Hej Mindhelper
Jeg er en 17 årig dreng der vil droppe ud af gym og tage en hf eller en anden gym i en anden by. Fordi typerne der går på min skole er ikk min type, jeg føler ikke vi passer sammen og deres fester er skrald, men når jeg feks tager til en anden fest med en anden gym, så kan jeg meget bedre lide dem der går der og de mine typer og vi passer sammen, men jeg må ikke skifte gym af mine forældre
(btw jeg går i 2g)

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det er rigtigt hårdt, hvis man ikke rigtigt føler, at man passer ind på sit gymnasium. Derfor er jeg super glad for, har du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er ikke alene
Det lyder rigtigt træls, at du går på et gymnasium, hvor du ikke rigtigt føler, at du passer sammen med de andre. For vi har alle sammen brug for at have nogen, som vi passer sammen med der, hvor vi er. Hvis man ikke har det, så kan det hurtigt komme til at føles lidt ensomt. Og man kan måske miste lysten lidt til at komme af sted i skole, fordi det ikke er så fedt at gå rundt og føle, at man falder lidt udenfor. Jeg ved ikke, om det også er sådan, du har det? Samtidigt skal du også vide, at du ikke er alene om ikke helt at føle dig tilpas på dit gymnasium. Sådan er der desværre mange unge, der har det. Men der er heldigvis også mange af de unge, der har haft det sådan, der til sidst er lykkedes med at finde nogen, som de passer med. .
Har du forsøgt at lære de andre at kende?
Jeg kan sagtens forstå, at du rigtigt gerne vil skifte gymnasium, når du nu føler, at du passer bedre sammen med dem, der går på de andre gymnasier. Men jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at tage kontakt til de andre på dit gymnasium for at lære dem bedre at kende. Hvis ikke du har det, så kan du måske prøve at gøre det. For nogle gange kan det godt være, at de andre måske slet ikke er de typer mennesker, som man normalt ville hænge ud med. Men når man så faktisk lærer dem at kende, så viser det sig, at de er nogle rigtigt søde og sjove mennesker. Hvis du har lyst til det, så kan du kigge i vores guide til smalltalk og artikel om at lære nye mennesker at kende. Det kan være, at der er noget i de artikler, der kan hjælpe dig lidt med at finde ud af, hvordan du kan lære de andre i din klasse bedre at kende.
Snak med dine forældre igen
Hvis du har prøvet at lære de andre fra din klasse bedre at kende, men det ikke rigtigt har hjulpet. Eller hvis du egentligt ikke er interesseret i det og bare gerne vil gymnasium, så tænker jeg, at det bedste du kan gøre er at prøve at snakke med dine forældre om det igen. Når du snakker med dem, så tænker jeg, at det er rigtigt vigtigt, at du får fortalt dem, hvordan du har det på det gymnasium, du går på lige nu. Sådan så du giver dem mulighed for at forstå, hvorfor du så gerne vil skifte gymnasium. For jeg tænker ikke, at dine forældre ikke vil lade dig skifte gymnasium, fordi de vil være dumme. Men det kan være, de ikke helt forstår, hvorfor du gerne vil skifte gymnasium.
Du kan jo også prøve at være lidt nysgerrig og spørge dem til, hvorfor de ikke vil have, at du flytter gymnasium. For så kan de jo være, at de fortæller dig, hvorfor de ikke synes, at det er en god idé. Og det er måske lidt nemmere at få dem overtalt til at lade dig flytte gymnasium, hvis du ved, hvorfor de ikke vil have det. Hvis du spørger dem, så er det vigtigt, at du virkeligt lytter til, hvad de fortæller dig. Og at du anerkender, at du godt kan forstå, at de har det også. På den måde åbner du nemlig op for en samtale, hvor det også bliver nemmere for dem at lytte til, hvad du fortæller.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé, at du snakker med en studievejleder på dit gymnasium. For studievejledere er nemlig uddannede til at hjælpe, hvis man for eksempel gerne vil skifte gymnasium. Så de ved, hvad der er af muligheder for dig. Og de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du helt praktisk gør det. De fleste gymnasier har en eller flere studievejledere ansat. Hvis du ikke helt ved, om der er en studievejleder på dit gymnasium, tænker jeg, at du kan spørge på kontoret. Der ved de det helt sikkert, og de kan nok også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer til at snakke med studievejlederen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får en god snak med dine forældre. Så du kan få lov til at skifte gymnasium, hvis det er det, du virkeligt gerne vil.
De bedste hilsner fra en Mindhelper