Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 17 som har det ensom.
Jeg har aldrig haft et god forhold med min familie, derfor betyder venner alt for mig
Jeg følte fortiden at det altid var mig der skulle starte samtaler med folk og ville på den grund af se om der overhovedet er nogle som vil starte en samtale med mig.
Jeg skriv ikke til folk i 2 uger.
det viste sig at der ingen der skrev til mig. absolut ingen
Det må vel betyde at jeg ikke er nogles første prioritet? ikke?
Når man indser at man ikke betyder noget for dem, knuser det mig
At jeg faktisk ingen venner har
Men jeg er jo kun et menneske, og mennesker har brug for at socialisere med andre mennesker
derfor skriver jeg bare først, selvom jeg udmærket godt ved at de ikke giver en fuck for mig.
Jeg er selvfølgelig glad når jeg er sammen med dem, men det er jo mig der søger ud efter dem.
ville bare være ens persons første prioritet
føler mig bare ensom
Men Jeg skal jo være okey med ikke at være okey. For en dreng på 17 år skal man jo følelsesløs
Vil bare gerne hører hvad jeg skal gøre, om det er mig der er noget galt med eller er folk bare sådan?

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Ensomhed er en super hård følelse, og den kan gøre rigtigt ondt, når den popper op. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der er en vej ud af ensomheden
Det lyder mega hårdt, at du er føler dig ensom for tiden. For ensomhed er en mega svær følelse, som kan gøre rigtigt ondt, når den rammer. Det er noget, der stammer fra dengang vi stadig boede på savannen. Der kunne det nemlig være rigtigt farligt at gå alene rundt, for så var der meget større risiko for at blive spist af en bjørn. Så ensomhed var faktisk en meget hjælpsom følelse dengang, fordi den hjalp os til at opsøge andre mennesker, så vi kunne overleve.
Derfor er ensomhed også en helt normal følelse at opleve, også selvom den ikke er særligt rar. Og du er ikke alene om at føle dig ensom. Der er desværre rigtigt mange unge, der oplever at føle sig i perioder. Men selvom ensomhed gør ondt, så er der også en vej ud af ensomheden igen. Og heldigvis så oplever mange af dem, der har kæmpet med ensomhed, at de får det godt igen. Hvis du har lyst, så kan du læse vores artikel om ensomhed. Måske er der noget i den, du kan bruge.
Snak med dine venner
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor det kan være rigtigt træls, at man altid er den, der skal starte samtalen. For så kan man hurtigt komme til at blive i tvivl om, om folk egentligt overhovedet gider en. Det lyder også som om, det var det, der skete for dig. Er det rigtigt forstået? Det er super hårdt, når den tvivl rammer en, for så kan man godt komme til at føle sig ensom. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvorfor du fik lyst til at teste, om der overhovedet var nogen, der tog fat i dig, hvis du ikke skrev til dem. Men jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at det slet ikke er sikkert, at dine venner er ligeglade med dig, fordi de ikke lige skrev først.
Det kan der være rigtigt mange grunde til, at de ikke lige gjorde. Det kan for eksempel være, at de er blevet vant til, at det er dig, der skriver først, og derfor ikke har tænkt så meget over det. Så jeg tænker også, at det bedste du kan gøre er at snakke med dine venner om, hvordan du har det. At du føler, at du altid er den, der skal skrive først. Og at du er lidt bekymret for, om det betyder, at de slet ikke gider dig. På den måde får du nemlig mulighed for at høre, hvad dine venner tænker i stedet for, at du skal gætte dig frem til det. For i sidste ende er det nemlig kun dem, der kan vide, hvad det betyder, at de ikke lige har skrevet først.
Kan du snakke med din familie
Det lyder rigtigt hårdt, at du ikke har et særligt godt forhold til din familie. For man bruger alligevel meget tid sammen med sin familie. Så når man ikke har det særligt godt med dem, så kan det gøre følelsen af ensomhed værre. For så er man jo faktisk meget alene med sig selv og sine tanker, når man er hjemme, fordi man ikke rigtigt har nogle at dele dem med. Derfor kommer jeg til at tænke på, om det mon er noget, som du kan snakke med dem om, at I ikke har et særligt godt forhold til hinanden?
Hvis du kan, så tænker jeg nemlig, at det kunne være rigtigt godt. For man kan faktisk tit få løst rigtigt mange konflikter ved at sætte sig ned og snakke dem igennem. Hvis man ikke snakker sammen, så er det nemlig, at man kommer til at gå og gætte på, hvorfor de andre sagde og gjorde, som de gjorde. Og så kan man hurtigt komme til at misforstå hinanden og blive sure på hinanden. Hvis du gerne vil prøve at snakke med dem, så kan du prøve at kigge i vores artikel om, hvordan man kan håndtere sine konflikter. Selvom den er skrevet om venskaber, så tænker jeg stadig, at der er mange af rådene, du kan bruge.
Jeg tænker for eksempel specielt, at det råd, der handler om at blive på sin egen banehalvdel er godt. At holde sig på sin egen banehalvdel betyder, at man holder sig til at fortælle om sine egne tanker og oplevelser. Når man gør det, så kommer man nemlig ikke til at beskylde de andre for nogle ting, som de måske ikke føler, at de har gjort. Derfor får man åbnet op for en samtale, hvor der er meget bedre plads til at lytte til hinanden. For hvis man føler, at man skal forsvare sig selv, så er der ikke ret meget energi til at lytte efter, hvad det egentligt er, den anden person fortæller en.
Kender du Ventilen?
Jeg kommer til at tænke på, om du kender Ventilen? Det er et mødested for unge, der føler sig ensomme. Der kan man komme og lave nogle sjove aktiviteter som at spille spil eller gå en tur sammen, sammen med andre unge, der også føler sig ensomme. Der er nogle søde og dygtige frivillige i Ventilen, der er der for at sørge for, at der ikke er nogen, der kommer til at føle sig udenfor. Så hvis du har lyst til det, og hvis der er et mødested i nærheden af dig, så kan du trygt tage fat i Ventilen.
Ensomhed er en super svær følelse. Men selvom det er en super svær følelse, så er der heldigvis en vej ud af ensomheden igen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper