Hej.
Min kæreste og jeg har været sammen i halvanden år. – jeg har altid været jaloux og selvom vi har været sammen i så langt tid er jeg stadig ALTID jaloux.
jeg kan ikke styre det selv. Jeg bryder sammen og er pisse sur og ked af og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, i nogle situationer.
Jeg bliver jaloux hvis min kæreste skal være sammen med hans venner. Jeg er altid usikker og bange for at der er piger tilstede og at han vil lave noget dumt.
Han har været ude med hans ven hvor han ikke tog mobilen eller svarede mig i to timer. Der fik jeg de værste tanker, fik så ondt i maven og var så ked af det fordi tankerne begynde på at fylde så meget, at det føles som om at han er igang med at være mig utro.
Da han så endelig ringer tilbage til mig fortæller han, at han bare er ude og gå med hans ven. Efter nogle dage fortæller han mig, at da de var ude og gå har de mødt en pige de stod og snakkede med, så de var ikke kun ude og gå- siger han.
der bryder jeg sammen og går min vej! blev så pisse sur på ham og jaloux.
Hvad kan jeg gøre for, at jalousi ikke skal fylde så meget?!😭

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det lyder mega hårdt, at din jalousi så tit kommer til at fylde så meget for dig. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du række ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Jalousi er en normal følelse
Jeg kan godt høre, at din jalousi fylder rigtigt meget for dig. Og at det faktisk bliver utroligt svært for dig at være i dig selv og dine følelser, når jalousien får fat. Det må være super hårdt. Men jalousi er faktisk også en helt normal følelse. Det er nemlig en følelse, der tit popper op, hvis man lige bliver lidt usikker, og derfor bliver bange for at miste sin kæreste eller ven, som man holder rigtigt meget af.
Derfor er jalousi også en følelse, som vi alle sammen støder på ind imellem. Men nogle støder måske mere på den end andre. Og hvis man er en af dem, der virkeligt støder på jalousi tit, så bliver det en super svær følelse. For så kommer den hurtigt til at fylde så meget, at det føles som om, den tager al energi fra en. Jeg ved ikke, om du kan genkende det?
Lav en handleplan
Det lyder som om, du får rigtigt svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre, når jalousien først buldrer af sted i din krop. Det giver rigtigt god mening. For når ens følelser buldrer derudaf, så tager de nogle gange lidt kontrollen. Og så er det rigtigt svært at tænke klart. Derfor tænker jeg på, om det måske kunne hjælpe dig at prøve at sætte dig ned på et tidspunkt, hvor jalousien ikke raser og lave en liste med ting, der måske kan hjælpe dig med at få dæmpet den lidt. Det kunne for eksempel være at lave noget, som du rigtigt godt kan lide for at flytte tankerne lidt væk fra jalousien.
Så kan listen nemlig fungere lidt som en slags handleplan, som du kan finde den frem og prøve af, når jalousien begynder at røre på sig. Det er vigtigt, at de ting du skriver på din liste er ting, som du selv kan gøre. Og som ikke kræver at din kæreste gør noget, som for eksempel at svare tilbage på en besked. For hvis din kæreste så ikke lige svarer tilbage, så bliver jalousien bare endnu værre. Hvis du har brug for lidt inspiration til, hvad der kunne hjælpe, så kan du kigge i vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man bliver alt for jaloux.
Fortæl din kæreste, når du har brug for at gå
Det lyder som om, din jalousi kogte helt over, da din kæreste fortalte, at han og hans ven mødte en pige på deres gåtur. Det giver god mening, for det gav din jalousi en masse brænde på bålet, som den kunne leve af. Men det er vigtigt, at du husker på, at din kæreste ikke har gjort noget forkert i den her situation. Han skal nemlig også have lov til at leve sit eget liv, hvor han kan ses med sine venner og veninder uden hele tiden at skulle svare på, hvem han er sammen med, og hvad han laver.
Derfor er det også vigtigt, at du fortæller din kæreste, hvorfor du går, når du bliver så jaloux, at du har brug for det. Det behøver ikke være nogen lang forklaring. Det kan bare være: “jeg har lige brug for at gå, fordi min jalousi koger over. Det har ikke noget med dig at gøre. Jeg kommer tilbage igen, når jeg er faldet ned.” For det er sådan set helt okay, at du går fra situationen, hvis du ikke kan overskue at være i den. Din kæreste er bare nødt til at vide, at det ikke er hans skyld.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen omkring dig om din jalousi? Det kunne være en rigtigt god veninde, dine forældre eller en helt tredje person, du er tryg ved at snakke med. Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. For selvom jalousi godt kan føles som en lidt forbudt følelse, man måske ikke har så meget lyst til at snakke med andre om, så er det rigtigt godt at gøre det. For når man snakker med nogle andre om de situationer, hvor man bliver rigtigt jaloux. Så kan de tit berolige en lidt, fordi de ikke har en jalousi-følelse, der buldrer af sted inde i dem. Så de kan måske se nogle helt andre ting i situationen, end man selv kan.
Hvor meget går det ud over din kæreste?
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt blive lidt i tvivl om, hvor meget din jalousi kommer til at gå ud over din kæreste. For nogle gange når man kæmper rigtigt meget med jalousi, så kan man godt komme til at kontrollere sin kæreste for at holde jalousien i skak. Så kommer man til at ville bestemme, hvor han må gå hen, hvilke fester han må gå til og hvem han må snakke med. Og måske kommer man også til at råbe rigtigt meget af ham, hvis han så gør nogle af de ting alligevel. Jeg ved ikke, om det også er sådan, det er for dig?
Hvis det er, så er det vigtigt, at du får noget hjælp til, hvordan du kan håndtere jalousien på en bedre måde. Nogle gange kan man nemlig godt opleve, at ens jalousi kommer til at fylde så meget, at man kommer til at blive psykisk voldelig overfor sin kæreste. Det kan for eksempel være, hvis man kommer til at blive alt for kontrollerende. Det er for det meste ikke noget, som man gør med vilje, men det går rigtigt meget ud over både en selv og ens kæreste. Så hvis man har det sådan, så det være en rigtigt god idé at tage fat i Dialog mod vold. For derinde sidder der nogle rigtigt søde og dygtige mennesker, der kan hjælpe med, hvordan man kan håndtere på sin jalousi på en anden måde.
Andre steder du kan få hjælp
Der er også andre steder, du kan få hjælp til din jalousi, hvis du ikke har lyst til at tage fat i Dialog mod vold, men gerne vil have hjælp til at håndtere jalousien bedre. Du må for eksempel altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogle at snakke nogen om din jalousi. Hos Headspace sidder der nemlig søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig. Og så kan du være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Det kan også være, at det måske kunne være rart med noget professionel hjælp til din jalousi. Det kunne for eksempel være fra en psykolog. Så ville psykologen kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan håndtere jalousien. I nogle kommuner kan man få gratis psykologhjælp, hvis man er ung. Hvis ikke man kan det i din kommune, så skal du lægge lidt penge for at kunne gå hos psykologen. Men det kan tit være penge, der er rigtigt godt givet ud, når man tumler med nogle følelser, der fylder så meget.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om jalousien, så du ikke skal klare den helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper