Hej,
jeg skriver den her besked på vejne af min ven som ikke tør skrive den alene. Så ham og mig ser svaret sammen
han er transm(fra kvinde til mand, hvis ralevant)
Jeg er en dreng på 16
Han er en dreng på 13
Min ven har været meget bange for at ende sit liv tidligt. Han har tenkt på det før og gør det stadig, grundene for de tanker er de bekymringer og problemer han har.
Han har svært ved at sove om natten pga. tanke mylder om at miste alle hans venner. Han føler sig nemlig som en byrde i alles liv. og som mange ved bliver tanke mylder værre når man skal til at sove, så hans måde at undgå det værste af sin tanker på, er ved at undgå søvnen helt.
Han har også mange problemer med at spise. på en normal hverdag, spiser han kun en meget lille del aftensmad, og ignorere morgenmad og frokost. Han forstår ikke helt selv hvorfor, så der kan der ikke settes mange ord på andet end at han næsten ikke spiser og hellere vil sulte.
De gange han har prøvet at få hjælp, har det ikke virket, fordi han er bange for at hans mor skulle vide noget. Moren lader ham ikke tage ud af huset med mindre alt er rydet op, hvilket lyder fint, men det er sket så ofte at han ikke føler han kan noget somhelst før

(Dreng, 13 år)
Kæreste jer to,
Hvor er det bare utroligt stærkt og modigt af jer at skrive herind sammen.
Jeg vil gerne anerkende hvor ekstremt gode og vigtige venner I er for hinanden.
Det er virkelig smukt.
Og det er virkelig godt, at I skriver herind så din ven kan få taget nogle skridt henimod at få den hjælp, han har brug for.
Find støtte og få hjælp
Det er meget alvorligt, det I skriver ind om. Når det kommer til tanker om selvmord, er det overhovedet ikke noget som I hverken kan eller skal stå alene med.
Det vigtigste at gøre for jer lige nu er, at række ud til de personer og netværk, som kan hjælpe din ven til at få det godt.
I skal fortælle en voksen om de tanker, din ven går rundt med. Det er virkelig vigtigt.
Hvis ikke det kan være nogle af jeres forældre, så må det være en skolelærer eller lignende. I må IKKE stå med de her problemer selv.
Og så er det vigtigt, at din ven kommer til lægen, så en professionel kan få indsigt i hvordan han har det.
At hverken sove eller spise er bekymrende og en læge kan hjælpe med, hvad I kan gøre for at forbedre de ting. En læge vil også kunne guide din ven videre i systemet af de rigtige veje.
LGBT+ Rådgivningen
Jeg vil også kraftigt anbefale at I kontakter LGBT+ Rådgivningen. Derinde er der nogle søde og mega-dygtige mennesker, som ved alting om hvordan man navigerer bedst muligt i verden som transperson.
Det er desværre sådan – som I nok ved – at man, som transperson, nogle gange kan møde noget uberettiget og unfair modstand i samfundet.
Når det sker kan LGBT+ Rådgivningen være en stor hjælp.
Helt generelt er de også gode til bare at lytte og tale med, hvilket også bare kan være virkelig rart, når man har det meget skidt og har brug for hjælp, til at få det bedre.
Det kan blive bedre!
Det, I går igennem – både din ven, men også dig, som er tæt på ham og holder meget af ham – er vildt hårdt og vildt udmattende, og jeg tænker, at det nogle gange kan føles håbløst. Men det er det ikke.
I skal hjælpe hinanden til nu at tage det skridt som er, at fortælle en voksen hvad der foregår.
Når det vigtige skridt er taget, så har I startet rejsen mod, at din ven får det bedre.
Selvom det sikkert føles stort og uoverskueligt lige nu så er det det rigtige at gøre:
Tal med en voksen, tal med LGBT+ Rådgivningen og tal med en læge. Det er de tre vigtige ting, som I skal gøre herfra.
Der er mennesker, som kan – og gerne vil – hjælpe!
Tag det nødvendige skridt
Grunden til, at jeg giver jer et lidt kort svar på jeres meget alvorlige brev er, som jeg skriver ovenover, at det er meget konkret det I skal gøre nu.
I må altid, altid, altid skrive ind igen og vi vil altid lytte og svare jer – men lige nu skal i have fat i en voksen i jeres liv, for at tage det næste skridt.
I har et meget smukt og godt venskab og jeg er ked af, at livet er svært lige nu. Men hvis I rækker ud efter noget hjælp, så kan det blive bedre!
Jeg indsætter kriselinjer herunder, som kan kontaktes i tilfælde at selvmordstanker:
I kan ringe til Livslinien på 70 201 201 – Eller chatte med en rådgiver via www.livslinien.dk
Du kan også altid kontakte din egen læge inden for lægens åbningstid eller ring til lægevagten:
- Region Hovedstaden: 1813
- Region Sjælland: 1818
- Region Midtjylland: 7011 3131
- Region Nordjylland: 7015 0300
- Region Syddanmark: 7011 0707
Hvis du er i akut fare, så er det vigtigt, at du ringer 1-1-2.
På www.selvmordsforebyggelse.dk kan I, jeres pårørende og fagpersoner finde viden og gode råd.
Alle mennesker fortjener at få hjælp, når de har brug for det.
Pas nu rigtig godt på jer selv og på hinanden.
Tusind håbefulde hilsner fra Aske