Jeg har en tendens til at tænke meget over tingene. Jeg er så træt af det og vil bare gerne føle noget andet end angst for alt muligt. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Jeg har en tendens til overtænke tingene. Ikke som sådan om mig selv og om jeg er okay, om hvad de andre tænker og sådan (eller jo det gør jeg også, men det ikke det jeg gerne vil ind på) men mere sådan om hvordan og hvorledes. Så I måske kan forstå hvad jeg mener: Der var en uge hvor jeg var fuldstændig optaget af tanken om der overhovedet er nogen mening I at være til. Det virkede jeg mig ud af på egen hånd, som jeg oftest gør. Forleden blev jeg I tvivl om, hvem jeg egentligt er. Jeg ved godt at det med identitet er normalt i teenagealderen, men det her var anderledes. Mere dybdegående. Da vi havde om DNA i skolen, kunne jeg ikke slippe tanken om at vi alle sammen tænker som vi hør og opfører os som vi gør, kun på baggrund af DNA’et. Jeg vidste godt helt inde at det ikke er sådan det er, men jeg kunne alligevel ikke lade vær med at tænke over det. Eller være bange for at træffe forkerte valg. Eller at når jeg bliver voksen at jeg bliver noget jeg ikke vil, eller skulle blive ledt i moralsk fordærv eller noget. Nu nævner jeg bare ting jeg tænkt på (især igennem det sidste år) og som jeg har kommet igennem ved egen hånd. Som jeg skriver det, for jeg også den her følelse jeg ikke helt kan identificere med den er ikke fremmed. Den kommer sammen med de her tanker.
Jeg bliver så træt af det og længes efter at føle noget andet end angst for alt mulig pis og tvivl om det jeg har valgt, tænkt eller besluttet var klogt, korrekt eller forkert. Det er til at blive syg i hovedet af. Jeg må gerne føle. Nogen gange må jeg bare sige til mig selv: Stop, vær sød at lade være. Jeg bliver nødt til at styre mit pis, komme videre og leve mit liv. For når de her tanker opstår, kan jeg ikke slippe dem. Det tager så meget overtalelse fra mig selv af om at bede min krop om at slappe af, slippe det eller hvad der nu skal til.
Det kan komme af træthed, rapporter/dokumentarer, PMS eller hvad ved jeg. Men de opstår når jeg begynder at ‘filosofere’ for meget. Jeg er meget analytisk og funderende helt generalet – jeg har sluppet min tendens til at analysere for meget.
Jeg skriver for at høreom I skulle have et tip, noget hjælp eller bare et råd til hvordan jeg nu engang ikke nødvendigvis slipper af med dem, men måske bare kan håndtere dem. Det er bare forstyrrende, irriterende og jo mere jeg bliver ved, jo mere kunne jeg græde over det.
Undskyld for den lange tekst

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år.
Du skal slet ikke undskylde for den lange tekst. Nogle gange har man brug for lidt plads for at kunne få sat ord på de tanker og følelser, man går og slås med. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker og følelser. For det er så vigtigt ikke at gå alene rundt med de ting, der fylder.
Det er slet ikke unormalt
Det kan være helt vildt ubehageligt, når man bare tænker og tænker og tænker. Og man kan nogle gange føle, at man kan blive helt skør af det. Men det gør man heldigvis ikke. Og jeg tror faktisk også, at det er ret normalt, at man nogle gange kommer til at tænke over de lidt større spørgsmål i livet. Som for eksempel om der overhovedet er en mening med det hele. Og hvorfor vi mennesker tænker og opfører os, som vi gør.
For mennesker vil bare enormt gerne finde en mening med tingene. Også selvom livet nogle gange er lidt tilfældigt. Og det er derfor, vi en gang imellem kommer til at sidde fast i en tanke om, hvad meningen med livet er. Eller om det er vores DNA, der bestemmer præcis, hvordan vi opfører os og tænker. Men så er der selvfølgeligt nogle, der tænker mere over det end andre. Og nogle, der har sværere ved at lade de der tanker ligge end andre. Hvis man er en af dem, der kan have rigtigt svært ved at lade de tanker ligge, så kan man nogle gange godt have brug for lidt råd til, hvordan man kan håndtere dem, når de kommer. Og det er vidst sådan, du har det.
Skriv dagbog
En måde man kan håndtere det på, hvis man virkeligt har mange tanker i hovedet, er ved at skrive sine tanker ned i en dagbog. Det gode ved at skrive sine tanker ned er, at man får dem tvunget lidt ned i tempo, når man skal have dem ud af hovedet og ned på et stykke papir. Eller ind i en computer. For tit så kører sådan nogle tanker rundt og rundt oppe i hovedet på en uden, at man får dem tænkt helt færdigt. Men hvis skal skal have gjort dem til ord og sætninger, så er man nødt til at tænke sine tanker færdige. Og på den måde kommer de lidt ned i tempo, så man måske selv lidt bedre kan følge med.
En anden måde at håndtere det på, hvis man har vildt mange tanker i hovedet, er at give sig selv 15 minutters tænketid hver dag. Du kan jo så bruge de 15 minutter på at skrive dine tanker ned. Det med 15 minutters tænketid hver dag fungerer på den måde, at man aftaler et fast tidspunkt med sig selv hver dag, hvor man bare må give den fuld los med tænkningen. Det kunne for eksempel være fra 17 til 17:15. Til gengæld bliver alt overtænkeriet så også gemt til de 15 mniutter. Så hvis man støder på en “hvad nu hvis”-tanke, som man får lyst til at vende og dreje i flere timer på et andet tidspunkt i løbet af dagen, så skriver man den ned. Men ellers lader man den være og siger måske til sig selv: “jeg har set dig tanke. Vi ses igen klokken 17.”
Jeg forstår godt, hvis det lyder svært. Og det kan også godt være, at det er svært i starten. Fordi du er vant til at gøre noget andet. Men efterhånden som du øver dig i at lade dine tanker være i løbet af dagen, jo nemmere bliver det. Og jo mindre kommer de her tanker og bekymringer også til at fylde. Du kan læse flere gode råd i vores nødhjælpskasse til dig, der er alt for bekymret. Jeg tænker, at der er en del af rådene i den, der måske kan hjælpe dig.
Kender du til mindfulness?
Jeg tænker på, om du kender til mindfulness? For Mindfulness er en af de ting, der er rigtigt gode til at lade de tanker ligge, der kan komme til at stjæle ens fokus. I mindfulness øver man sig nemlig i at komme ned i kroppen i stedet for hele tiden at være oppe i hovedet. Det gør man for eksempel ved at øve sig i at være opmærksom på sin vejrtrækning. Eller måske at være opmærksom på, hvordan det føles i ens krop lige nu. Man øver sig også i bare, at man ikke altid behøver at tage stilling til sine, når de popper op i ens hoved. Men at man godt nogle gange bare kan anerkende, at de er der. Men lade dem glide forbi uden at gøre mere ved dem.
Hvis du har lyst til det, så har vi en guide til fire nemme mindfulnessøvelser, du kan tjekke ud. Det kan godt være lidt svært at skulle lave mindfulness i starten. Specielt hvis man er sådan en, der er meget i sit hoved og sine tanker. Og det er også helt okay, at det er svært. Men prøv at giv det en chance i et par uger. For det er med mindfulness, som det er med så meget andet. Det kræver øvelse at blive god til det. Så jo mere du øver dig i det, jo nemmere bliver det at komme ned i din krop i stedet for at være i dit hoved.
Man kan altid vælge om
Det der med at være bange for, at man kommer til at træffe nogle forkerte valg, er slet ikke unormalt. Det er faktisk noget, som rigtigt mange bøvler med. Og jeg tænker, at det er en frygt, som de fleste af os kender til, når vi for eksempel står overfor nogle af de store valg i livet. Det kan bare være så sindssygt ubehageligt at have den her frygt for at vælge forkert. Men faktisk tænker jeg langt hen ad vejen ikke, at der er nogle rigtige og forkerte valg. Ja – nogle gange får man taget et valg, der gør, at man måske ender et sted, hvor det føles forkert. Men heldigvis er det sådan med de valg, vi tager i løbet af vores liv, at der altid er mulighed for at gå i en anden retning. Så hvis vi er havnet et træls sted, så kan man altid vælge at stoppe det og gå fra det igen.
Det kan tit føles super nedern, når man står i situationen. Og nogle gange kan det også betyde, at man er nødt til at gå et skridt tilbage og starte forfra med noget. For eksempel hvis man har fået valgt en uddannelse, der bare ikke lige var det, man troede den var. Men så er det heller ikke værre end det. Og så er det en oplevelse, man har med sig, og som man kan bruge senere i livet. Det føles super nedern, når man står i situationen. Men det kan ikke undgåes, at man kommer til at opleve det på et tidspunkt. For livet er ikke kun ligeud af landevejen. Nogle gange slingrer vejen lidt og andre gange kommer man til at tage en omvej. Men man kommer frem til det sted, man skulle hen alligevel. Det tager bare lidt længere tid af og til.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om alle de her tanker, der fylder oppe i dit hoved. For det lyder som om, du går meget med det for dig selv. Og det er også okay, at der er nogen ting, man ikke har lyst til at dele med andre. Men hvis man går alt for meget med tingene for sig selv, så kan de nogle gange bygge sig op og komme til at fylde mere og mere. Og man kan måske komme til at føle sig rigtigt alene med det. Det er ikke særligt rart at have det sådan.
Men hvis man deler sine tanker med nogen, så får man dem ud af hovedet. Og lidt som det med at skrive dem ned, så kommer de tit til at fylde lidt mindre. For når de kommer ud af hovedet, så bliver de tit lidt mindre farlige. Jeg tænker også, at hvis du deler nogle af de her tanker og bekymringer med nogen, så vil du sikkert opleve, at der er nogen, der kan genkende noget af det, du fortæller. For det er som sagt ret normalt for eksempel at gå rundt og tænke over, hvad meningen med det hele egentligt er. Hvis du har et godt forhold til dine forældre, er det en god idé at snakke med dine forældre om det. Men det kan også være, at du har nogle veninder, du måske kan snakke med?
Tag fat i Headspace
Hvis der nu ikke lige er nogen i nærheden, du føler, du vil være tryg ved at dele de her tanker med, så kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der en masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der fylder for dig. Både stort og småt. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært af mange forskellige grunde. Men det kunne for eksempel være fordi, de overtænker for meget. Så de frivillige rådgivere skal nok gøre alt, hvad de kan få at hjælpe dig med at få sat ord på dine tanker. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kunne bruge til noget. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om alle de her tanker, der fylder sådan for dig. Så du ikke skal kæmpe dig ud af alle de her tanker helt alene. Det har du nemlig ikke fortjent.
De bedste hilsner fra en Mindhelper