Hej Mindhelper
Jeg har det virkelig træls med alt. Jeg har hele tiden dårlige tanker og mit hoved er altid fyldt med ting som jeg ik kan stoppe med at tænke på for jeg tænker altid på ting som jeg skal få styr på og jeg kan slet ik finde rundt i det for hvis jeg så endelig for løst noget så vil der altid være noget som kommer som jeg skal tænke over og det smadre mig virkelig meget for jeg kan næsten aldrig ha det sjovt uden at tænke på det. Det er som at være spærret inde i sit eget hoved uden at kunne finde ud igen, jeg føler mig aldrig sådan virkelig fri for nogen problemer og sådan har det stået på i nogle år og det er virkelig ved at gå mig på nu for jeg vil ik gå og være spærret inde i mit hoved længere. Det er begyndt at have sådan en stor effekt på mig at jeg har fået virkelig dårlig selvværd og at jeg ik kan se en eneste god ting ved mig selv længere og det ligner virkelig ik mig for jeg plejede engang at have massere af selvtillid men nu har jeg intet tilbage og jeg ved ik helt om det er pga det men det går jeg ud fra. Kan ikke huske sidste gang jeg havde følelsen af jeg bare kunne sidde og slet ik bekymre mig om noget overhovedet og det kan jeg snart ik leve med længere

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Æv, hvor lyder det træls, at dit hoved altid er fyldt med alle mulige tanker, som du slet ikke kan få fri for. For det er rigtigt hårdt, når ens tanker larmer rigtigt meget. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt at bekymre sig meget
Det lyder som om, der er rigtigt meget rod i dit hoved for tiden, fordi dine tanker larmer super meget og konstant kredser omkring en masse bekymringer. Er det rigtigt forstået? Det lyder super hårdt. For det er rigtigt træls, når der er så mange tanker i ens hoved, at man har svært ved at få ro fra dem. Men vi mennesker er faktisk lavet til at tænke meget over ting og bekymre os. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det er vi, fordi det har været en fordel for os engang.
Dengang vi boede ude på savannen, var der nemlig en masse farlige ting, som vi hele tiden skulle være opmærksomme på. For hvis vi ikke var det, så risikerede vi at blive spist af en tiger. Derfor var det super smart, at vi kunne bekymre os, for så kunne vi hele tiden forudse, hvilke farer vi kunne risikerer at støde ind i. Derfor er det også helt normalt at bekymre sig og tænke meget over tingene. Men det er super hårdt og svært, når bekymringerne tager overhånd og kommer til at fylde det hele.
Kan du gøre noget ved bekymringerne?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg også til at tænke på, hvad det mon er, dine bekymringer handler om. Er der for eksempel nogle af bekymringerne, som du faktisk kan få gjort noget ved, så du får dem ud af systemet? Det kunne for eksempel være, hvis du går og bekymre dig om, om du kan nå at lave en aflevering, som du har for til på fredag, men som du ikke er begyndt på endnu. Så kunne det måske være en god idé at sætte dig ned at finde ud af, hvordan du kan få begyndt på afleveringen, så den ikke fylder så meget i dine tanker. Hvis du har brug for lidt tips til, hvordan du kan gøre det, så kan du læse vores artikel om at bryde opgaver ned i lidt mindre bidder, så de bliver mere overskuelige.
Hvis dine bekymringer mere er sådan nogle “hvad nu hvis” tanker omkring ting, som du måske ikke har den helt store indflydelse på. Så er det en rigtigt god idé at skrive dem ned. For når ens tanker kører i ring, så sker der tit det, at man ikke rigtigt når at tænke den første tanke færdig, før den næste tanke popper op. Men hvis man skriver sine tanker ned, så bliver man tvunget til at stoppe op og tænke sine tanker færdige. Derfor kan det tit give lidt ro i hovedet at skrive tankerne ned, fordi man får lidt bedre overblik over, hvad det egentligt er ens tanker og bekymringer handler om. Hvis du har lyst, så kan du også kigge i vores nødhjælpskasse til dig, der er alt for bekymret. Der står flere rigtigt gode idéer til, hvad man kan gøre, hvis man bekymrer sig alt for meget.
Accepter at tankerne kommer og går
Fordi vi netop er lavet til at tænke, så kan vi faktisk heller ikke styre, hvad vi tænker på og hvor meget vi tænker, selvom det kunne være super rart nogle gange. Men det du kan øve dig i er at styre, hvor meget opmærksomhed du giver tankerne. Det er nemlig sådan, at jo mere opmærksomhed du giver dine tanker for eksempel ved at prøve at kæmpe imod dem, jo mere kommer de også til at fylde. Derfor hjælper det også rigtigt tit at øve sig i at prøve at acceptere, at ens tanker kommer og går og, at det er okay.
Det er for eksempel noget af det, man træner i mindfulness. Så hvis du har lyst til det, så kan du prøve at tjekke vores artikel med fire mindfulnessøvelser ud. Mindfulness kan godt være lidt svært i starten, fordi man skal øve sig i at forholde sig til sine tanker på en helt anden måde, end man er vant til. Så prøv at give det en chance i et par uger og se, om det ikke begynder at blive lidt nemmere, også selvom det måske er svært i starten.
Snak med nogen
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om alle de tanker og bekymringer, der fylder for dig? Hvis ikke du har det, så er det nemlig mit allerbedste råd til dig, at du skal gøre det. Tanker og bekymringer har det nemlig med at bygge sig op inde i en, så de kommer til at fylde mere og mere, når man går med dem alene. Netop fordi de bare kommer til at køre i ring uden, at man måske kan finde en løsning på alle sine tanker og bekymringer.
Men hvis man fortæller nogen om de ting, som man går og tumler med, så får de mulighed for at fortælle, hvad de tænker om alle de ting, som man går og bekymre sig om. Og de kan tit se nogle lidt andre ting, end man selv kan, fordi de kan se tingene lidt mere udefra. Det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at det er en voksen, som du er tryg ved at dele dine tanker med. Det kunne for eksempel være dine forældre, men det kan også sagtens være en rigtigt sød onkel eller en helt tredje person. Det vigtigste er, at du får delt dine tanker med nogen, så du ikke skal gå med dem alene.
De kan også hjælpe hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om dine tanker og bekymringer. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super dygtige og super søde friviliige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alle de ting, der fylder hos dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Det er hammertræls, når ens tanker larmer rigtigt meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om de ting, du går og tumler med, så du ikke skal gå med det alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper