Hej Mindhelper
Jeg har selvmordstanker og jeg er kun 11 og jeg har haft det siden jeg var 7 hvad skal man gøre når ens forældre er ligeglade og ikke gør noget ved det og tror ikke jeg meget mere

(Pige, 13 år)
Kære Du
Hold op, hvor har du haft det rigtigt svært længe nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Det kan blive godt igen
Det lyder som om, du har haft det hammersvært i rigtigt lang tid. Selvmordstanker er nemlig ikke unormale at opleve, men når man har selvmordstanker, så er det altid et tegn på, at man har det rigtigt svært. Selvmordstanker popper nemlig tit op, når der er noget i ens liv, der er rigtigt svært, som man bare gerne vil have til at stoppe med at gøre ondt. Og så er det, at døden kan komme til at føles som den eneste mulighed, men det er det ikke. Du er nemlig langt fra alene om at have det sådan her.
Og jeg ved, at der er hjælp at få, når man har det ligesom dig. For det er heldigvis også sådan, at langt de fleste af dem som har haft det ligesom dig, får det godt igen og kommer til at leve rigtigt gode liv med den rigtige hjælp. Nogle gange så kan det være lidt rart at læse nogen, der har haft det lige ligesom en selv, men som har fået det godt igen. Så hvis du har lyst, kan du prøve at læse Claras historie. Hun havde det lidt ligesom dig og havde ikke lyst til at leve mere, men så fik hun hjælp, og i dag har hun det rigtigt godt.
Snak med en voksen
Normalt så ville mit bedste råd til dig være, at du skulle snakke med dine forældre. Og det kan du også sagtens gøre, hvis du tænker, at det kan hjælpe dig. Men det lyder som om, du har forsøgt at fortælle dine forældre, hvordan du har det uden, at de rigtigt har reageret på det. Det gør mig rigtigt ked af det på dine vegne. For det kræver bare så mega meget mod at fortælle sine forældre, at man har det så skidt, at man har selvmordstanker. Og så gør det rigtigt ondt, når ens forældre slet ikke hører en.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en anden voksen i nærheden af dig, som du kan fortælle, hvordan du har det? Er der for eksempel nogle andre fra din familie, som plejer at være gode til at lytte til dig, som du kan snakke med? Så kan de nemlig hjælpe dig med at få dine forældre til at forstå, at du har brug for hjælp. Eller er der måske en sød lærer på din skole, du kan snakke med? De fleste lærere holder nemlig af sine elever og vil dem det bedste. Så når man fortæller dem, at man har det svært, så vil de rigtigt gerne hjælpe. Og så har de faktisk også en pligt til at hjælpe, hvis man fortæller dem, at man synes, at livet er rigtigt svært. Derfor tænker jeg også, at dine lærere nok skal reagere og sørge for, at du får den hjælp, som du har brug for, hvis du fortæller dem, hvordan du har det.
Uanset hvem du snakker med, så er det vigtigt, at du fortæller dem præcis, hvordan du har det. Så de forstår, at du faktisk har det så svært for tiden, at du har selvmordstanker. Hvis det er for svært for dig at sige det ansigt til ansigt, så kan du skrive det i et brev, som du kan give til den, du gerne vil snakke med. Så kan de læse det og snakke med dig om det bagefter. Det er nogle gange lidt nemmere, fordi du så ikke skal sige helt så meget selv.
De kan også hjælpe hos Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børnetelefonen, hvis du har brug for nogen at snakke med, fordi du har det svært. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig nogle super søde rådgivere klar til at snakke med dig om alt det, som du har brug for at snakke om. De frivillige hos Børnetelefonen er der for at lytte til dig, så de skal i hvert fald nok lytte til dig og tage dig alvorligt, når du fortæller, hvordan du har det. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Du kan altid tage fat i Livslinien
Når man har selvmordstanker ligesom dig, så kan man også altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super dygtige og søde rådgivere klar til at snakke med dig om dine selvmordstanker. Og de er vant til at snakke med børn og unge om selvmordstanker, så de ved godt, hvor super svært man har det, når man har selvmordstanker. Du kan også være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du også trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du føler, at du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Snak med din læge
Jeg synes også, at du skal tage en snak med din læge. For at din læge kan hjælpe dig, så skal dine forældre sige god for det, fordi du er under 15 år. Men hvis du ikke kan få dine forældre til at tage med dig til lægen, så kan du også godt tage fat i din læge selv. Så tænker jeg, at din læge gerne vil hjælpe dig med at tage fat i dine forældre.
Når man har selvmordstanker, så kan det virke som om, det aldrig kan blive bedre, men det kan det godt. De fleste får det heldigvis godt igen med den rigtige hjælp igen. Derfor håber jeg også rigtigt meget, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig og som har givet dig lidt håb for, at du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper