Hej Mindhelper
Jeg har et liv, men uden glæde. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre, min bror har fået en kæreste og min storebror betyder alt for mig. Og de hænger ud sammen hele tiden i hendes lejlighed, og han er aldrig herhjemme ved mig og føler alt er mod mig, og har intet at gøre og sover lort, og har snakket med ham, men han virker ikke ligeglad, men tager det til sig og så glemmer han det og så han videre. Så føler mig så trist og hisser mig op! Kan i hjælpe? Eller give et svar om der er en depression eller stress i nogen former?

(Dreng, 13 år)
Hej Dreng på 13 år
Det lyder godt nok hårdt, at du oplever at der ikke er noget glæde i dit liv og er blevet rigtigt trist. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det er alt for svært til, at du skal gå alene med de følelser.
Måske kan i blive tætte på en ny måde?
Det lyder til, at du er rigtigt tæt med din bror. Og så kan jeg sagtens forstå, hvis du synes det er super svært, at han ikke er hjemme sammen med dig længere, men mest bruger tid sammen med sin kæreste. Så giver det god mening, hvis du føler det hele er lidt noget møg og måske er ked af det og sover dårligt. Hvis man er rigtigt trist, så er det også helt normalt at opleve, at man kan komme til at hisse sig op og have meget kort lunte. Du kan prøve at læse vores artikel om vrede. Der står nemlig en masse rigtigt god information og råd, som kan være rar at have, hvis man oplever hurtigt at hisse sig op.
Det er helt normalt, at ens søskende ikke er så meget hjemme, når de har fået kærester. Så fylder forelskelsen det hele og det kan være svært for dem, at koncentrere sig om noget andet. Og når man bliver ældre, så er det helt naturligt, at ens forhold til sine søskende kommer til at ændre sig. Så kommer man ofte til at bruge mindre tid sammen, fordi man bliver mere selvstændig, voksen og får kærester. Det betyder ikke, at man ikke stadig kan være tætte med sine søskende, men det kan være på en anden måde, end man har været vant til tidligere. Derfor bliver du nok også nødt til at acceptere, at din storebrors liv har ændret sig lidt, fordi han er ved at blive voksen. Og det er okay, for han har også sit eget liv, hvor han gerne vil bruge tid med sin kæreste. Men jeg synes det er rigtigt sejt, at du har prøvet at snakke med din bror om det, for det er nok det bedste, du kan gøre lige nu. Det skriver jeg mere om, lidt længere nede i svaret.
Er det stress/depression?
Det kan være svært at svare på, om det er stress eller måske en depression, du oplever. For at være sikker på det, skal der nemlig en professionel ind over, eksempelvis en læge, som kan sidde sammen med dig og snakke om, hvad du oplever. Så snakker man om, hvilke tegn der kunne være på depressionen og hvordan man har det. Du kan prøve at læse vores artikel med typiske tegn på depression . Selvom man har nogle af tegnene behøver det ikke betyde, at det er en depression. Men hvis du kan nikke genkendende til mange af tingene eller det fylder rigtigt meget for dig, så er det en god idé, at reagere på det. Og så er det super vigtigt, at du tager en tur til lægen og snakker med lægen om, om det er en depression. Og hvis det er, hvad der så kunne være en god måde for dig, at få hjælp til depressionen. For selvom depression er rigtigt hårdt, så kan man heldigvis godt få hjælp til, at få det godt igen. Og der er masser af unge før dig, som har fået glæden tilbage i livet igen.
Snak med nogen om det
Hvis man har et liv uden glæde, så er det rigtigt vigtigt, at man snakker med nogen om det. Og det er faktisk det allerbedste råd, jeg kan give dig. For det er alt for svært til, at du kan klare det helt alene. Så er det vigtigt, at man får støtte og hjælp fra nogle andre. Jeg har lidt ideer til, hvem du kan snakke med, udover lægen, som jeg skrev tidligere.
Kan du snakke med dine forældre?
Du skriver ikke så meget om, hvordan du har det med dine forældre? Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dem, hvordan du har det? Tit er ens forældre dem, som har rigtig god mulighed for at hjælpe, hvis man har det svært. Så vil dine forældre måske kunne hjælpe dig med at finde glæden frem i livet igen og tage med dig til lægen, hvis det kunne være rart. Er det noget, som du kunne være tryg med? Hvis du synes det er svært at snakke om, kan du prøve at læse vores artikel om at tale med sine forældre om svære ting. Hvis ikke dine forældre duer, så er der måske en anden voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved? Det kunne være en moster, lærer eller helt tredje person.
Snak med din storebror igen
Måske kunne det være rart for dig, at prøve at snakke med din storebror igen. For selvom han gerne vil bruge meget tid sammen med sin kæreste, så kan det være, at i måske kunne lave nogle aftaler sammen engang i mellem. Eksempelvis en dag i weekenden eller måske en hyggelig aften i løbet af ugen, hvor i kunne lave nogle af de ting i plejede at gøre sammen? Hvis du fortæller din storebror, at du savner ham og du gerne vil lave noget sammen med ham, så er jeg næsten sikker på, at han nok skal lytte til dig. Og så kan i sammen prøve at finde ud af, hvad der kunne være en måde for jer, at blive ved med at være tætte.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis det ikke duer, at snakke med dine forældre, så kan jeg anbefale dig, at tage fat i Børnetelefonen. Børnetelefonen er en frivillig organisation, hvor unge kan få hjælp til det der fylder. Deres frivillige er super søde og dygtige, og de er helt vant til, at snakke med unge, som har det svært. Måske kunne det være rigtigt rart for dig, at prøve at kontakte dem. Hvis du ringer til dem, så vil du også have lidt bedre mulighed for at uddybe, hvad du oplever, fortælle om din bror og dine bekymringer om depressionen. Det kan være super hjælpsomt, at få et par ekstra øjne på ens situation og hvordan man kan få hjælp til, at få mere glæde ind i livet.
Det lyder som om, at det er hammersvært at være dig i øjeblikket. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt og du får snakket med nogle om, hvordan du har det. Jeg krydser fingre for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper