Når jeg skal sove, får jeg tanker som; hvad nu hvis jeg ikke vågner igen? Eller hvad nu, hvis der er nogen, der dræber mig, mens jeg sover.
Hej Mindhelper
Jeg har virkelig angst for at falde i søvn… hvad hvis jeg ik vågner? Hvad hvis det er nogen der dræber mig imens jeg sover? De tanker har jeg i hovedet! Men kan jeg komme af med dem og sove tidligere jeg plejer at sove ved en omkring 03:00 tiden også i hverdagene og er rigtig træt i skolen så!

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder som nogle super ubehagelige tanker, som dukker op i dit hoved, inden du skal sove. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære tanker.
Det er ikke unormalt
Jeg kan godt forstå, at det er svært at falde i søvn, når du har sådan nogle tanker kørende rundt i hovedet, inden du skal sove. For det lyder som nogle super ubehagelige tanker at kæmpe med. Men jeg tænker også, at der er nogle tanker, der er helt normale at få i en periode. Nogle gange forsvinder tankerne af sig selv. Og andre gange skal man måske have lidt hjælp til at holde op med at være bange for at falde i søvn igen. Men der er heldigvis også nogle ting, du selv kan prøve af, som måske kan hjælpe dig lidt. Dem kan du læse i afsnittene nedenunder.
Undersøg bekymringerne
Bekymringer kan være super ubehagelige, fordi det kan føles helt vildt meget som om, de kan blive til virkelighed. Men man skal ikke tro på alt, hvad man tænker. For selvom ens bekymringer kan føles mega virkelige, så er det faktisk meget sjældent, at de bliver til virkelighed. Du er jo for eksempel heldigvis altid vågnet op igen indtil nu, også selvom dine bekymringer er mega bange for, at du ikke gør det. Derfor kan det nogle gange være rigtigt hjælpsomt lige at stoppe op og undersøge sine bekymringer. Er der for eksempel overhovedet nogle beviser for, at det skulle gå så galt, som de siger? Hvis man øver sig i at gøre det, så kan man nemlig få nuanceret de her bekymringer lidt. Og så holder de tit op med at føles helt så skræmmende og virkelige. Du kan læse mere om teknikken i den artikel, jeg har linket til om at undersøge sine bekymringer
Du kan også prøve mindfulness
Jeg kommer til at tænke på, om du kender mindfulness? Det er nemlig også et mega godt redskab at øve sig i, hvis man har nogle bekymringer, der fylder mega meget. I mindfulness øver man sig nemlig i at lade tanker være det, de er; tanker, som kommer, men som heldigvis også altid går igen. Det kan godt lyde lidt mærkeligt, når man forsøger at forklare det. Men det giver for det meste rigtigt god mening, når man prøver det, så hvis du har mod på det, kan du kigge på vores artikel med en guide til 4 mindfulnessøvelser. Det kan godt være lidt svært lige i starten. Så det kan også godt tage lidt tid, før det virkeligt føles som om, det hjælper. Men der er rigtigt mange, der synes, at det hjælper på deres bekymringer, når de har øvet sig i lidt tid.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, at du er så bange for at falde i søvn? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. Det hjælper nemlig rigtigt tit at snakke med nogen om det, hvis der er noget, man går rundt og er bange for. Så kan de nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvad man kan gøre for at komme til at føle sig tryg igen. Måske kan det hjælpe dig, at dine forældre sidder inde hos dig i en periode, inden du skal sove? Sådan så du ved, de er i nærheden af dig, når du falder i søvn. Det kan også være, at dine forældre selv har oplevet noget, der minder om, da de var på din alder. Og kan fortælle dig, hvad der hjalp dem dengang.
Du kan også snakke med en frivillig i Headspace
Hvis det er nemmere for dig at starte med at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Der er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. Det er nogle super søde frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig i Headspace. Og de har snakket med rigtigt mange forskellige unge, der har haft alle mulige forskellige grunde til, at de havde brug for at snakke med nogen. Så mon ikke de også har nogle gode råd til, hvad du kan prøve for at blive mere tryg ved at falde i søvn? Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Uanset hvad så håber jeg i hvert fald, at du finder ud af, hvordan du kan blive tryg ved at sove igen. Så du ikke skal være så mega træt, når du er i skole.
De bedste hilsner fra en Mindhelper