Hej!
jeg er en pige på 13 år som bliver ved med at overtænke. Altså jeg tænker hele tiden over hvad jeg siger eller f.eks. hvis en eller anden ikke svare med det samme tror jeg de er ligeglade med mig. og jeg er hele tiden jaloux over at alle snakker sammen mens ingen ville snakke med mig. Jeg hader at jeg er jaloux hele tiden jeg ville bare gerne være ligesom de andre, altså ikke at overtænke, ikke udseendes mæssigt. jeg ville bare ønske at der var en der ville forså mig har snakket med en person om det hun er en af mine virkelig gode venner. Og hun sagde at man skal bare prøve at lade vær, men de er så freaking svært. Også at hvis en eller anden ikke sætter en Emoji, så tænker jeg at de er sure på mig, selvom jeg ikke har gjort noget galt. Jeg er blevet så træt af mine tanker, men det er bare så svært at lade vær selvom jeg hele tiden prøver.
jeg håber virkelig der er en eller anden der forstår mig :))

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det der med at overtænke kan være super frustrerende og man kommer nemt til at sidde fast i en spiral, hvor de svære tanker bliver ved med at køre rundt i hovedet på en uden man kan kontrollere det. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er svært, hvis man skal gå med alle de tanker helt alene.
Svære tanker
Jeg synes det er super sejt, at du har fortalt din veninde om dine tanker. For det kan være en rigtig god måde, at få lidt pusterum fra tankerne og lidt andre øjne på ens situation. Jeg kan sagtens forstå, at din veninde siger, at man skal prøve at lade være med at tænke de trælse tanker. Men desværre er det ikke så nemt. Hvis jeg beder dig om nu, for alt i verden ikke at tænke på eller forestille dig en isbjørn – så vil det være næsten umuligt ikke at se den hvide bjørn for sig. For tanker man desværre ikke kontrollere. Det er hammertræls, men tanker har lidt deres eget liv og popper frem på alle mulige tidspunkter i løbet af dagen. Men man kan lære ikke at give tankerne lige så meget magt over sig og det vil jeg prøve at komme med lidt råd til dig om.
Jeg synes allerede det lyder til, at du kommet et rigtigt godt stykke vej. For du har allerede forstået, at nogle tanker kan dukke op, selvom der ikke er nogen grund til det og selvom de måske ikke er sande. Det er en kæmpe styrke at have. Vores tanker kan nemlig nemt godt fortælle os alle mulige negative ting, som der slet ikke er noget sandhed i. Jeg tænker du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan udfordre negative tanker om sig selv. Der står en masse rigtigt gode tips til, hvordan man kan håndtere de svære tanker, når de popper op. Og måske er der nogle råd i den, som der ville være rigtigt gode for dig.
Giv tankerne et navn
En anden måde du kan prøve at håndtere det på er ved, at give dine negative tanker et navn. Det kunne være Usikre Usurla eksempelvis Det lyder måske som et helt tosset råd, men det er faktisk også lidt meningen. Når der så er en negativ tanke, som dukker op i dit hoved, så prøv at læg godt mærke til tanken og så sig til dig selv “Nå, det er nok Ursula, som prøver at få min opmærksom. Det har jeg altså bare ikke tid til lige nu.” På den måde får man en lille smule afstand fra sine tanker og det kan være nemmere at give slip på dem, hvis man forestiller sig, at det er Usikre Ursula, der bare snakker løs inde i ens hoved. Så kan man lidt bedre sige “pyt med det” om tankerne.
Personlige styrker
Nu er det begyndt at blive et lidt langt svar, du får tilbage her. Men jeg synes lige du skal have et par artikler mere med på vejen. De handler nemlig om, hvordan man finder sine personlige styrker. Vi har allesammen forskellige styrker og egenskaber, som vi er gode til. Men hvis vi bliver ramt meget af svære tanker, så kan det være svært at huske på alle de ting, som man er god til. Derfor kan det nogle gange være en god idé, at sætte sig ned og bruge lidt tid på, at tænke over, hvad man egentligt synes man er god til og ikke kun, hvad man føler sig usikker over. Det kan nemlig være mega rart og give lidt ro i kroppen, hvis de svære tanker har taget lidt for meget over i ens hverdag. Du kan læse mere om personlige styrker her og hvordan man finder sine egne styrker her.
Snak med nogen om det
Jeg kan sagtens forstå, hvis du savner at have nogen, som forstår dig. Det er nemlig helt normalt at have det sådan, hvis man kæmper med trælse tanker. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en super idé, hvis vi fandt nogen, som kunne være gode til at snakke med dig. Det kunne eksempelvis være dine forældre, en god lærer, din morfar eller en anden person, som du føler dig tryg ved. Det er også en rigtig god idé, at blive ved med at snakke med din veninde. Selvom hun måske ikke helt forstår, hvordan du har det. Så kan det stadig være rart, at få lidt pusterum fra sine tanker, hvis de begynder at fylde for meget.
Tag fat i Headspace
En anden god mulighed for dig kunne være Headspace. Headspace er en ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke med en frivillig om, hvad der fylder for en. De er helt vant til at snakke med unge om alle slags problemer. Og intet problem er for stort eller småt I Headspace, der er man altid velkommen. Deres frivillige er super søde og du kan være helt tryg ved at tage fat i Headspace. Måske kunne det være en rigtig rar måde, at få snakket med nogle, som vil kunne forstå dig?
Det er rigtigt svært at kæmpe med negative tanker, men jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper