Hej Mindhelper
Jeg kan ikke mærke mig selv. Jeg ved aldrig hvad jeg føler/synes, og reagerer derfor heller ikke på mine følelser.
Jeg har fået en kæreste, som jeg føler at jeg er meget glad for – og hun er også RIGTIG glad for mig. Hun gør alt for at få mig til at føle mig tilpas og hjælper med alt!
Til gengæld bliver hun i perioder rigtig ked af det. Især når hun har været der meget for mig. For hun føler sig ikke set/hørt/værdsat.
Jeg vil gerne være god ved hende, men af frygt for at sige/gøre noget forkert, holder jeg mig altid tilbage (så kan måske godt se, at hun ikke føler sig elsket)
Hun forklarer mig tit, at hun kan jo ikke “se ind i mig” (om der sker noget der) når jeg ingenting gør udenpå/er passiv.
Hvordan kan man konkret gøre? Altså hvordan er man god ved en pige, hvis man ikke sådan går og får de der følelser indeni som andre bruger til at reagere på? (Min kæreste siger, at hun altid kan være sød, fordi hun bare får lyst til det…sådan af kærlighed til mig)
Please hjælp.
Jeg tror jeg elsker hende!
Og hun fortjener bedre.

(20 år)
Kære Du
Det kan være hårdt, når man har svært ved at mærke, hvad man føler og synes. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde ud af, hvad du skal gøre.
At mærke sig selv
Der kan være forskellige grunde til, at man har svært ved at mærke sig selv. Nogle gange handler det om, at det er en evne, som man ikke har trænet. For selvom det måske virker simpelt, og som noget man bare skulle kunne på komando. Så kan det at mærke, hvad man føler og synes, godt være noget man skal træne – lidt ligesom man også skal lære at gå, cykle og tale.
For nogle andre kan det være svært at mærke sig selv, hvis de har nogle uheldige oplevelser med i bagagen. Måske har man prøvet, at ens følelser eller tanker ikke blev taget seriøst. Eller man kan være vokset op i et hjem, hvor der ikke rigtig var plads til at være vred, ked af det eller noget tredje. Så lærer man lige så stille at lukke ned for følelserne. Og så kan de være svære at mærke, når man blive ældre.
Men heldigvis er det med at mærke, hvad man føler og synes, noget som man godt kan træne.
Kæresten
Et godt sted at starte, er ved at sige de tanker og følelser højt, man har. For når man bliver bedre til at italesætte det, man mærker inden i. Så vil man som regel også blive bedre til at opdage nogle af de ting, som måske er lidt mere skjulte.
Jeg lægger også mærke til at du skriver, at du gerne vil være god ved din kæreste, men at du er bange for at sige eller gøre noget forkert. Allerede her tænker jeg, at du har fat i noget, som du mærker indeni – nemlig frygten for at gøre noget forkert. Og den tror jeg at rigtig mange unge, kan genkende. For den er helt normal at have.
Men sommetider kan frygten gå ind og spænde ben for en. Og så ender man måske med slet ikke at sige noget, eller blive passiv. Derfor vil mit råd til dig også være at prøve at sige det du tænker eller føler, selvom det kan være svært. For langt de fleste vil hellere have, at man siger noget, som måske er lidt klodset eller skævt, end at man slet ikke siger noget. Og det viser også ret meget, alene det, at man prøver.
Hvis du bliver i tvivl om, hvad du skal sige til din kæreste, kan du også italesætte det. Så f.eks. sige “Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige lige nu, men jeg vil gerne være der for dig” Eller “Er der noget jeg kan gøre for dig, som kan hjælpe?”. For ligesom hun ikke kan se ind i dig, så kan det også være svært for dig at vide, præcis hvad det er hun har brug for at høre.
Ting du også kan gøre
Det lyder til, at du er ret glad for din kæreste. Derfor kan jeg også godt forstå, at du gerne vil gøre nogle gode ting for hende. Man kan vise, at man holder af en person på mange måder. Nogle eksempler på ting man kan gøre er f.eks.: at lave personens yndlingsret, at købe deres favorit slik, at planlægge en date, at fortælle dem, når man synes de ser godt ud, eller har gjort noget, som de kan være stolte af.
Du kan også prøve at spørge din kæreste, hvad hun ville blive glad for, at du gjorde? Så kan det være hun selv har nogle andre ideer.
Tal om det
Når man går og bøvler med nogle ting, kan det være en god hjælp, at dele det med andre. For når man snakker med en anden om, hvordan man har det. Så kommer man både ud med nogle af de tanker det kan fylde. Og samtidig kan man også høre, hvad den anden tænker.
Så har du mon en god ven, en forældre, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Headspace
På falderebet vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted man kan komme som ung, og tale med en frivillig. De frivillige er rigtig søde og dygtige. Og det kan være en god hjælp at tale med nogen ude fra, når man f.eks. har svært ved at mærke sig selv. Der ligger headspacecentre i de fleste store byer. Og ellers kan de også fangets på chat.
Det kan være svært at vide, hvad man gør bedst i, når det er svært at mærke sig selv. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper