De første par måneder var min veninde rigtig sød og hyggelig at være sammen med. Med tiden er hun dog blevet mere og mere “kvælende” og jeg får en fornemmelse af, at meget af det hun siger er løgn. Skal jeg konfrontere hende?
Hej Mindhelper
Jeg har en veninde, som jeg har kendt i 3 år. De første par mdr. var hun rigtig sød og hyggeligt at være sammen med, men med tiden er hun blevet mere og mere “kvælende” og jeg fik en fornemmelse af, at meget af det hun sagde var løgn eller at hun smurte tykt på fordi hun altid var i centrum og beundret i sine “historier”.
En dag hvor vi var sammen i 4 timer, holdte jeg øje med, hvor meget hun spurgte ind til mig. Ét spørgsmål fik jeg, og det var ‘Hej hvordan går det?’ da hun kom. Ellers snakkede hun om sig selv og stillede spørgsmål der vedrørte hende, fx hvilke farve negle jeg syntes, hun skulle have lavet næste gang, og hvad jeg syntes, om hendes nye date osv. Jeg stillede ellers mange spørgsmål til hende i forvejen, og spørgsmål som hun godt kunne give tilbage til mig også. Jeg prøvede ellers også at snakke om mig selv (fx at min depression var blusset op igen og at jeg skulle til en 3. begravelse inden for ét år). Men når jeg snakker om mig selv, føles min venindes svar overfladisk eller hun drejer det over på sig selv eller hendes egen familie.
Men nu har hun fået stillet diagnosen borderline og histrionisk personlighedsforstyrrelse hos Psykiatrien. Hun har ellers tidligere været god til at selvdiagnosere sig selv med alle de diagnoser min kæreste og jeg har/haft. Og det har følt ret provokerende, når jeg åbner op og fortæller fx at min anoreksi er blevet slem igen, og hun så siger, at det kender hun godt og appetitten nok skal komme tilbage om et par dage – BUM lukket for det emne, og så snakker vi om hendes helbred igen eller om hendes dating-liv.
Det er rart at der endelig har været en læge, som har givet hende diagnoserne. Det giver mere mening.
Men samtidig giver det mig dårlig samvittighed, at jeg ikke magter hende, for nu ser jeg hende mere som en “syg person”. Så jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg skal gribe det her an. Hun er jo egentlig en sød pige. Men stod det til hende, skulle vi ses 2-3 gange ugentligt, og skrive sammen flere gange dagligt. Hun har før konfronteret mig, fordi hun syntes der gik for mange timer før jeg svarede hende. Der var jeg ærlig og sagde at jeg ikke har energien eller ønsker at bruge min tlf. så meget.
Hvordan håndtere man en veninde med personlighedsforstyrrelse? Skal jeg konfrontere hende, når hun er for kvælende eller når jeg tror hun lyver? Jeg vil gerne være en god veninde men jeg skal også passe på mig selv.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det lyder til at være lidt et dilemma du er i med din veninde. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg synes, at du har gjort dig nogle rigtigt gode tanker omkring jeres venskab og hvilken effekt din veninde har på dig. Det lyder til, at din veninde har rigtigt meget at kæmpe med og har svært ved at sætte sig ind i, hvordan man er en god veninde. Det er ret normalt, hvis man oplever histrionisk personlighedsforstyrrelse. Så kan det være svært for personen, at forstå hvordan man bør opføre sig i sociale situationer. Det er selvfølgelig rigtigt synd for hende, at hun har det med i bagagen. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du rigtigt gerne vil være en god veninde for hende. Men du siger det selv så fint: du skal også passe på dig selv.
Det virker til, at det her venskab er temmeligt opslidende for dig i øjeblikket. For på den ene side kan du måske godt lide hende, men hun fylder alt for meget. Derfor tænker jeg også, at hvis i skal have venskabet til at fungere, så må du prøve at sætte nogle klare grænser over for hende. Det kommer nok ikke naturligt for hende at lytte, støtte og give plads til dig i det her venskab, fordi hun har de ting med i bagagen, som hun nu engang har. Det betyder ikke nødvendigvis at hun ikke har lyst til at få venskabet til at fungere, men hun forstår nok bare ikke helt hvordan man gør. Derfor lyder det også rigtigt fornuftigt, at du vil konfrontere hende. Det er helt okay, at der er ting du ikke vil være med til. Eksempelvis at hun lyver eller omklamrer dig. Det er vigtigt, at du ikke bare accepterer det, selvom hun har det svært. For det behøver du selvfølgelig ikke finde dig i.
Hvis du beslutter dig for at konfrontere hende, så vil jeg anbefale dig, at du prøver at undgå at det bliver til et kæmpe skænderi. Du kan eksempelvis læse denne artikel om konflikter. Der står en masse gode råd til, hvordan man kan håndtere en situation, hvor man er nødt til at konfrontere nogen. Når du snakker med hende, så prøv at huske på, at hun ikke opfører sig som hun gør i ond mening. Hun forstår måske bare ikke helt de der sociale regler, som falder andre helt naturligt. Men nu er hun nødt til at indordne sig de rammer, som du sætter op. For ellers kan jeres venskab ikke fungere. Det er helt okay at sige fra, når du oplever, at hun opfører sig på en måde, som ikke er i orden.
Det er okay at stoppe et venskab
Jeg tænker, at det er en rigtig god idé, at du mærker godt efter på dig selv og bedømmer, om du kan holde til at blive ved med at være i det her venskab. For det er en stor mundfuld at håndtere hende, og det virker til, at der er stor ubalance i jeres forhold. Får du nok glæde ud af det her venskab til, at det er arbejdet værd? Som du selv siger, så er du nødt til at passe på dig selv. Og hvis du kan mærke, at det her venskab tager meget mere fra dig end det giver dig, så må du overveje om det er på tide at stoppe det.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle andre om alt det der sker her. Det virker til, at det fylder rigtigt meget for dig. Derfor kunne det måske også være rart at få det snakket godt igennem med nogen andre. Det kan i hvert fald være rigtigt rart at få støtte og råd fra nogle andre, når man har en venskab, som er så svært at håndtere. Måske har du en forældre, en anden veninde eller din kæreste, som du kan snakke med?
Udover hele den her situation med din veninde, så virker det til, at der sker rigtigt mange svære ting i dit liv. Du nævner både depression, 3 begravelser og en anoreksien som begynder at fylde igen. Det er virkeligt meget at håndtere som menneske. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du har brug for ekstra meget ro og tid til at komme ovenpå igen. Det er super vigtigt, at du lytter godt efter din krop og passer rigtigt godt på dig selv i den her periode. Jeg tænker på, om du har snakket med en læge om, hvordan du kan håndtere depressionen og anoreksien? Hvis du ikke har snakket med en læge, så kunne det være en rigtig god idé. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med behandling, hvis der er brug for det. For du fortjener selvfølgelig at få det rigtigt godt igen.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen om dig og alt det der sker i øjeblikket, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som rådgiver og hjælper unge med deres problemer. De er super søde og rigtigt gode at snakke med. De er vant til at snakke om alle slags problemer og alle unge er velkomne i Headspace. Uanset størrelsen på deres problemer. Jeg kan virkeligt varmt anbefale Headspace. Det er forøvrigt helt anonymt også, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Det kan være stort arbejde, at være veninder med en som opfører sig på en uheldig måde. Det er svært at få et venskab til at fungere, hvis den ene lyver eller er alt for omklamrende. Så kan det være en rigtig god idé, at få sat nogle klare grænser, og overveje med sig selv, hvor langt man er villig til at gå, for at få venskabet til at fungere. For først og fremmest er det vigtigt at passe godt på sig selv.
Jeg håber at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget. Og så ønsker jeg dig mega meget held og lykke fremover.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper