Hej.
Jeg er en pige på 15 år, som er virkelig ked af det og frusteret her for tiden.
Jeg har en bedste veninde som jeg har været bedste veninder med i flere år. Vi laver alt sammen, har den samme humor og vi tænker stort set det samme. Hun betyder faktisk bare alt for mig.
Problemet er det at jeg tror at jeg langsomt er ved at miste hende, og det knuser mit hjerte.
Hun har virket meget fraværende og har brugt meget tid sammen med en af hendes andre veninder.
De to er stort set sammen hele tiden, og det gør mig meget bekymret. Jeg føler at hende den anden, prøver at komme imellem mig og min bedste venindes venskab.
Det er noget der går mig meget på, for det værste der kunne ske var at jeg mistede hende.
Det kan godt være at jeg overdriver, men kan bare ikke lide tanken om at hun måske ikke gider mig mere.
Jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at de her tanker omkring din veninde fylder rigtig meget for dig lige nu. Det kan være rigtig svært at gå og være frustreret og ked af det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er rigtig dejligt at have en god veninde, som man er tæt med. Og det kan være rigtig rart at have en, som man kan snakke med og hygge med. Det er nemlig sådan med os mennesker, at vi er flokdyr. Dengang vi levede ude i vildmarken, var vi afhængige af andre for at overleve. Og det sidder stadig i os i dag. Derfor er det også helt naturligt, at du bliver ked af det og frustreret, når du oplever, at dig og din veninde måske ikke er så tætte mere.
Kan I være sammen alle 3?
Det lyder til, at dig og din veninde har været rigtig meget sammen de senere år. Og at du har syntes, at det har været rigtig rart. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt at huske på, at I sagtens stadig kan være veninder, selvom hun også er sammen med andre.
Det kan også være, at du kan snakke med din veninde om, at I måske alle tre kunne prøve at lave noget sammen. Det kan være, at I kan lave noget af det, som dig og din veninde plejer at lave, eller måske noget af det som din veninde og den anden pige tit laver sammen. For så kan det være, at du også kan blive veninder med hende den anden også. Så I alle tre kan være sammen i stedet for, at hun enten er sammen med dig eller hende den anden. Og på den måde kan du også få lidt mere tid sammen med din veninde.
Snak med din veninde
Det allerbedste råd, som jeg kan give dig, er at snakke med din veninde om det. Så kan du måske fortælle hende, at du går og bekymrer dig. Og måske det også kan punktere nogle af alle de bekymringer, som du går med.
Når du snakker med din veninde, er det også vigtigt, at du ikke bliver sur på hende, men i stedet fortæller hende, hvordan du har det. Når nogen er sure eller skælder os ud, kan vi mennesker nemlig godt komme til at gå lidt i “forsvarsmode”, hvor vi helt glemmer at lytte efter, hvad den anden siger. Og måske i stedet bare forsvarer os selv og bliver sure. Du kan tage et kig på vores artikel Lær at håndtere konflikter: Red venskaberne. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man lige kan gribe det an. Så måske der er noget i den, som du kan bruge.
Hvis I er vokset fra hinanden er der så nogle andre, som du kan være sammen med?
Selvom man har været rigtig gode veninder, kan man godt sommetider vokse fra hinanden. Og det kan være hammersvært. Men det er helt almindeligt, at opleve. Jeg er næsten helt sikker på, at det er noget, som de fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle andre at være sammen med, hvis dig og din veninde er vokset fra hinanden? Måske er der nogle piger fra din klasse, som du kan være sammen med. Det kan også være, at du kender nogle fra en anden klasse eller skole, som du synes er søde. Og som du kunne bruge lidt mere tid sammen med. I vores artikel Sådan lærer du nye mennesker at kende, står der en masse gode råd til, hvordan man lærer nye mennesker at kende.
Snak med dine forældre
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du går og har det. Det er nemlig alt for svært, at gå med alle de tanker helt alene.
Og langt de fleste forældre vil også rigtig gerne have at deres børn har det godt. Derfor bliver de som regel også rigtig glade, når deres børn fortæller dem, at de går og bøvler med nogle ting som er svære. Du kan læse lidt mere om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting i vores guide til lige præcis det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med din veninde, så du ikke skal gå og være så frustreret og ked af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper