Hej Mindhelper
Jeg tror ikke på at folk kan elske mig. Jeg tror på at folk godt kan lide mig, men jeg tror ikke folk KAN elske mig. Hvad er der galt med mig?

(17 år)
Kære Du
Det er tungt at få tanken om, at andre ikke kan elske en. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
En tanke er bare en tanke
Det kan være hårdt at føle, at andre ikke kan elske en. Og det kan godt sætte gang i en hel masse svære tanker og spørgsmål. Man kan måske komme til at tænke, at man ikke er god nok, eller at der er noget galt med en. Det er rigtig hårdt og drænende i længden. Derfor kan det også være en god ide at huske på, at en tanke ikke er virkelighed. Så selvom tanken om, at ingen kan elske dig fylder, så betyder det ikke, at det er sådan det er.
Du kan fx prøve at tænke på, at du vinder i lotto, og hvordan dit liv ville være med 10 ekstra millioner. Selvom du tænker tanken, så er det desværre ikke sådan, at du nu er blevet lottomillionær. Og sådan snyder vores tanker os en gang i mellem – de får os til at tro og føle, at det tanken siger er virkelighed. Derfor kan det også sommetider være godt at kigge sine bekymringer efter i sømmene. I vores artikel Undersøg dine bekymringer, som en detektiv står der nogle gode råd til, hvordan man kan give sine bekymringer et kritisk tjek og på den måde få skruet ned for dem. Så måske det kunne være en god hjælp for dig?
Hvorfor?
Der kan være mange forskellige grunde til, at tanken om at ingen kan elske en popper frem. Nogle af de grunde kan fx være, at man går gennem et breakup, har været på endnu en mislykket date, eller at man har nogle svære oplevelser med i bagagen.
Nogle gange kan tanken også poppe frem, hvis man kæmper med lavt selvværd. Og derfor fx ikke føler, at man er god nok til at blive elsket. Hvis det er noget, som du kan genkende, skal du først og fremmest vide at det er noget, som rigtig mange unge kæmper med. Og heldigvis kan selvværdet godt bygges op igen. I vores artikel om selvværd står der nogle gode råd til, hvordan man lige så stille kan begynde at lægge byggeklodserne til selvværdet. Så måske der er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med nogen
Når man går med nogle svære tanker og følelser kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det. Så har du måske en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved, som du kan snakke med?
Det er nemlig ikke så vigtigt præcist hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med det alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers er du også altid velkommen på deres chat.
Det er mega hårdt, når tanken om at andre ikke kan elske en fylder. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper