Hej, er jeg en dårlig veninde?
Jeg og min bedste veninde vil begge søge ind på samme studie næste år, det er utroligt svært at komme ind på det, hun har et bedre snit end mig, men jeg laver en masse ting ved siden af som gør at mit cv er langt bedre. Er jeg en dårlig veninde fordi jeg ikke fortæller hende at jeg tager aftenskole? Jeg føler ikke det ville være fair hvis hun kom ind og ikke mig, jeg har drømt om det her i flere år og ved det er mit kald, hvorimod hun “kun” har tænkt sig at gøre det efter et par måneder hvor hun har tænkt på det, og fordi jeg gør det så vil hun også ekstra gerne. Er bange for at det ødelægger vores venskab hvis kun en kommer ind, samt at hvis vi så begge kommer ind vil jeg heller ikke være tvunget til kun at snakke med hende. Føler mig som en skod veninde, men er jeg rent faktisk det, eller sker det her mellem mange venner?
Hilsen hende med en drøm og et mål

(19 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. For er du en dårlig veninde, hvis ikke du fortæller din veninde, at du tager aftenskole?
Det giver mening
Først og fremmest giver det du skriver rigtig god mening.
For når man har fundet en uddannelse, som er ens drøm, så vil man ofte gøre rigtig meget for at det lykkedes at komme ind.
Men hvis man risikerer at såre sine venner på vejen dertil, hvad er så det rette at gøre?
Som jeg ser det, er der ikke én ting som er mere rigtig end den anden, men det kan være godt at overveje, hvilke konsekvenser de forskellige beslutninger kan have.
Hvad er risikoen?
Det kan være, at I begge to kommer ind, og der ikke opstår nogen problemer.
Men det kan også være, at din veninde finder ud af, at du har gået på aftenskole og ikke har fortalt hende om muligheden. Det er ikke sikkert, at det betyder noget for hende, men det kan også være, at hun bliver rigtig ked af det.
Og så er det ikke til at sige, hvordan det kan påvirke jeres venskab. Derfor er det også en risiko.
Hvad skal du gøre?
Selv hvis man kender alle de mulige konsekvenser for ens valg, kan det stadig være svært at tage et valg.
Derfor vil jeg nu give dig nogle råd til, hvordan du bedst muligt kan tage det rigtige valg.
Mærk efter
Nogle gange er det super nemt at træffe det rigtige valg, og andre gange er det ikke.
I situationer hvor man simpelten ikke ved, hvad man skal gøre, kan det være en rigtig god ide at mærke godt efter. Altså helt ned i maven.
Hvad føles rigtigt at gøre, og hvad føles forkert?
Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort, så derfor har vi lavet vores guide: Svært ved at træffe et valg? Her får du 5 gode råd til, hvordan du træffer det rigtige valg.
Ville du blive ked af det, hvis det var omvendt?
Noget du også kan overveje, for måske at få en bedre følelse af, hvad der er det rette at gøre, er at tænke over, hvordan du ville have det, hvis situationen var omvendt.
Hvis du var veninden med det høje snit, og din veninde havde et lavere snit, men gik på aftenskole, hvordan ville du så have det, hvis hun kom ind, og du ikke gjorde, og hun ikke havde nævnt det for dig?
Der er ikke et rigtigt eller forkert svar, men nogle gange kan det være rart at få et andet perspektiv på situationen.
Snak med dine forældre om det
En anden rigtig god ting du kan gøre er, at snakke med dine forældre om det.
Det kan være rigtig svært at gå med et dilemma selv. Især hvis det handler om ens bedste veninde.
Derfor er det ofte en rigtig god ide, at snakke med nogle andre om det, som både kender dig og din veninde.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal forklare dem situationen, så kan du vise dem dit brev til os. Her forklarer du rigtig fint, hvordan situationen er, og hvilke tanker du har gjort dig om det.
Tag en snak med din veninde
Hvis du efter alle dine overvejelser og snakke med dine forældre stadig føler, at du er totalt på bar bund, så er der også en mulighed der hedder: Snak med din veninde om det.
Nogle gange kan det være rigtig rart og lettende at være 100% ærlig og fortælle ens ven om sit dilemma. Især hvis det også indebærer dem.
Derfor kan det også være, at du ender med at skulle fortælle din veninde, hvilket dilemma du står i.
Hvis du gør det, så er det vigtigt at huske, at der også er en chance for, at hun bliver sur eller ked af det. Derfor kan det være en god ide, at gribe samtalen an på en god måde.
I vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter. Red venskaberne, kommer vi med vores bedste råd til, hvordan du snakker med din veninde, om det som er svært.
Det kan være rigtig svært, når ens veninde vil det samme, som man selv vil. Og skal man så fortælle dem, om det man selv gør, for at få større chancer for at blive optaget på ens drømmeuddannelse?
Der er ikke noget direkte svar, men det er vigtigt, at du får mærket efter, hvad der er det rette for dig. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper