Jeg har to bedste veninder, som har været sammen for meget. De glemmer mig og jeg føler mig såret og lidt udenfor.
Hej Børntelefon.
Jeg har to bedste veninde som har været sammen for meget og de glemmer mig og jeg føler mig lidt udenfor og såret sig selv, men nogle gange, kommer jeg til dem og forklarede dem om hvordan har jeg det og det gør mig ondt når de er sammen for meget. De har forstået men det hjalp ikke for de er stadig sammen. Men har jeg snakket med dem iforgårs og løste problem.. så idag vi snakker ikke så meget end før..
Jeg håber at i kan svare mig og giver god råde om hvordan gør jeg med dem?
Venlig hilsen den udenfor pige på 20 år

(Pige, 20 år)
Kære den udenfor pige på 20
Først og fremmest vil jeg lige nævne, at du ikke har skrevet til Børnetelefonen, men til Mindhelper.dk’s brevkasse. Hvis du gerne vil have fat i Børnetelefonen kan du følge det her link. Jeg vil selvfølgelig gøre mit allerbedste for at besvare dit spørgsmål alligevel. Det håber jeg er okay.
Det er mega svært, hvis man føler sig udenfor i ens vennegruppe. Det kan nemlig gøre super ondt og få en til at føle sig ret alene. Når man har en vennegruppe, hvor man er tre personer, så sker der desværre ret tit det, at 2 af personerne er tættere med hinanden end de er med den sidste. Det kan godt komme lidt i perioder og så gå over igen. Men det kan være svært at undgå helt. Der er nok ikke så meget, du kan gøre ved, at de er meget sammen. Det har de lov til at være og det må de selv bestemme. Men jeg synes det er mega sejt, at du har snakket med dem om, hvordan du har det. For det er nemlig den bedste måde, at du kan prøve at lave nogle ændringer i jeres venskab. Du skriver, at du snakkede med dem for et par dage siden, så forhåbentligt kommer det til at blive nemmere fra nu af. Men hvis det ikke gør, så har jeg lidt råd til dig.
Snak med dem igen
Du skriver jo, at du har prøvet at forklare dem, at du synes de er for meget sammen. Men det har ikke gjort så stor en forskel. Jeg tænker derfor, at du måske kan prøve at snakke med dem om, om du kunne få lov til også at være med lidt oftere, når de er sammen? På den måde ville de stadig kunne være meget sammen, men du kunne også være en del af det. Det kan også være, at i kunne aftale at mødes om noget sammen. Det kunne eksempelvis være, at i kunne mødes hver uge for at gå i fitness, se film, gå ud og drikke kaffe, gå til en hobby, gå ture eller noget helt andet, som i ville synes var hyggeligt. Nogle gange kan det gøre det lidt nemmere, at få lavet aftaler, hvis man allerede har en idé om, hvad man kunne lave sammen.
Der er en risiko for, at det ikke kommer til at blive anderledes. Og dine veninder bliver ved med at være tættere med hinanden end de er med dig. Det er selvfølgelig mega ærgerligt, men hvis det sker, så må du overveje, om du kan leve med det? For det er ikke sikkert, at de er ligeså interesserede i at ændre på noget, som du er. Hvis det sker, så kan du også overveje om det måske kunne være rart for dig, at prøve at finde nogle flere tætte veninder. Du behøver jo ikke holde op med at se dine veninder, men måske det kunne være rart, hvis du havde nogle flere piger at bruge tid sammen med. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man møder nye mennesker, hvis du tænker, at det kunne være rart.
Det er mega svært, hvis man føler sig udenfor i ens vennegruppe. Men jeg tænker, at du gør det helt rigtige, når du prøver at snakke med dine veninder om det. Forhåbentligt kommer det til at gå super godt med jeres venskab. Men hvis det bliver ved med ikke at fungere, så kan det være en overvejelse, at kigge sig om efter lidt flere tætte veninder, så du ikke behøver føle dig alene.
Jeg håber at mit svar har været en hjælp for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og dine veninder.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper