Hej.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..
jeg har efter langvarig svær depression været indlagt og fået meget ECT. Havde rigtig mange læger, psykiatere, sygeplejersker, kontaktpersoner osv. til ingen nytte. Til jeg en dag fik en ny kontaktperson. Lige pludselig begyndte alt at gå fremad, jeg kom tilbage til livet. Efter at have været indlagt på psyk i næsten 2 år blev jeg aldrig indlagt igen efter jeg fik hende. Jeg havde hende i 2 år hvor hun kom hjem til mig hver hverdag og jeg elskede hende. Ligepludselig fra den ene dag til den anden blev hun revet fra mig pga. en misforståelse med hendes chefer. Derfor skiftede hun til et andet sted og da cheferne var fornærmede sørgede de for at sprede rygter til kommunen om at hun var uprofessionel. De snoede min visitator om deres lillefinger og dette gjorde at jeg ikke kunne få hende tilbage. Jeg er blevet fuldstændig tabt på gulvet. Pga. de samme chefer (som stod for min bolig) var jeg to uger fra at blive hjemløs eller bo hos min alkoholiker far..
nu er jeg så flyttet, kunne ikke finde noget i min egen by så har skiftet kommune. Er fuldstændig alene og kommunen har indtil videre været halvanden måned om at finde støtte til mig. Jeg gik fra daglig støtte til ingen over natten…
jeg bor helt alene i en fremmed by uden støtte. Jeg har ikke lyst til at snakke med nogen eller gøre noget. Selvmordstankerne vender tilbage.. kan ikke kæmpe mere.. vil ikke have en ny kontaktpædagog.. beklager min dårlige og forkortede formulering, jeg har ikke kræfterne til andet..
Hvad jeg skal gøre? Vil bare gerne dø
Igen…

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Hvor er jeg bare glad for, at du har skrevet herind. For sikke et forløb. Og det lyder som om, du er i en sindssyg hård periode lige nu, hvor det hele virker helt uoverskueligt.
Men du skal have kæmpe ros for at have overskud nok til at skrive herind. Det har helt sikkert krævet en masse kræfter, at skrive så personligt og velformuleret brev. Du skal vide, at jeg synes det er SÅ flot klaret.
Alt håb er ikke ude
Jeg er ked af at høre, at du har mistet din kontaktperson, som du var så glad for. Som du beskriver hende, så lyder hun til at have været rigtig god. Det er så super hårdt, når vi mister mennesker fra vores hverdag, som har betydet hele verden for os. Du skal også vide, at det altså er helt normalt, at hele korthuset vælter, når man får taget sådan en vigtig person fra sig. Der er slet ikke noget unormalt i, hvordan du har det lige nu. Det er en reaktion på, at det her er virkeligt svært for dig. Og jeg kan sagtens forstå, at du er helt udkørt. For du har været rigtigt meget igennem allerede. Men du skal vide, at det hele ikke er håbløst. For du kan godt få det godt igen, selvom det ikke virker sådan lige nu. Vi har en artikel om selvmordstanker. Måske kan det give dig lidt ro at læse den og vide, at du ikke er alene om at slås med de tanker?
Det er vigtigt at snakke med nogen.
Du skriver at du har skiftet kommune, og at du føler dig helt alene. Samtidigt skriver du også, at du ikke har lyst til at snakke med nogen. Og det er slet ikke unormalt, at man har det sådan. For nu havde du lige åbnet dig op for din gamle kontaktperson. Og så bliver hun taget fra dig. Så kan det være super svært at skulle åbne op for en ny person.
Men det er rigtigt vigtigt, at du gør det alligevel. Det er nemlig så sindssygt vigtigt, at du ikke går med det her alene, for det er der ingen mennesker, der kan holde til i det lange løb. Heller ikke selvom det føle sådan lige nu. Og du fortjener at blive lyttet til og få hjælp, så du kan få det godt igen. Jeg ved godt, det er mega svært at åbne sig op igen, når man har været ude for det, du har været ude for. Men der findes andre gode mennesker derude også. Du har nogle forskellige muligheder for at finde nogle at snakke med, og få hjælp til at få styr på det hele igen, så du kan få det godt. Dem kan du se i afsnittene nedenunde.
Din læge
Hvis du har fået ny læge efter du er flyttet, og du ikke har fået snakket med ham/hende endnu, så synes jeg du skal tage kontakt til din læge. Jeg tænker nemlig, at det er ret vigtigt, at der er nogen, der kan holde øje med, hvordan du har det lige nu. Og så er jeg også næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig på vej, så du kan blive henvist videre i systemet. Og så kan der komme styr på dit forløb.
Headspace
Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen om, hvordan du har det. Og det forstår jeg godt. For sådan kan man godt have det, når man har det svært. Men jeg synes, du skal overveje at tage fat i Headspace. Headspace er nemlig et anonymt rådgivningstilbud for unge, hvor man kan komme og tale om alt. Ungerådgiverne er frivillige, og de er der, for at kunne lytte og hjælpe en på vej. Uanset hvilke problemer man har. De er vant til at håndtere alle slags problemer, og man kan komme lige så meget man har lyst til. Jeg tænker, at det måske kunne være noget for dig. I Headspace er det nemlig ikke behandlere eller læger, som er en del af et dit udredningsforløb, men nogle udefra, som kan lytte til dine tanker.
Livslinien
Når der er sket så mange ting i ens liv, og det hele bare er noget uoverskueligt rod, så kan man godt få selvmordstanker. Så kan man føle, at det hele bare kan være lige meget. Men det er ikke den eneste udvej, og du kan godt få det godt igen. Når du oplever selvmordstanker, så kan du enten ringe til eller skrive til Livslinien. Livslinien hjælper folk med selvmordstanker, og er vant til at tale om alle de svære tanker. Deres frivillige er rigtigt dygtige til at snakke med folk om de her tanker. Så tag endelig fat i dem, hvis du oplever selvmordstanker. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
Tag fat i psykiatrisk skadestue.
Kender du psykiatrisk skadestue? Hvis det hele ramler, og du føler selvmord fylder det og hele, og du får lyst til at gøre dine tanker til alvor, kan du tage fat i dem. Det er rigtigt vigtigt, at du tager fat i dem, hvis dine selvmordstanker fylder for meget. Igen, hellere en gang for meget, end en gang for lidt. De er der nemlig for at hjælpe på psykiatrisk skade stue. Jeg har lavet en liste over de forskellige psykiatriske skadestuer i Danmark, så du kan finde en i nærheden af dig. Den kan du se nedenunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det blev et meget langt svar, men jeg håber virkeligt, at det har kunne hjælpe dig i en retning, du kan bruge til noget. Jeg ønsker dig det allerbedste fremover, og jeg håber, at du har mod på at komme ud og få snakket med nogen, selvom det er en svær periode du er inde i. For det fortjener du så meget.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper