Hej Mindhelper
Jeg har det ret svært på min skole. Jeg har en masse veniner, og vi har det godt sammen. Men jeg har en veninde som jeg tit arbejder sammen med når vi har gruppe arbejde. Men det er ikke altid at jeg synes det er så godt. Så jeg har prøvet at arbejde sammen med en anden og det var lidt bedre. Men min venine blev sur over at jeg ikke var sammen med hende mere. Men det er fordi at jeg ikke syntes vi arbejder så godt sammen i alle fagende.
Hvad skal jeg gøre? Jeg vil jo gerne stadig være veniner men jeg vil bare ikke arbejde sammen om alt gruppe arbejde

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som en super svær situation, du er havnet i. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt okay
Det kan være super svært, når man er rigtigt gode veninder med en, som man bare ikke arbejder særligt godt sammen med i for eksempel gruppearbejde. For det betyder jo ikke, at man ikke kan lide personen og derfor ikke har lyst til at være venner mere. Det betyder bare, at man synes, det er rarere at arbejde sammen med nogle andre, når der skal laves skolearbejde. Det lyder også som om, det er det, der sker for dig. Er det mon rigtigt forstået?
Du skal vide, at det er helt normalt, at dem man er venner med, ikke altid er dem, som man arbejder bedst sammen med. For selvom man måske har en masse interesser til fælles som gør, at man har det mega sjovt sammen i fritiden. Så kan man godt have en meget forskellig tilgang til lektier og opgaver. Og man kan måske også have så forskelligt et fagligt niveau, at man kan have svært ved helt at forstå hinanden, når man skal samarbejde om at løse en opgave.
Derfor er det også helt okay, at man engang imellem gerne vil arbejde sammen med nogle andre end sine veninder, når man selv kan vælge grupper. For det kan være rigtigt stressende at arbejde i gruppe med nogen, der arbejder på en måde, som er meget forskellig fra ens egen måde at arbejde på.
Snak med hende
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt din veninde, hvorfor du ikke arbejder sammen med hende mere? For hvis ikke du har det, så er det mit allerbedste råd til dig, at du skal gøre det. For tit kan man nemlig få løst rigtigt mange konflikter ved at snakke sammen. For vi mennesker er ikke tankelæsere. Så hvis du ikke har fortalt din veninde, at du er begyndt at arbejde sammen med nogle andre, fordi du ikke føler, at I arbejder godt sammen.
Derfor kan det sagtens være, at hun tror, der er alle mulige andre grunde til, at du ikke vil arbejde sammen med hende mere. Som for eksempel at du ikke kan lide hende mere og, at det er derfor, hun er blevet sur. Men hvis I snakker sammen om det, så kan det være, at hun bedre forstår dig og holder op med at være sur. Og det kan måske også være, at I kan få talt sammen om, hvordan I eventuelt ville kunne få det til at fungere bedre, hvis I skulle arbejde i gruppe sammen en anden gange. Du kan kigge i vores artikel om at løse konflikter med sine venner, hvis du har lyst til det. Der står nemlig en masse gode råd om, hvordan man kan gøre det på en god måde.
Snak med en lærer
Hvis du har prøvet at snakke med din veninde, og det ikke har hjulpet, så kan du prøve at snakke med en af lærerne på din skole. Det kunne for eksempel være din klasselærer, men det kan også være en hvilken som helst anden lærer, du er tryg ved. De fleste lærere vil nemlig gerne hjælpe, hvis det er noget i skolen, som er lidt svært. Så det kan være, at den lærer så kan hjælpe dig med at få fortalt din veninde, hvordan du har det med hende og gruppearbejde på en god måde. Nogle gange hjælper det nemlig, at der er en voksen, som kan styre snakken lidt. Og som kan hjælpe en med at holde pauser og lytte til, hvad den anden siger.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får løst situationen med din veninde, så I kan blive ved med at være venner, også selvom I ikke altid arbejder i gruppe sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper