Hej Mindhelper
Jeg skriver om to ting: seksualitet og tanker.
Tankerne: Jeg har i lang tid haft mange tanker og overtænkt flere af dem. Det er svært ikke at tænke mere på dem når de popper op. Tit får jeg så mange tanker, så hurdigt oven i hinanden, at jeg bliver overvældet. Jeg kan ikke helt følge med. En nyere tanketing, er at jeg tænker på alt hvad jeg vil sige til folk. Jeg tænker hele tiden som om jeg taler og forklarer ting til andre. Det er typisk om mine problemer og tanker. Det kan være sådan en cirkel hvor jeg tænker på hvordan jeg forklarer nogen om at mine tanker er sådan her. Så opdager jeg at jeg tænker replik-tanker igen, og prøver at stoppe. Men så må jeg forklare videre: “så opdager jeg at jeg tænker replik-….” og sådan bliver jeg ved. Jeg kan ligesom ikke gøre noget for at stoppe cirklen der bare bliver ved. Jeg kan godt blive lidt bange for det, og jeg synes det fylder for meget.
Seksualitet: jeg har i nogle år tænkt at jeg muligvis kunne lide piger. Det er blevet noget der fylder mere og mere. Jeg har aldrig været forelsket, men jeg kan godt tænke at nogen ser virkelig sød ud og at jeg har lyst til at kysse dem. Det der er, er at det er piger. Jeg kan godt synes at en dreng er pæn, men jeg får det ikke på samme måde som med piger. Tanken om at jeg måske ikke er til drenge skræmmer mig. Jeg har ikke noget imod andre piger der kan lide piger, men jeg vil ikke være til piger. Jeg vil ikke være anderledes. Jeg ved ikke hvordan jeg skal acceptere at jeg ikke er sikker på min seksualitet, og at jeg måske er til piger. Jeg er bange for at jeg, om nogle år, vil grine af mig selv: “hvordan kunne hun tro hun ikke var heteoro”, ellet sådan. Derfor tør jeg heller ikke sige det til nogen fra min familie. Jeg er sikker på at de ville være helt ok med det ellers. Problemet er bare, at jeg ikke er det.
Hilsen mig.

(Pige, 15 år)
Kære Du
Det lyder som om, der er en del ting, der fylder for dig for tiden, så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Jeg kan godt forstå, du nogle gange kan blive lidt bange for alle de tanker, der popper op i dit hoved. For tanker kan virkeligt komme til at fylde frygteligt meget, når de ræser derudaf. Men jeg tænker, at det du oplever for tiden er det, man kalder for tankemylder og det helt normalt at opleve i perioder. Tankemylder er, når den ene tanke bare tager den anden uden, så det kommer til at føles som om, der er totalt kaos i ens hoved. Man kan for eksempel opleve tankemylder i perioder, hvor man enten har ekstra god tid til at gå i sine egne tanker som lige nu, hvor mange går hjemme på grund af corona. Men man kan også opleve det, hvis man er rigtigt presset, fordi der foregår mange ting rundt om en. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der giver mening for dig?
Flyt fokus
Som du selv har oplevet, så kan det være rigtigt svært at stoppe tankemylderet, når det først har taget fat. Tanker er nemlig ikke rigtigt noget, vi selv kan styre. De popper op i vores hoved, som de selv har lyst til, og de forsvinder igen, når de selv har lyst. Når det så er sagt, så findes der forskellige teknikker, som kan hjælpe på tankemylderet. Dem kan du læse om i artiklen Overtænker du? Få 8 råd til at stoppe. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tjekke ud.
Det er helt okay
Det kan være super forvirrende, når man er tvivl om sin seksualitet. Og jeg kan sagtens forstå, at tanken om at være anderledes skræmmer dig. For vi mennesker vil helst ikke skille os alt for meget ud fra andre. Det er noget, der ligger rigtigt dybt i os, fordi det kunne være farligt, dengang vi stadig boede på savannen. Men jeg kommer også til at tænke på, om du i virkeligheden bliver så meget anderledes, hvis du nu er til piger? Jeg tænker i hvert fald, at lige meget hvad du finder ud af, så ændrer din seksualitet ikke på, hvem du er som person.
Jeg kan også sagtens forstå, at du er bange for, at du om et par år finder ud af, at du måske slet ikke var til piger alligevel. For det kan godt komme til at føles meget endeligt, hvis man først har defineret sin seksualitet som noget bestemt. Men når man er ung, så er det helt normalt at være i tvivl om sin seksualitet, ligesom det er helt normalt at udforske sin seksualitet. Og så kan det sagtens være, at du om nogle år tænker, at du ikke er til piger. Men det kan også være, du finder ud af, at du egentlig var til piger alligevel – begge dele er lige okay. Din seksualitet er helt din egen, så du skylder ikke nogen at definere den.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med om alle de ting, der fylder for dig? Det kunne for eksempel dine forældre, en rigtigt god veninde eller en sød lærer på din skole. Hvis der er en masse ting, der fylder for en, så kan det nemlig være en rigtigt god idé at snakke med nogen om det, så man ikke skal gå med det helt alene. Tanker har det nemlig med at bygge sig op og komme til at fylde mere, når man går alene med dem.
Jeg kan godt forstå, hvis det måske er lidt svært for dig at skulle snakke med nogen om din tvivl omkring din seksualitet. For det kan måske godt føles som om, at du så lægger dig fast på, at du virkeligt er til piger. Men jeg tænker sagtens, at det kan lade sig gøre at snakke om det på en måde, hvor du får sagt, at du stadig er i tvivl. Men at du har brug for at snakke med nogen om din tvivl. Det kunne for eksempel lyde sådan her: “Den sidste tid har jeg tænkt lidt på, om jeg måske er til piger. Jeg er stadig ikke sikker på det endnu, men jeg har rigtigt meget brug for at snakke med dig omkring min tvivl.”
Du tage fat i LGBT+ Danmark
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender til LGBT+ Danmark? Det er en forening for mennesker, der har en anden seksualitet eller kønsidentitet end flertallet. Og de har flere LGBT+rådgivninger, som du altid kan tage fat i, hvis du har brug for at snakke med nogen om tanker omkring seksualitet eller kønsidentitet. De frivillige rådgivere er selv for eksempel homoseksuelle, så de ved godt, hvordan det er, når man bliver i tvivl om sin seksualitet. Du kan være helt anonym hos LGBT+, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
De kan også hjælpe hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om alle dine tanker. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere hos Headspace er både super dygtige og super søde. Og så er de vant til at snakke med unge, der bøvler med en hel masse forskellige tanker. Så de ved godt, det nogle gange kan være lidt svært lige at få sat ord på det hele, men de skal nok hjælpe dig, så godt som de kan. Du kan også være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om alle de tanker, der ræser af sted i dit hoved, så du ikke skal gå alene med dem. Det har du nemlig ikke fortjent.
De bedste hilsner fra en Mindhelper