Hej Mindhelper
Min mor syndes jeg skal starte til psykolog. Eftersom hun opdagede at jeg havde cuttet. Nåede kun at gøre det 2 gange enden hun opdagede det. Hun har fået mig til at love ikke at gøre det igen og det har jeg holdt.
Jeg ved faktisk ikke helt hvorfor jeg gjorde det. Men det var som om min underbevidsthed sagde det. Altså at jeg havde fortjent set. Men pointen er at jeg gjorde det.
Jeg har også tit en dårlig dag hvor jeg bare er trist og irriteret. Faktisk så tit at det er sjældent jeg er glad. Jeg har ikke nogle rigtige nogle at snakke med. Men har heller ikke lyst til at snakke om det for ærlig talt ved jeg ikke hvad jeg skal sige. Jeg har bare ikke styr på det.
Jeg har snakket lidt med min mor. Men det er bare svært at snakke med ens forældre (og specielt når man ikke ved hvad man skal sige). Mine forældre er skildr og jeg har heller ikke det bedste forhold til min far. Men altså hele min jerne er bare FUCKET op.
Så hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det lyder til, at du har det svært og måske også er lidt forvirret i øjeblikket. Og så kan man godt få trang til at cutte. Men det behøver du selvfølgelig ikke gå alene med.
Cutting
Først og fremmest så skal du have kæmpe ros for, at du slet ikke har cuttet siden, du snakkede med din mor. Hvor er det sejt gjort! Det kan du godt klappe dig selv på skulderen over, for det kan være hammersvært.
Det er ikke sikkert, at du helt ved, hvorfor du cuttede. Det er helt okay og ret normalt at opleve, at man ikke helt ved det. For det er ikke sikkert, at der er en helt klar grund til det. Ofte cutter unge, hvis de har det rigtigt svært i en periode og ikke kan holde det ud. Så kan cuttingen være med til at flytte fokusset fra de svære tanker og følelser – og hen på smerten i stedet. Nogle unge beskriver, at de får sådan en lidt lettet følelse i kroppen bagefter. Men det varer for det meste kun kortvarigt og så vender de svære følelser tilbage. Derfor er cuttingen heller ikke så god en løsning på ens problemer. Så din hjerne er ikke fucket op, den prøver bare at løse dine problemer på en lidt uheldig måde. Men heldigvis kan man sagtens få hjælp til at håndtere de svære følelser og tanker. Der er masser af unge, som har cuttet, der har fået hjælp og derfor fået det super godt igen.
Så kan man eksempelvis få hjælp til at finde ud af, hvorfor man fik trang til at cutte i første omgang, så man kan få hjælp til de følelser og tanker og ikke behøver cutte længere. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvad selvskade er for en størrelse og den her artikel med 8 kærlige råd til dem, som cutter. Der står nemlig en masse information om, hvad cutting er for noget, hvad man kan gøre ved det og hvorfor man nogle gange kan få trang til det.
Det kan være svært at snakke om
Du spørger, hvad du skal gøre. Mit bedste råd til dig er at blive ved med at snakke om det. Men jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at snakke om cuttingen og de dårlige dage. For det kan føles rigtigt sårbart. Og hvis du samtidigt er lidt i tvivl om, hvad du overhovedet skal sige, så kan det godt føles som en stor opgave.
Men hvis du fx. vil prøve at snakke med din mor om det hele, så er det er helt okay at sige, at du ikke ved det, hvorfor du cuttede. Du kan fortælle det samme, som du har fortalt mig her i brevet. At du ikke helt ved, hvad du egentligt skal sige. Men at du tit har dårlige dage og ikke føler dig så glad. Det er sådan du har det og det helt okay, hvis du ikke ved hvad du ellers skal sige.
Jeg tænker heller ikke, at hun forventer, at du har helt styr på det. Men hun vil sikkert rigtigt gerne hjælpe, lytte og støtte dig, så du kan få det godt igen. Hvis du synes det er svært at snakke om, så kan du jo vise hende det brev, du har skrevet til mig. Du kan også læse vores artikel om, at snakke om svære ting med sine forældre, hvis du vil have nogle flere tips til at snakke om det svære.
Giv psykologen en chance
Det er en super god idé at prøve at snakke med nogen om, hvad der kunne være grunden til, at du fik en trang til at skære i dig selv. Det kan en psykolog eksempelvis hjælpe med. Deres arbejde er nemlig at snakke om de ting, tanker og følelser, som er svære. Og ofte kan de være rigtigt gode til at hjælpe en med at finde ud af, hvorfor følelserne kom i første omgang og, hvad man kan gøre ved dem for at blive glad igen. Så måske er det en fin idé, din mor har fået, når hun foreslår psykolog? Det kan i hvert fald være en rigtig rar måde at få hjælp på. Hvis du prøver at kigge i den her artikel om at gå til psykolog, så står der blandt andet en del om, hvad det vil sige, og hvad det går ud på. Måske kan det give lidt klarhed for dig?
Kontakt LMS
Hvis du har lyst kan du også kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade (LMS). De er nemlig eksperter i lige netop cutting og ved en hel masse om, hvorfor man kan blive ramt af en trang til at cutte. Det kan være rigtigt rart at snakke og få hjælp fra dem. Man kan få rådgivning på mange forskellige slags måder hos LMS. Eksempelvis på chat, brevkasse, sms, telefon eller personlige samtaler. Og de er fuldstændigt vant til at snakke med unge, som har prøvet at cutte. De er super søde og du kan være helt anonym, hvis du kontakter dem. Det betyder, at de ikke ved, hvem du er, hvis du ikke fortæller dem det. Dem kan jeg varmt anbefale.
Det kan være rigtigt svært at snakke om cutting og tristhed. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og at det kommer til at gå super godt med dig. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper