Kære Mindhelper
Jeg har i det sidste lange stykke tid været rigtig usikker på mig selv. Jeg har haft et par kærester der var rimelig seriøse, men heg er bare virkelig bange for aldrig at finde en igen. Forsi mange piger på min nye skole har efterhånden sagt til mig jeg er grim eller ja ikke køn. Og det har jeg ikke oplevet før. Og jeg bliver bare mega usikker på mig selv, forsi min mor siger altid at jeg er smuk, men også en gang imellem føler jeg mig da smuk. Så aner ik hvad jeg skal gøre fordi det er begyndt at gå mig rigtig meget på

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at den her usikkerhed fylder en del hos dig lige nu. Det kan være rigtig hårdt at gå og føle sig usikker på sig selv. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at være usikker en gang imellem
Det lyder til, at du har gået og følt dig usikker i en periode. Det kan være rigtig hårdt at gå og have det sådan. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det går dig rigtig meget på. Men du skal vide, at det er helt normalt at være usikker på sig selv i perioder. Det tror jeg, at langt de fleste unge kender til. Og det kan være hammerhårdt, når man er ramt ind i sådan periode. Men heldigvis kan usikkerheden godt komme til at fylde mindre igen. I vores artikel om usikkerhed, kan du læse lidt mere om, hvordan man ligeså stille kan give slip på sin usikkerhed. Måske er der noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej?
Det er aldrig okay at sige til andre at de er grimme
Det lyder rigtig ubehageligt, at de andre piger siger til dig, at du er grim. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du bliver ked af det og kommer til at føle dig usikker. Det er sådan med os mennesker, at vi er flokdyr. Så når andre siger noget til os, som ikke er særlig rart, så påvirker det os. Derfor er det heller ikke okay, at de siger til dig, at du er grim. For det gør rigtig ondt at få at vide.
Du skriver også, at efter pigerne har sagt det til dig, så er du blevet bange for, at du aldrig vil finde en kæreste igen. Når andre siger grimme ting til en, og usikkerheden titter frem, så kan sådan nogle tanker og følelser godt poppe frem. Og det kan være rigtig ubehageligt at sidde med de bekymringer. Men du er stadig rigtig ung, så jeg er helt sikker på, at der nok skal være en rigtig sød og dejlig kæreste til dig derude. Og ofte betyder det der med udseendet slet ikke så meget, når man er vild med en person. Så er man sammen med personen, fordi man holder af dem og synes, at de er mega dejlige. Så hvis en person kun er kærester med en på grund af udseendet, så er de måske slet ikke den rigtige alligevel.
Snak med din lærer
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din lærer om, hvordan du har det og om, hvordan pigerne snakker til dig. For det med pigerne skal der sættes en stopper for. Og det kan din lærer hjælpe dig med, for lærere er forpligtet til at hjælpe, når der foregår noget i klassen, som ikke er okay. Langt de fleste lærere vil derfor også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at der er nogle ting som er svære. I vores artikel om at få hjælp på skolen, kan du læse lidt mere om, hvordan man kan få hjælp af sin lærer eller skole, når man har det svært.
Bliv ved med snakke med din mor om det
Det lyder til, at du allerede snakker med din mor om, hvordan du har det. Og det er rigtig godt! For vi mennesker er slet ikke lavet til at gå med alle de svære tanker og følelser helt alene. De fleste forældre vil også rigtig gerne have, at deres børn har det godt, og det er meget nemmere for forældre at hjælpe deres børn, når de ved, hvordan de har det. Derfor skal du også endelig blive ved med at snakke med din mor om, hvordan du har det.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både chatte med dem eller få en tid til en samtale. Og uanset hvordan du vælger at tage fat i dem, vil de altid gerne lytte.
Det kan være rigtig svært at gå og føle sig usikker på sig selv. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper