Hej Mindhelper
Min eneste ven jeg har at snakke med er min kusine. Vi går i samme skole, alt går godt, men pludselig kommer hun hen til mig og siger hun er fornærmet over jeg sagde til en andens kage (3 dage før.) at det var en god kage men ville være præget over i’et hvis der var cremefraiche til. Det fandt hun så fornærmende. Hun mener også jeg er alt for pessimistiske og ikke har håb for mine egne drømme om om at være pædagogisk assistent og sådan noget. Jeg er sikker på det forløser og er så afhængig af det her mærkelige venskab. Da jeg førhen også har følt folk skubbe sig fra mig. Hva’ mener I om sagen? Og hvad skal jeg dog gøre

(22 år)
Kære du
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man kommer op og skændes med en af sine gode venner.
Det giver mening
Når man har en rigtig god ven, så kan det være rigtig ubehageligt, hvis man kommer op og skændes.
For hvem skal man så snakke med, hvis den eneste ven, man har, er sur på en?
Når sådan noget sker, kan det være rigtig svært at finde hoved og hale i det hele. Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, at du har skrevet herind og spurgt om vores mening.
Tal med hende
Når man kommer i konflikt med en, man holder af, så er det bedste, man ofte kan gøre at tale sammen.
For når man taler sammen, er det ofte meget lettere at forstå, hvad den anden tænker og føler, og så kan man lettere finde en måde at blive gode venner igen.
Hvis man vælger at tale med dem, er det vigtigt at man overvejer hvordan man skal gøre det.
Her kan jeg anbefale dig vores artikel om at håndtere konflikter. I den gennemgår vi en masse gode råd om, hvordan man bedst håndterer en konflikt.
Jeg vil dog lige udpensle et af rådene for dig her:
Hold dig på egen banehalvdel
Et af rådene er at holde sig på egen banehalvdel.
Det vil sige, at man kun taler ud fra, hvad man selv tænker og føler, og ikke peger fingre af den anden. En god måde at huske på, hvordan man gør det, er at tale ud fra ‘jeg’ og ikke ‘du’.
Så i stedet for at tale om, hvad man synes den anden gør forkert, så taler man ud fra, hvordan situationen føles inde i en selv.
Et eksempel kunne være: “Jeg bliver rigtig ked af det, og får ondt i maven, når du fortæller, at du synes jeg er meget pessimistisk.”.
På den måde er fokuset ikke på det, den anden siger eller har gjort, men på hvordan det får dig til at føle.
Grunden til det er en god ide at blive på egen banehalvdel, er, at vi ikke kan antage, at vi ved præcis, hvad den anden mener eller føler.
Og hvis vi begynder at trække antagelser ned over hovedet på den anden, så kan det ofte gøre konflikten værre i stedet for at forbedre den. Men når vi taler ud fra vores eget udgangspunkt, så åbner vi samtalen op for at høre, hvad den anden også tænker.
Og så er det nemmere at forstå hinanden.
Er der nogen du kan snakke med?
Når man bliver uvenner med sin ven, kan det være rart at snakke med nogle andre om det.
Nu skriver du, at din kusine er din eneste ven. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er nogle andre omkring dig, du kan snakke med?
Det kan eventuelt være dine forældre, en anden i din familie eller lærer som du snakker godt med.
Ofte kan det være rigtig rart og lettende at få sagt sine tanker og følelser højt. På den måde kan man i fællesskab med andre, prøve at finde hoved og hale i det hele.
Kan du finde nye venskaber?
Det er rart at have en person, som man er rigtig gode venner med. Men nogle gange, kan det også være rart, at have flere forskellige venner.
For hvad nu hvis ens venskab med den ene stopper?
Nu skriver du ikke, om du har svært ved at blive venner med andre eller ej. Men rigtig mange synes, det er svært at møde nye mennesker og blive venner med dem.
Heldigvis har vi nogle rigtig gode råd til, hvordan man kan skabe nye relationer, hvis man synes det er lidt svært.
I vores artikel: Sådan lærer du nye mennesker at kende, kan du læse en masse gode råd til, hvordan du får nye mennesker i dit liv.
Et godt råd til nye venskaber
Et af de bedste råd i artiklen handler fx om at smalltalke. Smalltalk er nemlig en rigtig god måde at starte en samtale på.
Og når man først er begyndt at snakke med nogen, så kan det jo være, at man ender med at blive venner.
Hvis du synes det kunne være spændende at læse mere om smalltalk og få nogle gode råd til det, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Sådan bliver du bedre til at smalltalke.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man bliver uvenner med sin eneste ven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper