Hej Mindhelper
Min lillebror (11 år) har mange problemer for tiden, og dette tager derfor alt min forældres tid, energi og glæde. Stemningen derhjemme er altid trykket, dårlig og alle er sure på hinanden.
Samtidig er jeg selv ekstremt stresset og umotiveret mht. skole, lektier og egentlig bare livet generelt. Mit humør svinger konstant, og jeg bliver meget hurtigt ukoncentreret og forstår ikke ting så nemt som jeg plejer.
Dette gør mig meget ustabil, utilpas og forvirret på en overvældende måde. En sp lille ting som at misse metroen kan få mid til at græde og miste lysten til at leve.
Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det pga. de altid er sure eller udmattede.
Hvad kan jeg gøre?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder til at der er rigtig meget pres på derhjemme. Og det kan sluge rigtig meget af ens energi og påvirke ens humør. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt naturligt at være overvældet og forvirret, når der sker en masse ting derhjemme
Når der sker rigtig meget omkring én, så er det helt almindeligt, at man bliver lidt forvirret. Det kan nemlig være rigtig svært lige at finde hoved og hale i det hele. Det lyder til, at der er en masse ting omkring din lillebror som fylder rigtig meget.
Det kan være rigtig hårdt at være i. Det er nemlig sådan, at et hjem gerne skulle være et sted, hvor man kan komme hjem og slappe af og have det rart. Men lige nu lyder det til, at det måske ikke er så rart hjemme hos jer. Er det rigtig forstået? For når det er sådan, så er det helt naturligt, at det påvirker ens humør rigtig meget. Vi mennesker mærker nemlig ofte efter, hvordan stemningen er omkring os. Hvis den er rar og afslappet, så slapper vi som regel også af, men det kan være rigtig svært at slappe af, når stemningen er rigtig presset. Derfor er det også helt naturligt, at det påvirker dig og gør dig rigtig forvirret. Du kan tage et kig på vores artikel om selvomsorg. Når man har rigtig meget at se til, er det nemlig rigtig vigtigt også at huske, at passe på sig selv og gøre ting, som gør én glad. Og det står der en masse om i artiklen. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Når man er fyldt op, er det helt naturligt at blive frustreret og ked af det
Det lyder også til, at du selv er ret presset. Og når man er det, så er det helt naturligt, at man reagerer som du gør. Når vi mennesker har rigtig meget at se til, så er kroppen og hovedet hele tiden på overarbejde. Har du hørt om ordsproget: Det var dråben, der fik bærgeret til at flyde over? For det er nemlig lidt det samme med os mennesker. Vi kan rumme en bestemt mængde, og når vi er fyldt op, så kan selv de mindste ting gøre os kede af det og frustrerede. Men når man har det sådan, så er det også ofte et tegn på, at der er nogle ting som er rigtig svære, og så kan det godt være, at man har brug for lidt hjælp til at gå det godt igen.
Snak med dine forældre
Jeg tænker at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være lidt svært, når man kan se, at ens forældre også er trætte og sure. Men de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Det er nemlig forældrene, som er de voksne, så det er deres ansvar at sørge for, at det er rart for dig at bo hjemme, også selvom de er trætte.
Derfor tænker jeg også, at selvom dine forældre er udmattede, så vil blive rigtig glade for, at du fortæller dem, hvordan du har det. For måske ved dine forældre slet ikke, hvordan det påvirker dig, at der er så meget pres derhjemme. Og når dine forældre ved hvordan du har det, kan det også være at de kan hjælpe dig med at få noget hjælp, så du igen kan få det bedre.
Det kan også være, at du kunne snakke med din mor og far om at lave nogle ting sammen med dem alene. Jeg tænker nemlig, at det måske kunne være lidt rart for jer alle sammen at få et pusterum fra den dårlige og pressede stemning.
Hvis du synes, at det er lidt svært at finde ud af, hvordan man lige får snakket med sine forældre om svære ting, kan du tage et kig i vores guide til lige netop det. Der står nemlig en masse om, hvordan man gribe det an.
Snak med nogen andre om det
Når det hele bare virker uoverskueligt og der er en masse pres på i familien, kan det være rigtig rart at snakke med nogen, som slet ikke er en del af det. Det kan f.eks være en psykolog eller en læge.
Læger ved en hel masse om hvordan kroppen fungerer både udvendigt og indvendigt. Derfor er de fleste også rigtig gode til at lytte og til at snakke med unge om svære ting. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp du har brug for. Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut forbi lægen og fik snakket om, hvordan du går og har det. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen. Lægen kan også henvise dig til en psykolog, hvis I sammen kommer frem til, at det ville være godt for dig.
Snak med dine veninder om det
Det kan også være, at du har en god veninde, som du kan snakke med om det her. Hun er måske heller ikke en del af det hele. Det kan godt være, at hun måske ikke har prøvet præcis det samme. Men rigtig mange unge oplever at føle sig presset en gang imellem. Så måske hun godt kender den følelse. Og så det være, at I kan få snakket lidt om det, og hun kender dig måske også godt. Så det kan være, at I kan snakke lidt om, hvad hun gør, når hun føler sig presset.
Snak med din lærer
Du skriver, at du er meget umotiveret og stresset i forhold til skolen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du fik snakket med din lærer om, hvordan du har det. De fleste lærer er rigtig gode til at lytte og hjælpe, når man kommer og fortæller, at man har det lidt svært. De snakker nemlig ofte med elever, som bøvler med forskellige ting. Det kan være, at I kan snakke om hvad du kan gøre, for at blive mere motiveret. Det kan også være, at din lærer kan hjælpe dig med at få noget hjælp.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig også en masse søde frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace. Du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige sørger altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis de ting, som fylder for dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig. Jeg ønsker dig det allerbedste, og så håber jeg, at du får snakket med nogen om det. Så du ikke skal gå og være så presset og forvirret.
De bedste hilsner fra en Mindhelper