den ud, at du ikke er alene om at skulle løse den.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du kan løse den her situation med din veninde. Jeg ønsker dig i hvert fald alt muligt held og lykke med det. Og husk på, at det ikke er din skyld, at du ikke kan hjælpe din veninde. For det er ikke dit ansvar at hjælpe hende. Det er de voksnes ansvar.
De varmmeste hilsner fra en Mindhelper