Hej
Jeg har det egenligt godt til hverdag, men nogle gange kan jeg bare slet ikke overskue noget og bliver meget ked af det. Føler ikke jeg kan snakke med min mor om det da hun virker pænt ligeglad. Føler hun har en masse forventninger til mig jeg ikke kan indfri.
I skolen siger jeg generelt ingenting i timerne, det ville jeg gerne ændre men kan ikke få mig selv til at gøre det. Også på mit fritidsarbejde siger de at jeg er genert og det er som om jeg holder noget af mig selv tilbage.
Jeg har i lang tid kæmpet med lavt selvværd og er god til at køre mig selv helt ned i et hul. Der er ting jeg i perioder ikke kan, har fx. i lang tid ikke kunnet spise foran nogen jeg ikke kender så godt. Er næsten heller aldrig sammen med min familie mere da jeg bare ikke magter dem og jeg føler ikke de forstår mig særlig godt.
Tit når jeg er i byen og har drukket alkohol bliver jeg sidst på aften meget ked af det. Er træt af altid at spænde ben for mig selv og være et problem når jeg bare gerne vil være glad. Hvad kan jeg gøre?

(Pige, 17 år)
Kære Pige på 17 år
Det lyder som om, der er er en masse ting, der går dig på for tiden. Så jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er rigtigt hårdt. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt i perioder
Du skriver, at du nogle gange bliver rigtigt ked af det og ikke rigtigt kan overskue noget. Det er rigtigt hårdt, når man ramler ind i de dage og perioder, hvor man er rigtigt ked af det. Men det er også helt normalt, at der er dage og perioder, hvor man bliver ked af det og ikke kan overskue så meget. Måske fordi der er en masse ting, som man går og kæmper med, som man prøver at holde lidt nede. Men på et eller andet tidspunkt kan man ikke holde dem nede mere, og så kommer de op til overfladen, og så bliver man rigtigt ked af det. Det er super hårdt, når det sker. Men det sker for os alle sammen ind imellem.
De svære følelser er nemlig lige så meget en del af livet, som de gode og rare følelser er. Og selvom det kunne være super rart, så kan man ikke være glad altid. Der vil være perioder, hvor det hele er rigtigt træls, og hvor man er ked af det. Men det er vigtigt, når man rammer ind i de perioder, at man snakker med nogen om det. Sådan så man ikke skal gå og kæmpe med alle de svære følelser selv. Og så man måske også kan få noget hjælp til at få løst nogle af de ting, som er svære, og som man går rundt og er rigtigt ked af.
Alkohol påvirker vores følelser
Du skriver, at du altid bliver rigtigt ked af det sidst på aftenen, når du har været i byen og har drukket alkohol. Det er rigtigt hårdt og rigtigt træls at ende aftenen på den måde, hvis det ellers har været en god fest. Men det er faktisk også helt normalt at opleve. Specielt hvis man er ked af det i forvejen, men måske holder det lidt inde. Og jeg tror, der er rigtigt mange, der har oplevet det, du beskriver en gang eller to i deres liv. For alkohol påvirker nemlig den del af vores hjerne, som er i kontrol over vores følelser.
Man kan sige, at alkoholen fjerner vores filter lidt. Og det kan for eksempel betyde, at man bliver mindre genert og bliver i bedre humør til at starte med. Det er det, som kan gøre det rigtigt sjovt og rart at drikke alkohol. Men alkohol påvirker ikke kun de rare følelser. Den fjerner også filteret for de mindre rare følelser, hvilket gør, at alle de svære følelser kommer mere op til overfladen, så man mærker dem mere. Og så er det, at man kan opleve, at man lige pludseligt bliver rigtigt ked af det, selvom det egentligt havde været en god aften.
Øv dig
Det kan være rigtigt svært at skulle til at sige noget i timerne, når man ikke har været vant til at gøre det. På samme måde kan det også være rigtigt svært lige pludseligt at begynde at vise hele ens personlighed på sit arbejde, hvis man har været vant til at holde noget af den lidt tilbage. Så jeg kan godt forstå, du synes, at det er svært at få dig selv til at ændre på det, selvom det egentligt lyder som om, du rigtigt gerne vil. Men selvom det kunne være rigtigt rart, så ændrer tingene sig ikke af sig selv. Så hvis der er noget, man gerne vil ændre, så er man nødt til at øve sig i at være modig og prøve at gøre noget andet, end det man plejer.
Det er helt okay, at det er svært i starten. For det kommer det sikkert til at være. Men jo mere du øver dig i at prøve at gøre noget andet, jo lettere bliver det. Og du behøver jo ikke at ændre det hele på en gang. Du kan måske starte med at øve dig i at sige noget ovre i skolen en gang om dagen og se, hvordan det går. Når du så føler, at du har fået styr på det, så kan du prøve at sige noget to gange om dagen og så videre. Det kan nemlig lynhurtigt blive mega uoverskueligt, hvis man skal til at ændre en hel masse ting på en gang. Så ved at gøre det skridt for skridt, bliver det tit lidt nemmere. Jeg linker dig også lige til vores artikel om at udfordre sin generthed, for jeg tænker, at der også er nogle gode råd i den, du kan bruge.
Snak med din familie om, hvordan du har det
Når man er ked af det og har det svært, så er det helt normalt, at man kan få den her følelse af, at folk omkring en ikke forstår en ordentligt. Og så kan man få lyst til at trække sig fra dem, fordi man ikke orker at føle sig misforstået hele tiden. Men når man trækker sig fra folk omkring en, og måske ikke fortæller dem, hvordan man har det, så får de heller ikke mulighed for at forstå en ordentligt. For selvom det nogle gange kunne være rart, at folk bare kunne se, hvordan man havde det, så man ikke behøvede at bede om hjælp. Så er mennesker ikke tankelæsere, så din familie kan ikke forstå dig ordentligt, hvis du ikke snakker med dem.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal snakke med din familie om, hvordan du har det. Sådan så de får mulighed for at forstå dig bedre. Og så du ikke skal gå og kæmpe med alle de her ting alene. Hvis du ikke føler, at de forstår dig, mens du snakker med dem, så må du gerne fortælle dem det. Det er bare vigtigt, at du forsøger at forklare, hvorfor du ikke føler dig forstået i stedet for at anklage dem. Når man begynder at anklage hinanden, så går man nemlig lynhurtigt i forsvarsposition, og så lytter man ikke til hinanden mere. Så det er meget nemmere at føre en rar samtale, hvis man prøver at tale sammen om, hvorfor man misforstår hinanden.
Snak med din mor om forventningerne
Du skriver også, at du føler, at din mor har nogle forventninger til dig, som du ikke kan leve op til. Det er en mega hård følelse, for så kan man nemt komme til at føle, at man gør en hel masse uden, at det nogensinde bliver godt nok. Men jeg kommer også til at tænke på, om du mon ved, at din mor har de her forventninger til dig? Eller om det mere er noget, du føler? Nogle gange kan man nemlig godt komme til at føle, at andre har en masse forventninger til en uden, at de egentligt har det. Derfor synes jeg også, at du skal snakke med din mor om, at du føler, at hun har de her forventninger til dig. Så du kan høre hende, om det er rigtigt. Og så I kan få snakket om, hvad der måske er nogle mere realistiske forventninger for dig.
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at snakke om alt det her med nogen, der ikke kender dig, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, hvis du har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere er super søde og super dygtige. Og så er de vant til at snakke med unge, der har nogle ting at kæmpe med. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du ikke har lyst til, at der er nogen, der skal vide, hvem du er. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med folk omkring dig om, hvordan du har det. Sådan så du ikke skal gå rundt med alle de her ting, der fylder hos dig helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper