Hej Mindhelper
De seneste måneder har jeg haft det alvorligt svært, jeg er skiftet skole, har mistet min bedste ven, depression og angst. Jeg føler virkelig at den livsglæde jeg havde engang er væk. Jeg har aldrig lyst til noget og er altid ked af det. Nogen gange har jeg tænkt på om alle mine smerter ville gå væk hvis jeg ikke levede mere, men det er rigtig svært at få sagt det fordi jeg ikke er tætte med mine forældre, søskende eller venner længere

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder som om, at det er hammersvært at være dig i øjeblikket. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. Det kan nemlig være et rigtigt godt skridt i retning af at få det bedre igen.
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært at finde livsglæden og du er ked af det, når der er sket så mange svære ting på det sidste. Det kan være mega svært at skifte skole og skulle tage stilling til en hel ny skole og nye mennesker. Måske savner man også nogle fra den gamle skole. Og når du så også har mistet en god ven og kæmper med angst og depression, så er det bare en rigtigt stor mundfuld at prøve at håndtere helt alene. Som du selv skriver, så er det alvorligt og derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at håndtere det. Du skal vide, at selvom det er rigtigt svært lige nu, så kan livsglæden sagtens komme tilbage igen.
Når det gør ondt indeni
Du skriver, at du kommer til at tænke på om dine smerter ville gå væk, hvis du ikke levede mere. Det er rigtigt hårdt at have det sådan. Jeg kommer til at tænke på, om det er et udtryk for selvmordstanker, når du tænker på, at du ikke vil leve længere? Sådan nogle tanker kan nemlig godt poppe op, når man oplever meget smerte og så mange svære ting, at man føler sig trængt helt op i en krog og ikke kan se sig ud af, hvordan man kan få det godt igen. Så kan man godt tænke, at den eneste måde, at man kan komme af med smerten er ved ikke at være her længere. Men det er rigtigt vigtigt at du ved, at der er hjælp at få, når man har det sådan, som du har det i øjeblikket. Og rigtigt mange unge, som kæmper med selvmordstanker, ender med at komme af med dem igen og få et super godt liv. Du kan eksempelvis læse Claras historie. Hun oplevede også selvmordstanker, men har det meget bedre idag. Derfor er det også super vigtigt, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det. For det er alt for svært for dig at skulle gå med helt alene. Det skal du have hjælp til at håndtere.
Snak med dine forældre
Det lyder til, at du ikke er så tæt med dine forældre længere. Det er faktisk ret normalt at opleve, at man kommer lidt længere væk fra dem man elsker, når det hele er møgsvært. Det kan være fordi, at man har været lidt alene med sine tanker og bekymringer. Og så kan det være svært lige at se, hvordan man kommer tæt på hinanden igen. Men jeg er næsten helt sikker på, at dine forældre elsker dig rigtigt højt og gerne vil hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man fortæller sine forældre svære ting. For det står nogle rigtigt gode råd i, som jeg tror kunne være gode for dig. Hvis du synes det er rarest, så kan du også skrive til dine forældre, at du har brug for deres hjælp. Nogle gange kan det være nemmere end at skulle sige det ansigt til ansigt. Du kan eksempelvis skrive en note på et papir “Hej Mor/far. Jeg har det rigtigt svært i øjeblikket og det er blevet for meget for mig, at skulle klare. Jeg har brug for, at i sætter jer ned og snakker med mig om det, for jeg oplever, at jeg ikke har lyst til at leve mere.” Det er helt okay, at gøre det på den måde. Det vigtigste er bare, at du får det sagt.
Snak med en anden voksen
Hvis du synes det er for svært at snakke med dine forældre, så kan du også snakke med en anden voksen om det. Det kan være du har en god lærer på din nye skole, en sød moster, sportstræner eller helt 4. person, som kunne være rar at snakke med. Det er sådan, at hvis man beder om hjælp på sin skole, fordi man har det svært, så skal skolen hjælpe en. Og de kan hjælpe dig med at få fortalt dine forældre om, hvordan du har det, hvis du tænker, at det kunne være en rar måde at gøre det på.
Tag til lægen
Hvis man oplever angst og/eller depression og man ikke længere har lyst til at leve, så er det rigtigt vigtigt, at man tager til lægen. Lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvad der kunne være godt for dig og sørge for, at du får præcis den hjælp, som du har brug for. Så sidder i sammen og snakker om, hvordan du har det og hvad der kunne være en god måde for dig, at få hjælp på. Det kunne eksempelvis hos en psykolog. En psykolog kan hjælpe en med at få det godt igen og kan lytte og støtte en, når man har det rigtigt svært. Det kan være super rart og hjælpsomt, at gå til psykolog.
Det kan være rigtigt rart, at tage sine forældre med til lægen, når man har det svært. De kan også ringe og bestille tiden for dig, hvis du synes det er det tryggeste.
Man må altid kontakte Livslinien
Hvis du oplever, at tanken om ikke at leve mere begynder at fylde for meget for dig, så kan du også tage fat i Livslinien. Livslinien er et sted man kan skrive eller ringe til, hvis man oplever ikke at have lyst til at leve mere. Og der sidder altid nogle super søde og dygtige frivillige klar til at snakke med dig. Og de er helt vant til at snakke med unge, som har det rigtigt svært og ikke har lyst til at leve længere. Det kan de sagtens rumme. Du kan både ringe, skrive og chatte med Livslinien – de sidder altid klar til at snakke, lytte og svare på spørgsmål. Og det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem, hvem du er. Det kan være rigtigt rart at snakke med dem og du kan være helt tryg ved at tage fat i dem – det må man altid og hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
Det er mega svært, hvis man oplever at have nogle måneder, hvor det hele bare ikke er særligt sjovt. Så kan man godt blive rigtigt ked af det og komme til at tænke, at man måske slet ikke har lyst til at være her længere. Men det kan sagtens blive godt igen og der er mennesker, som gerne vil hjælpe en med, at få det rigtigt godt igen. Jeg håber at mit svar har været en hjælp for dig, og du vil snakke med nogen om hvordan du har det, hurtigst muligt. Jeg krydser fingre for, at du snart kommer ovenpå igen.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper