Hej Mindhelper
For første gang oplevede jeg at have en rigtig ven i slutningen af folkeskolen. Jeg har skiftet skole en del gange og endelig følte jeg en venskabelig forbindelse. Min ven var også rigtig glad for mig, men ville også gerne være mere end venner. Det følte jeg mig ikke rigtig klar til, bare det at være venner var for mig nyt og noget jeg bare havde lyst til at være i uden det skulle føre til en masse andet. Jeg var ca. 16 år og følte ikke rigtig jeg havde et ’sprog’ til at kunne sige det til ham – på den ene side var det spændende at han kunne lide mig, på den anden side var det ’skræmmende’. Jeg tænker i dag stadig på at jeg er ked af hvis jeg sårede ham, fordi jeg måske formulerede mig for hårdt i min ’afvisning’. Det var ikke min mening – jeg havde bare haft brug for mere tid. Det er i dag 4-5 år siden, men jeg tænker stadig nogle gange på ham og det vi havde fordi vi hyggede os og grinede en del – noget jeg ikke har oplevet på samme måde siden eller før ham. Desværre ville han ikke bare være venner -og det er måske fordi han følte sig afvist og såret? Jeg føler ikke jeg kan komme videre og slet ikke finde en kæreste. Nogle gange har jeg lyst til at skrive til ham og få kontakt.

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at du tænker en del på din gamle ven, og det der skete mellem jer. Det kan være ret hårdt, når man ikke rigtig føler, at man kan slippe det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det er bestemt ikke noget, som du skal gå med alene.
Venner
Du skriver, at du har flyttet en del og for første gang oplevede at have en ven i slutningen af folkeskolen. Når man flytter meget, kan det være svært at få og holde fast i venner. Og når man så endelig får en, man svinger godt med, kan det være rigtig rart, men samtidig måske også lidt overvældende. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du både synes, at det var fedt, men samtidig også lige skulle vænne dig til det.
Når jeg læser dit brev synes jeg også, at det lyder til, at dig og din ven havde det rigtig godt sammen. Og når man har det sådan med en person, er det normalt at man en gang i mellem tænker tilbage på personen og det venskab man havde. For det er et tegn på, at det er noget, som betød meget for en.
Overtænkning
Det lyder til, at du tænker en del på, hvad du sagde og gjorde dengang. Og det kan man godt komme til, når det er noget, som har betydet en del, og som man måske savner. Den slags tanker om, hvad man gjorde og fik sagt har det ofte med at komme til at rulle derudaf, som en snebold der vokser sig større og større. Og man kan måske også komme til at tænke over en masse små detaljer, som derfor pludselig bliver store. Men i langt de fleste tilfælde tænker andre slet ikke så meget over de små detaljer, som vi selv gør. Så jeg tænker også, at der er en ret god chance for, at din ven ikke har tænkt så meget over, hvordan du fx fik formuleret dig.
Men når først snebolden af tanker ruller, kan det også være svært at komme ud af igen. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel om overtænkning, som du kan bruge. Der står nemlig nogle god råd til, hvordan man får skruet ned for overtænkningen, og det tænker jeg måske kunne være en hjælp for dig?
Når følelserne ikke er gengældt
Du skriver, at din ven gerne ville være mere end venner, men at du ikke havde lyst til, at det skulle føre til mere. Det kan være ret svært, når den ene i et venskab gerne vil mere, men den anden ikke har det på samme måde. For det kan ofte komme til at skabe en lidt svær og rodet situation. Derfor er det også helt okay, at du har afvist ham, og fik sagt, at du ikke havde det på samme måde. Men når man er den med følelserne, kan det godt være lidt hårdt at få sådan en besked. Derfor er det også normalt, at man måske bliver lidt såret og har brug for at trække sig. Så det at din ven ikke længere ville være venner er egentlig en meget normal reaktion. For det kan være svært at være i venskabet og hele tiden gå og håbe på, at det kunne blive mere.
Mærk efter
Du skriver også, at du ikke føler, at du kan komme videre og finde en kæreste. Det kan være en ret svær følelse at gå med. For det føles måske som om, at det gamle venskab står i vejen og spænder ben for en. Det kan være hammerfrusterende. Og så kan lysten til at genoptage kontakten og skrive til ens ven godt opstå. For det kan måske føles som om, at det ville gøre det svære inde i en lettere.
Og nogle gang kan det også hjælpe, for så kan man måske få svar på nogle spørgsmål. Men sommetider kan det også gøre tingene svære, for det er ikke sikkert, at den anden ønsker kontakt.
Derfor er det også en rigtig god ide at mærke efter, hvad der føles rigtigt. Når man står midt i det, kan det måske være svært at mærke, hvad det egentlig er man har lyst til. Derfor kan det også være en hjælp at spørge sig selv “Hvordan ville jeg havde det med at tage kontakt og blive afvist? og “Kan jeg leve med ikke at have kontakt med ham?”.
For tit kan den slags spørgsmål hjælpe en lidt på vej. Og i sådan en situation som din, findes der desværre ikke en opskrift på, hvad man skal gøre. Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at mærke efter, og gøre det, som føles rigtigt for dig.
Nye venner
Jeg bider også mærke i, at du skriver, at dig og din ven virkelig hyggede og grinede sammen, men at du ikke har haft det sådan med nogen siden. Det kan være helt vildt dejligt at have en god ven, som man er tryg ved, og som man kan hygge med. Og du fortjener at have en god og tæt ven. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at møde nogle nye mennesker, og få nogle venner på den måde? I vores artikel Sådan lærer du nye mennesker at kende, står der nogle gode råd til, hvordan man får flere venner. Så hvis det er noget, du har lyst til, kan jeg varmt anbefale dig, at tage et kig på den.
Jeg vil også lige nævne Ventilen. Ventilen er et sted, hvor man kan komme og møde andre unge. De laver en hel masse fede ting som spilleaftener og forskellige ture. Man kan også sagtens bare komme og hænge ud, og de søde frivillige sørger altid for, at det er en god oplevelse, og at alle er med.
Snak med nogen om det
Når man går og bøvler med nogle ting, er det en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For tit bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon har nogen, som du kan snakke med? Det kan fx være en forældre, en tante eller en anden, som du er tryg ved.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder hos dem. Og intet er for stort eller småt til Headspace. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers har de også en chat, som du kan skrive til.
Det kan være hårdt, når et gammelt venskab fylder i ens tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper