Hej Mindhelper
Jeg havde for et halvt år siden en meget svær periode, hvor jeg ikke kunne være i mig selv og jeg blev mobbet. Jeg er endelig blevet glad igen, men så er der kommet noget nyt som er svært. Jeg har som hver gang jeg bliver glad kommer der noget nyt, som skal ødelægge det. Det er som negative ting vælter ind af siden og at de kun rammer mig. Jeg vil bare gerne være glad for en gangs skyld. Hvad kan jeg gøre?
Kram den triste pige

(Pige, 13 år)
Hej den triste Pige
Det lyder som om, at du går igennem nogle rigtigt svære perioder lige nu og du bliver ramt af rigtigt mange svære ting. Så kan det være svært, at holde fast i glæden. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Mobning
Mobning er mega svært og så er det helt normalt at opleve, at det er svært at være i sig selv, når man bliver udsat for noget, som er så ubehageligt. Derfor er jeg også rigtigt glad for at høre, at du blev glad igen bagefter. For det lyder til, at mobningen så er stoppet? Er det rigtigt forstået? Mobning kan godt sætte spor i en, selvom det er stoppet. Det er lidt ligesom at man får sår, når man bliver mobbet. Og selvom der måske ikke længere er nogle, som giver dig sår længere, så kan det godt tage tid, før såret er helet igen. Og derfor oplever nogle, at de stadigvæk har ar på sjælen, selvom mobningen er stoppet. Derfor kan det være en rigtig god idé, at få snakket med nogen om mobningen og hvordan man har det. Måske har du allerede gjort det? Men ellers kan du prøve at snakke med nogen, som du er tryg ved, om hvordan du har det ovenpå mobningen. Måske dine forældre, en god veninde eller en lærer, som du er glad for.
Når der er nye ting, som ramler
Du skriver, at der er sket noget nyt, som gør det rigtigt svært for dig, at være glad. Men du skriver ikke så meget om, hvad det nye er? Negative ting rammer os alle sammen. Det er en del af livet, at der både vil være svære ting og gode ting. Og man kan desværre ikke altid styre, hvornår man bliver ramt af noget rigtigt svært. Men nogle bliver ramt oftere end andre og måske er du i en periode lige nu, hvor der er mange svære ting, som kommer lige efter hinanden. Og det er bare hammersvært, når man bare helst vil være glad.
Det kan være lidt svært for mig, at komme med et bud på, hvad du lige kan gøre, når du ikke skriver, hvad det nye svære er. Men det er altid en god idé, at prøve at få snakket med nogen om, hvad der sker, så du kan få noget hjælp til at håndtere det. Hvis man oplever at have en svær periode, så er det en god idé, ikke at gå med sine problemer alene. Så kan de nemlig godt vokse sig større og større. Men hvis man får snakket med nogle, så er man også to til at hjælpes med at bære det svære og det kan være super rart.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om der er nogen, der kunne hjælpe dig med det svære? Måske dine forældre? Jeg er næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil hjælpe dig med det der fylder i øjeblikket. Ellers er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du er tryg ved? Det kunne være en lærer, onkel, mormor, storesøster, sportstræner eller helt anden person, som du kunne snakke med. Måske er der en du tænker på nu? Du kan læse mere om, hvordan man kan snakke med sine forældre eller andre om svære ting her. Det kan godt være lidt svært, at åbne op for det svære. Men de fleste mennesker vil rigtigt gerne hjælpe og lytte, hvis man fortæller dem, at man har det svært.
Du kan også få hjælp på din skole. Skolen skal nemlig hjælpe en, hvis man fortæller, at man har det svært og det kan være rigtigt rart, især hvis det svære sker i skolen eller derhjemme. Du kan læse om, hvordan man kan få hjælp på sin skole her.
Selvomsorg
Når man går igennem nogle svære perioder, så er der også ting, man selv kan prøve at gøre. Eksempelvis at huske, at passe ekstra godt på sig selv. Det kalder man også selvomsorg. Hvis man har det svært, kan man nemlig godt komme til at glemme at gøre gode ting for sig selv og huske at gøre det ting, som gør en glad. Du kan prøve at læse artiklen om selvomsorg og se, om der er nogle af rådene, som kunne være noget for dig? Jeg har også en artikel om 10 gode råd mod tristhed, du kan prøve at læse. Jeg synes især rådet om at skrive sine tanker og følelser ned, kan være rigtigt godt. Måske er det noget for dig?
Det er rigtigt hårdt, hvis man oplever at blive ramt af negative ting, når man endeligt var begyndt, at blive glad. Men jeg håber du har kunne bruge noget i mit svar til noget. Og ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive herind igen, hvis du har brug for flere råd til det svære, du oplever.
De bedste hilsner fra en Mindhelper