Jeg føler mig tit alene, når jeg er omgivet andre mennesker. Og så har jeg også en masse tanker om, om jeg nu er kedelig? Og om jeg mon er god nok?
Hej Mindhelper
jeg føler mig ofte alene når jeg er sammen/omgivet af andre og går dagligt rundt med tanken om, om jeg er kedelig eller god nok.
hvad skal jeg gøre?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det lyder virkeligt hårdt, at du rigtigt tit føler dig alene, når du er sammen med andre. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Du er ikke aleneDet er mega hårdt at føle sig alene, når man faktisk er omringet af andre mennesker. Men det er faktisk også noget, som der er mange, der oplever. Der kan være mange grunde til, at man har det sådan. Det kan være, at man faktisk ikke rigtigt føler, at der er nogen, man kan snakke med, selvom man er omgivet af andre mennesker. Og derfor kommer til at føle sig alene eller måske ensom. Det kan også være, man går rundt med en masse tanker om, om man nu er god nok. Lidt som du beskriver. Så kan man også hurtigt komme til at føle sig alene. Måske fordi man bliver bange for, om de andre faktisk vil en. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der lyder genkendeligt for dig? Uanset hvad, er det i hvert fald drønsvært at gå rundt og føle sig alene. Og det allerbedste man kan gøre ved den følelse, er faktisk at fortælle nogen, at man går rundt og føler sig rigtigt alene.
Udfordr dine tanker
Du skriver, at du har mange tanker om, hvorvidt du nu er god nok? Eller om du nu er kedelig? Det er også nogle virkeligt svære tanker at gå rundt med. Men det er faktisk også helt normalt at tvivle på sig selv. Det er der rigtigt mange, der oplever. Og specielt er der rigtigt mange unge, der oplever det. Nogle gange kan usikkerheden komme af, at man har mange negative tanker om sig selv. Det kunne for eksempel være, at man tænkte: “de andre er også meget sjovere at være sammen med end mig. Jeg er altid så kedelig.” Jeg ved ikke, om der er noget af det, der lyder genkendeligt? Det kan man heldigvis gøre noget ved. For eksempel ved at udfordre de negative tanker, man har om sig selv. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvordan man langsomt kan slippe af med sin usikkerhed. Måske er der nogle gode tricks i den, du kan bruge?
Snak med dine forældre
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du går rundt og føler dig alene. Du kunne for eksempel snakke med dine forældre. Det er nemlig ikke nogen særligt rar følelse at gå rundt og føle sig alene, selvom man er sammen med andre mennesker. Og det bedste man kan gøre med den følelse er at fortælle nogen, at man føler sig alene. Når man går rundt med sådan en svær følelse helt selv, kan man nemlig hurtigt komme til at føle sig endnu mere alene. Derfor er det vigtigt, du får fortalt nogen, hvordan du går og har det. Så du kan komme til at føle dig lidt mindre alene. Selvom det ikke er noget magisk trick, der kan få følelsen til at forsvinde helt, hjælper det nemlig at få det sagt højt. Hvis det er lidt svært at få det sagt, kan du skriver det i et brev til dine forældre. Det kan gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke skal sige helt så meget selv.
Tag fat i Headspace
Det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du går og føler dig alene. Men nogle gange er det måske nemmere at snakke med nogen, man slet ikke kender. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde, frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om det, der fylder hos dig. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har haft mange forskellige problemer. Og du kan være helt anonym i Headspace. Så dem kan du trygt tage fat i.
Prøv Ventilen
Du kan også prøve at tage fat i Ventilen. Ventilen er et sted, hvor man kan komme, hvis man er ung og oplever at føle sig alene eller ensom. Så kan man møde andre unge, der har det ligesom en selv. Det kan ofte hjælpe rigtigt meget på følelsen af at være alene, at man opdager, at der er andre, der har det præcis lige sådan. Så måske er det værd at se, om der er et mødested tæt på dig?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af, hvordan du kan komme til at føle dig lidt mindre alene. For du fortjener bestemt ikke at gå rundt og føle dig alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper