Hej!
Mig og min kæreste har været sammen i snart 3 år. Jeg har dealet en del med overtænkning, men har fundet nogen redskaber der kan hjælpe mig lidt på vej når jeg får det skidt.
Min kæreste startede på universitet her i sidste uge og har fået at vide at han skal på hyttetur med sin klasse i oktober, men jeg kan mærke at jeg allerede har sådan en ubehagelig følelse i kroppen. Jeg overtænker rigtig mange scenarier og bekymrer meget over hvor han skal sove og med hvem og alle sådan nogen ting. Jeg har svært ved at finde rundt i hvordan jeg kommer igennem det, min krop reagere helt vildt på når jeg får det sådan. Jeg mister min appetit helt og får det rigtig fysisk skidt.
Så mit spørgsmål eller undren handler om at jeg godt kunne tænke mig at have det godt med at han skal afsted og hygge sig. Men min krop og mine følelser reagere helt anderledes. Hvad gør man?

(20 år)
Kære Du
Det kan fylde rigtig meget, når man har det ubehageligt i kroppen, og tankerne suser derudaf med 110 i timen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Overtænkning og hyttetur
Du skriver, at din kæreste snart skal på hyttetur, og at du bekymre dig om en masse forskellige scenarier, som kunne ske, når han er der. Det lyder ikke rart. For sådan nogle tanker kan godt være lidt som en snebold. Så når først man har tænkt den første ubehagelige tanker, så ruller bekymringerne derudaf, og vokser sig større og større.
Jeg tror, at langt de fleste unge har prøvet at overtænke, når det kommer til deres kærester. For tit er man rigtig glad for sin kæreste. Derfor er det også normalt at komme til at bekymre sig om, han mon kunne møde en anden sød pige. Og de fleste har nok også prøvet at mærke jalousien dukke op, når kæresten skulle noget, som man ikke selv skulle med til. Men det skal helst ikke være sådan, at de tanker kommer til at fylde alt for meget, og at du får det skidt og mister apetiten. For det er alt for hårdt at være i.
Tal med din kæreste
Du skriver ikke så meget om, hvordan dig og din kærestes forhold er. Men jeg kommer til at tænke på, om der er en grund til, at du kan blive så bekymret for, at han skal på den her hyttetur? Ligegyldigt om der er det eller ej, så tænker jeg, at det kan være en god ide, at tale med din kæreste om, hvordan du har det. For det kan nogle gange være med til, at punktere nogle af alle bekymringerne. Og så skal du ikke gå rundt med alle de tunge tanker selv.
Du kan også tage et kig på artiklen Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere det på en god måde. Her tænker jeg måske især råd 2 kan være en hjælp for dig. Det handler om at tale med sin kæreste om, hvad man synes er okay og ikke okay. Så det kan f.eks. være sådan noget med, om man synes det er okay at sove sammen med andre, eller at danse tæt med en af det andet køn.
Tal med en anden
Det kan også være en god hjælp at tale med andre, når man har det skidt. Det kan måske være en forældre, en god veninde, eller en helt tredje. For så kan man også høre, hvad den anden tænker. Og det kan sommetider give en nogle nye perspektiver, som man måske ikke lige selv havde tænkt på.
Det kan også være, at du kan aftale at lave noget hyggeligt med en veninde eller en anden, når din kæreste er på hytteturen? Det kan nemlig være med til, at få tankerne ledt over på noget andet. Og ellers kan det også hjælpe, at lave noget som du godt kan lide selv, og distrahere dig selv på den måde,
Ting du kan gøre
Du skriver, at du gerne vil have det godt med, at din kæreste skal afsted på hyttetur. Det kan jeg sagtens forstå. For selvfølgelig vil man helst gerne kunne glæde sig over, at ens kæreste skal noget hyggeligt. Men det er måske også et lidt højt krav at stille til dig selv lige nu – at du skal have det godt med det, nu når du har det skidt og tænker rigtig meget over det. Så måske kan du prøve at tænke mere på det som, at du skal kunne lade tage ham afsted, også selvom det måske føles svært?
Det lyder også til, at du allerede har prøvet at arbejde med overtænkning og har fundet nogle redskaber, som kan hjælpe. Det er mega godt gået. Og det vil jeg helt sikkert råde dig til, at fortsætte med. Derfor kan det måske også være en hjælp for dig at kigge på den her artikel med 4 mindfullness øvelser du kan prøve allerede i dag. Mindfulness kan nemlig hjælpe med en med, at få ro på svære tanker.
Sommetider når man kæmper med overtænkning, så kan det også handle om, at ens selvværd ikke er det bedste. Men heldigvis kan man godt bygge selvværdet op og få det bedre. Så hvis det er noget du kan genkende, så kan du også tage et kig på artiklen 7 råd til, hvordan du får det bedre med dig selv.
Headspace
Det kan også være en god ide, at tale med nogen udefra, når man har det svært. Derfor vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted man kan komme, og få samtale med en af deres frivillige. De frivillige er rigtig søde og dygtige. De er vant til at tale om alle mulige forskellige ting. Derfor kan det også være et super godt sted at komme, når man overtænker og gerne vil arbejde på, at få det bedre. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tjekke ud.
Det kan påvirke en mega meget, når tankerne løber af med en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper