Hej Mindhelper
jeg føler mig fortabt alle jeg holdte af de skredet elsker ik nogen mere har ingen at holde af har ville tage mit liv flere gange men frygter det der sker efter ved ik hvad jeg skal gøre min mor gøre ik andet end at håne og slå mig har prøvet at snak men de kan hun ikke har ogs overvejet at melde henne men det kan jeg ik hun er min mor vil bare ønske jeg ik blev født ingen holder af mig jeg alene selv i skolen jeg går i den værste klasse med de fedeste røvhuller vil bare gerne stoppe og forsvinde væk for alt

(Dreng, 13 år)
Hej Dreng på 13 år
Hold op, hvor er det bare en svær situation, du er i lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Der er hjælp at få
Det gør rigtigt ondt at blive forladt af de mennesker, som man holder af. Specielt hvis de faktisk var den eneste tryghed, man havde, fordi man ikke bliver behandlet særligt godt derhjemme, lidt som du beskriver. Så jeg kan godt forstå, at du synes, at det hele er rigtigt svært lige nu. Når man er i en situation, hvor alting omkring en bare er rigtigt svært, så er det ikke unormalt, at man kan få tanker om at have lyst til at tage sit eget liv.
Men som regel er det ikke fordi, man har lyst til at dø, at man får de tanker. Som regel er det, det svære i livet man gerne vil væk fra, fordi det gør så ondt. Og så kan døden komme til at føles som den eneste udvej. Men det er det ikke. Der er rigtigt mange muligheder for at få hjælp til at få det bedre. Og du har skrevet herind og rakt ud efter hjælp. Det fortæller mig, at der er en del af dig, der har håb for, det kan blive bedre. Så prøv at holde fast i den del og det håb, for der er hjælp at få. Også selvom det hele virker rigtigt svært lige nu.
Snak med nogen
Du skriver, at din mor slår og håner dig. Og det lyder også som om, du godt ved, at det egentligt ikke er i orden. Men jeg vil rigtigt gerne understrege, at det ikke er i orden, at din mor slår. For det gør ondt på dig, når du bliver slået. Både fysisk fordi det gør ondt at blive slået. Men også psykisk, fordi det er rigtigt svært at blive slået og hånet af det menneske, der skulle passe på dig.
Det giver rigtigt god mening, at du ikke har lyst til at melde din mor alligevel. For som du selv skriver, så er hun jo stadig din mor. Og jeg kan fortælle dig, at der er rigtigt mange børn og unge, der er vokset op med vold i familien, der har det ligesom dig. Du behøver ikke at melde din mor til myndighederne som det første, hvis du ikke har lyst til det. Men det er rigtigt vigtigt, at du fortæller nogen om, hvordan du har det og at din mor slår dig. For det er vigtigt, at din mor får hjælp til at forstå, at det ikke er i orden, hun slår dig. Og det er vigtigt, at du får hjælp, så du kan få det bedre.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som du er bare en lille smule tryg ved, som du kan snakke med? Det kunne for eksempel være en sød lærer på din skole. Men det kan også være din far, hvis han er i billedet, og du kan snakke med ham. Jeg ved godt, at det kan være rigtigt svært at skulle fortælle, at man bliver slået derhjemme. Der er for eksempel rigtigt mange børn, der fortæller mig, at der er bange for at blive fjernet hjemmefra, hvis de siger noget. Men det er ikke sikkert, man bliver fjernet, hvis man fortæller, at man bliver slået. Dem der kommer til at hjælpe dig, kommer til at tage en snak med dig om, hvordan du tror, at de kan hjælpe dig bedst.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis der ikke er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig nogle rigtigt søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig og hjælpe dig så godt, som de kan. De frivillige rådgivere har hjulpet rigtigt mange børn og unge, som har haft det svært. Og så kan du være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Hvis du på et tidspunkt skal snakke med kommunen, så kan du også få en bisidder hos Børnetelefonen. En bisidder er en voksen, der tager med en til møder hos kommunen og hjælper en med at sige de ting, som man gerne vil have sagt. Så en bisidder er altså en voksen, der er på din side. Og som vil gøre alt, hvad de overhovedet kan for, at det du gerne vil have og din side af historien bliver hørt.
Tag fat i Livslinien
Jeg kan som sagt virkeligt godt forstå, at du kan få lyst til at tage dit eget liv lige nu, hvor det hele er så svært. Men jeg ved også, at krisesituationer sjældent er et godt tidspunkt at tage sit liv på. For man tænker ikke særligt klart, og så kan det være svært at få øje på andre muligheder. Men jeg ved, at der er andre muligheder. Og jeg ved heldigvis, at der findes en masse lykkelige historier om folk, der har været i en situation, der har set nærmest umulig ud, som har fået det godt igen med den rigtige hjælp.
Derfor er det også rigtigt vigtigt for mig at gøre dig opmærksom på Livslinien. Dem skal du tage fat til, hvis tanken om at tage dit eget liv kommer til at fylde for meget. For hos Livslinien sidder der en masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om de her tanker om at have lyst til at tage dit eget liv. Og de frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har haft selvmordstanker. Så de skal nok gøre, deres allerbedste for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i, og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Du er i en mega svær situation lige nu. Og derfor kan jeg godt forstå, hvis det hele føles umuligt og håbløst lige nu. Men der er mulighed for at få hjælp. Og der er mulighed for, at det kan blive bedre. Derfor håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Og at du holder fast i håbet om at få det bedre. For du fortjener at mærke, at livet også godt kan være godt. Derfor håber jeg også inderligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper